کابلشو زن اتوماتیک

کابلشو زن اتوماتیک؛ ویژگی‌ها و کاربرد آن

131 بازدید تولید کنندگان یراق آلات شبکه های توزیع برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات / ایمنی و بهداشت حرفه ای در صنعت برق ومخابرات(HSE)

در حالت کلی، کابلشوها برای برقراری اتصال نیاز به ابزار جانبی دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها کابلشو زن یا پرس کابلشو است. این قطعه کاربردی در انواع گوناگونی ساخته و عرضه می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، کابلشو زن اتوماتیک است. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی کابلشو زن اتوماتیک پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

پرس کابلشو و انواع مختلف آن

کابلشو زن اتوماتیک

یکی از موارد مهم در شبکه‌های توزیع برق، انتقال صحیح جریان از نقطه‌ای به نقطه دیگر است که این امر با اتصال صحیح هادی‌ها و کابل‌های مختلف به یکدیگر و به محل موردنظر جهت اتصال، صورت می‌گیرد. درگذشته، برای برقراری این اتصال بین هادی‌ها و سیم‌ها و کابل‌ها، سیم‌ها و هادی‌ها را به یکدیگر پیچیده و با استفاده از چسب برق اتصال را برقرار می‌کردند.

این کار بسیار خطرناک بوده و احتمال جداشدن سیم و کابل‌ها از یکدیگر و حتی آتش‌سوزی وجود داشت اما با روی کار آمدن قطعه‌ای به نام کابلشو، اتصال‌ها ایمن‌تر و راحت‌تر برقرار شده و سرعت کار هم بسیار بالاتر رفت. در واقع، کابلشو وسیله‌ای است که در دو سر هادی کابل قرار گرفته و اتصال سیم‌ها و کابل‌ها را به یکدیگر آسان می‌نماید.

برای ایجاد ارتباط بین هادی و محل اتصال باید از قطعه‌ای به نام کابلشو استفاده کنیم. حال این محل اتصال می‌تواند از جنس شینه‌های مسی، کلید فیوز، کلید اتوماتیک و … بوده و دارای اشکال مختلفی باشد. کابلشو قطعه‌ای لوله‌ای‌شکل و لوله‌مانند است که سر لخت شده هادی کابل در آن قرار گرفته و قسمت انتهایی آن نیز پرس شده و دارای یک سوراخ برای اتصال صحیح، سریع و راحت سیم‌ها و کابل‌ها به یکدیگر است. کابلشوها در انواع متفاوتی نظیر کابلشو آلومینیومی، کابلشو مسی و کابلشو بی‌متال تولید و در بازار عرضه می‌شوند که هر یک از این کابلشوها ویژگی‌های مختلفی داشته و کاربرد خاص خود را دارند.

حال که به طور مختصر با کاربرد و ماهیت کابلشوها آشنا شدید، بهتر است به بررسی کابلشو زن یا همان پرس کابلشو که یکی از مهم‌ترین ابزار جانبی کابلشو به شمار می‌آید، پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. در حالت کلی، کابلشوها در دو گروه پرس کابلشو و کابلشو لحیم یا لحیم کابلشو تقسیم و دسته‌بندی می‌شوند.

کابلشو زن یا پرس کابلشو ابزاری جهت اتصال صحیح کابل‌های آلومینیومی و مسی به کابلشو بوده و در دو نوع یا دسته تولید و بازار عرضه می‌گردد. کابلشو لحیم نوع دیگری از انواع کابلشو است که با استفاده از آن می‌توان بدون نیاز به لحیم‌کاری و بدون آسیب‌رسیدن به هادی سیم‌ها و کابل‌ها، اتصالی صحیح و ایمن را برقرار می‌نماید. اختلاف این دو ابزار در لحیم و پرس کابل مورد نظر توسط دستگاه کابلشو است.

از انواع مختلف پرس کابلشو و کابلشو زن می‌توان به دو نوع کابلشو زن دستی یا پرس کابلشو دستی و کابلشو زن هیدرولیک یا پرس کابلشو هیدرولیک اشاره کرد که نوع هیدرولیک خود به دو دسته کابلشو زن هیدرولیکی و کابلشو زن هیدرولیکی شارژی یا کابلشو زن اتوماتیک تقسیم‌بندی می‌شود.

همان‌طور که از نام کابلشو زن دستی پیداست، این دستگاه به ‌وسیله نیروی مکانیکی ناشی از دست به فعالیت پرداخته و اقدام به اتصال کابلشو می‌نماید اما نوع هیدرولیکی دارای یک پمپ هیدرولیک است که به طور خودکار و با استفاده از نیروی هیدرولیکی پرس و اتصال را انجام می‌دهد ولی در نظر داشته باشید که می‌توان از این دستگاه به ‌صورت دستی نیز استفاده نمود. در ادامه قصد داریم به بررسی کامل کابلشو زن اتوماتیک پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

کابلشو زن اتوماتیک

کابلشو زن اتوماتیک

همان‌طور که در قسمت قبل بیان شد، پرس کابلشوها اغلب نیروی مکانیکی مورد نیاز خود را به‌صورت دستی تأمین کرده که این روند موجب بروز مشکلاتی همچون کندی در روند کار و صرف نیروی زیاد برای انجام عمل پرس می‌شود.

همین امر موجب شد تا تولیدکنندگان به فکر تولید کابلشوزنی باشند که از سرعت بالاتری برخوردار بوده و برای انجام فعالیت نیاز به نیروی انسانی نداشته باشد و نیروی مکانیکی خود را از منابعی همچون برق، باطری، هیدرولیک و یا … تأمین نماید. فکر تولید کابلشوزنی  جدید با سرعت و قدرت بالا باعث ساخت و تولید نسل جدیدی از پرس کابلشوها یا همان کابلشو زن‌ها به نام کابلشو زن اتوماتیک شد.

کابلشوزن‌های اتوماتیک از سرعت عمل بسیار بالایی در روند کار برخوردار بوده و کار با آن‌ها بسیار ساده است. کار با این دستگاه‌ها نیاز به آموزش خاصی نداشته و به راحتی می‌توان آن را یاد گرفت. شکل ظاهری این پرس‌ها در مقایسه با نمونه‌های قبلی مقداری متفاوت است اما همانند آن‌ها از دو فک فولادی برای انجام عمل پرس بهره گرفته و کابلشو را به هادی کابل متصل می‌کند.

این نوع دستگاه کابلشو دارای یک مخزن و پمپ هیدرولیک است که از آن جهت جابه‌جایی فک‌ها بهره برده می‌شود. در این دستگاه، به جهت بالارفتن سرعت کاری آن از پمپ دو سرعته در ساختار کابلشو زن استفاده شده است. در واقع اگر در عمل پرس، سرعت عمل و زمان برای شما دارای اهمیت باشد و بخواهید در کم‌ترین زمان ممکن کار را به انجام برسانید، بهترین گزینه استفاده از کابلشو زن اتوماتیک است.

نتیجه‌گیری

کابلشو یکی از وسایل پرکاربرد در صنعت کابل‌کشی است که اجزا اصلی و جانبی مختلفی دارد. یکی از مهم‌ترین اجزا و مشتقات این قطعه، کابلشو زن است. کابلشو زن نیز اتواع متعددی دارد که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، کابلشو زن اتوماتیک است. کابلشوزن اتوماتیک که یکی از پرکاربردترین انواع پرس کابلشوها به‌حساب می‌آید که نیروی موردنیاز خورد را از طریق برق و باطری و یا هیدرولیک تامین نموده و از سرعتی بسیار بیش‌تری نسبت به نمونه‌های دستی برخوردار است.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کابلشو زن اتوماتیک پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

131 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط