فرق برقکار خانگی با صنعتی

فرق برقکار خانگی با صنعتی در چیست؟

193 بازدید آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

تفاوت‌هایی میان نیروی کار و مهارت‌های آموزشی این دو حوزه نیز وجود دارد که توجه به این موارد از اهمیت بالایی در شناخت مشاغل حوزه برق برخوردار است. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی فرق برقکار خانگی با صنعتی پرداخته و تفاوت‌های میان این دو شغل و وظایف مربوط به هر کدام را بیان کنیم.

برقکار خانگی و وظایف آن

فرق برقکار خانگی با صنعتی

پیش از آنکه به بررسی تفاوت و فرق برقکار خانگی با صنعتی بپردازیم بهتر است با این دو شغل به طور مجزا آشنا شده و به بررسی هر یک به صورت جداگانه بپردازیم. در واقع، برقکار خانگی که به آن برقکار ساختمان نیز گفته می‌شود، شغلی از کاری برقکاری است که می‌توان پس از گذراندن دوره‌های آموزش حضوری و یا کارآموزی تحت نظر افراد متخصص، اقدام به دریافت مجوز و فعالیت نمود.

این افراد برای ورود به بازار کار علاوه‌بر آموزش‌های حضوری نیاز به تجربه و سابقه کار نیز دارند. به طور کلی می‌توان گفت یک برقکار خانگی صرفاً با آموزش‌های آکادمی و غیرعملی نمی‌تواند بر تمامی مباحث برق‌کشی ساختمان و خانه مسلط شده و در کنار این آموزش آکادمیک، نیاز به سابقه کاری و تجربیات متعدد نیز دارد تا بتواند مهارت و تخصص لازم در این حرفه را کسب نمایند.

از سوی دیگر، می‌توان گفت برقکاران خانگی طی روند کارآموزی و شاگردگونه و تحت شرایط کار حضوری، مهارت‌ها و تخصص‌های لازم را کسب کرده و آماده ورود به بازار کار می‌شوند. البته دقت داشته باشید که تحصیلات آکادمیک را نیز نمی‌توان عاملی بدون تاثیر دانست اما افراد طی روند کار حضوری بیش‌تر تجربیات و تخصص‌های لازم را به‌دست ‌آورده و آماده ورود به بازار کار می‌شوند.

بازار کار برقکار خانگی برای این افراد بسیار پررونق و عالی بوده و پس از پایان آموزش‌های آکادمیک و عملی توانایی برق‌کشی و همچنین عیب‌یابی و رفع مشکلات سیستم برق‌رسانی مکان‌هایی همچون منازل مسکونی، رستوران‌ها، محیط‌های تجاری، فروشگاه‌ها و … را به دست می‌آورند.

فعالیت برقکاران ساختمان یا خانگی تنها به تضمین امنیت و بهبود عملکرد سیستم برق‌رسانی ساختمان محدود نشده و شامل وظایفی همچون نصب دزدگیر و دوربین مداربسته، نصب درها و کرکره‌های برقی و … را نیز شامل می‌شودد. برقکاران ساختمان اغلب با ولتاژهای پایین سروکار داشته و می‌توان گفت در مقایسه با برقکاران صنعتی خطرات کم‌تری آن‌ها را تهدید می‌کند.

در کل می‌توان گفت این افراد وظایفی همچون برق‌کشی ساختمان‌ها، بررسی سیستم‌های برق‌رسانی و پیداکردن عیوب و مشکلات در آن‌ها، تعمیر قطعات آسیب‌دیده و یا جایگزین‌کردن آن‌ها، کنترل نمودارهای سیم‌کشی و تفسیر نقشه‌های الکتریکی و … را برعهده

دارند.

برقکار صنعتی و وظایف آن

فرق برقکار خانگی با صنعتی

حال که با وظایف برقکاران خانگی آشنا شدید، به سراغ بررسی شغل برقکاری صنعتی رفته و موارد مربوط به این شغل را بیان کرده و در پایان، فرق برقکار خانگی با صنعتی را به تفصیل توضیح می‌دهیم. برقکاران صنعتی با توجه ‎به حوزه گسترده‌ای که در آن فعالیت می‌کنند به آمورزش‌های بیش‌تر و تجربیات بالاتری نسبت به برقکاران خانگی نیازمند هستند.

معمولاً آموزش‌های حضوری و معمول برای ورود به بازار کار این حوزه کافی نبوده و هنرجویان باید کلاس‌های آموزشی جداگانه‌ای را نیز بگذرانند تا مهارت‌های مورد نیاز در این حوزه را به دست آورند. در این حرفه نیز مانند حرفه برقکاری خانگی سابقه کار و تجربیات کسب شده در محل کار کمک بسیار زیادی به افراد کرده و می‌توان گفت میزان تخصص هر فرد بر همین اساس سنجیده می‌شود.

آموزش‌های عملی بخش بزرگی از یادگیری این حرفه را تشکیل داده و معمولاً آموزش‌های صرفاً تئوری کمک چندانی به یادگیری این حرفه نمی‌کنند. همان‌طور که از نام برقکاران صنعتی پیداست، در محیط‌های صنعتی مانند کارخانجات و مراکز صنعتی و محل‌هایی که از برق سه فاز صنعتی بهره می‌برند، به فعالیت پرداخته و وظایفی همچون نگهداری و عیب‌یابی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات، انجام تست‌ها الکترونیکی، بررسی ساختار برق‌رسانی در محیط‌های صنعتی، تعمیر مدارها و … را برعهده دارند.

فرق برقکار خانگی با صنعتی

فرق برقکار خانگی با صنعتی

حال که با مشاغل برقکاری خانگی و صنعتی آشنا شدید و وظایف هر یک را مطالعه نمودید، قصد داریم به بررسی تفاوت و فرق برقکار خانگی با صنعتی پرداخته و این تفاوت‌ها را بیان کنیم. همان‌طور که مشاهده کردید، با اینکه هر دو حرفه مربوط به حوزه برق بوده و تحصیلاتی نسبتا مشابه را دارا هستند اما از بارزترین تفاوت‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد، محیط فعالیت و محیط کاری این دو حرفه است.

برقکاران خانگی اغلب در ساختمان‌های مسکونی و مکان‌های عمومی به فعالیت پرداخته و کار می‌کنند ولی درحالی‌ است که برقکاران صنعتی در محیط‌ها و مکان‌های صنعتی همچون کارخانجات به فعالیت و کار پرداخته و تعمیر و یا تعویض قطعات و مشکلات برقی را انجام می‌دهند.

از دیگر تفاوت‌های مهم بین این دو حرفه می‌توان به میزان آموز‌ش‌ها، تجربیات و تخصص‌های لازم اشاره کرد. یک برقکار خانگی برای ورود به بازار کار برقکار خانگی نیاز به آموزش‌ها و تجربیات کم‌تری در مقایسه با برقکار صنعتی دارد. برقکاران صنعتی به دلیل وسعت حوزه کاری خود و خطرناک‌تربودن آن در مقایسه با برق خانگی، باید دوره‌های جامع‌تری را برای ورود به بازار کار برقکار صنعتی گذرانده و ملزم به مطالعات و کسب تجربه‌ها و تخصص بیش‌تری در مقایسه با برقکار ساختمانی یا همان خانگی است.

از سوی دیگر، برقکاران خانگی اغلب با ولتاژهای پایین و برق متناوب کار می‌کنند ولی این درحالی است ‌که برقکاران صنعتی به دلیل سروکار داشتن با دستگاه‌های مختلف صنعتی نیاز به کنترل سیستم‌هایی با ولتاژهای بالا و جریان سه فاز صنعتی بوده و به همین علت، باید دقت بالاتری را در هنگام کار استفاده نمایند.

از دیگر مواردی که می‌توان از آن به ‌عنوان فرق برقکار خانگی با صنعتی نام برد، تجهیزات و ابزارهای مورداستفاده هر یک از این مشاغل است. در حالت کلی، تجهیزات عمومی مشترک زیادی میان هر دو حرفه وجود دارد اما تجهیزات تخصصی هر حرفه مخصوص به خود بوده و با یکدیگر تفاوت دارند.

این تفاوت به دلیل جریان برق بالاتر برق در محیط‌های صنعتی بوده و باید از لوازمی استفاده شود که توانایی تحمل این ولتاژهای بالا را دارا هستند. از سوی دیگر،  سیم‌کشی برق و تجهیزات نیز از دیگر تفاوت‌‌های میان این دو حرفه به‌حساب می‌آید. در برق‌کشی صنعتی سیم‌ها و عایق‌ها قوی‌تر بوده و برق معمولاً از نوع سه فاز است اما در سیم‌کشی خانگی از سیم‌های ساده‌تر و نازک‌تری استفاده شده و برق متناوب و شهری است.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که مشاهده کردید، برق حوزه وسیعی از برقکاران را نیاز دارد که کار و وظایف هر کدام متفاوت بوده و تخصص خود مورد نیاز خود را می‌طلبد. دو مورد از مهم‌ترین موارد برقکاری، برقکاری ساختمان و برقکاری صنعتی است که از برقکاران آن‌ها با نام‌ها برقکار خانگی و برقکار صنعتی یاد می‌شود.

با اینکه هر دو حرفه در حوزه برق هستند و شباهت‌های بسیاری با هم دارند اما تفاوت‌های مهم و کلیدی نظیر محل فعالیت نیروی کار، میزان آموزش‌ها و تجربیات هنرجو، ابزارها و تجهیزات مورداستفاده در هر حرفه و نوع سیم‌کشی در مکان‌های مختلف نیز میان این دو حرفه وجود دارد که باعث تمایز این دو شغل از یکدیگر شده است که به طور خلاصه می‌توان گفت، برقکار صنعتی باید از دانش، تخصص، تجربه و دقت بالاتری نسبت به برقکار خانگی برخوردار بوده و کار آن کمی خطرناک‌تر و حساس‌تر است اما درآمد بیش‌تری دارد.

در ایم مقاله سعی کردیم به بررسی فرق برقکار خانگی با صنعتی پرداخته و تفاوت‌های میان این دو شغل و وظایف مربوط به هر کدام را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

193 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط