نصب یو پی اس

نصب یو پی اس؛ مهم‌ترین نکات نصب و راه‌اندازی

162 بازدید معرفی و آموزش تجهیزات الکترونیک / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید یو پی اس چیست و چه کاربردی دارد؟ با طریقه نصب یو پی اس آشنایی دارید؟ یو پی اس یک نوع منبع تغذیه انرژی الکترونیکی بوده که می‌تواند در مواقع ضروری و مورد نیاز انرژی برق از دست رفته را تأمین کند. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با یو پی اس، به بررسی نکات نصب این دستگاه نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در مورد نصب یو پی اس بدانید!

نصب یو پی اس

برای نصب این دستگاه، باتری و سایر لوازم جانبی مربوط به آن لازم است دستورات و نکاتی رعایت شود که کلیه این موارد می‌توانند با توجه به مدل‌های مختلف یو پی اس متغیر باشند؛ به عنوان مثال مدل‌های ماژولار بزرگ، میان‌رده و هم‌چنین مدل‌های کوچک‎‌تر برای نصب به ملاحظات فردی نیاز دارند. علاوه بر این، الزامات و قوانین نصب این دستگاه می‌تواند در میان توپولوژی‌های مختلف یو پی س و نحوه استقرار آن‌ها نیز متنوع باشد. در ادامه با یک نگاه کلی و جامع به نکات نصب این دستگاه، جوانب و الزامات مختلف آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

از یک برق‌کار ماهر کمک بگیرید!

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که در هنگام نصب یو پی اس باید در نظر قرار گرفته شود، انجام سیم‌کشی این دستگاه توسط یک برق‌کار ماهر است. رعایت این نکته برای دستگاه‌هایی ضروری بوده که به کابل‌کشی نیاز دارند و می‌بایست بهترین و مناسب‌ترین نوع کابل برای آن‌ها فراهم شود.

بررسی اتصالات مربوط به یو پی اس

یکی از اتفاقات اجتناب‌ناپذیر که رخ دادن آن چندان دور از انتظار نیست، قطع شدن و جابه‌جایی برخی از اتصالات مربوط به یو پی اس در طول حمل و نقل است. توجه داشته باشید که اتصالات شل می‌تواند سبب جرقه زدن تجهیزات پس از نصب گردد و نهایتاً منجر به آتش‌سوزی شود. بررسی اتصالات یو پی اس پیش از نصب نیز بایستی توسط برق‌کار متخصص صورت بگیرد تا هرگونه اتصالات شل و ناقص شناسایی و اصلاح شوند. علاوه بر این، نظارت و مراقبت‌ها برای شناسایی و برطرف کردن مشکلات پس از نصب نیز حائز اهمیت است.

ویژگی‌های محل نصب یو پی اس

از جمله مهم‌ترین مواردی که لازم است در زمان نصب یو پی اس مد نظر قرار گیرد، محل نصب این دستگاه است. توجه داشته باشید که مکان انتخاب شده برای نصب این دستگاه می‌بایست عاری از هرگونه محرک‌های احتمالی دما، گرد و غبار و رطوبت باشد. افزون بر این، شرایط نصب این دستگاه به رعایت موارد دیگری نیازمند است که در ادامه با آن‌ها‌ آشنا خواهیم شد:

  • همان‌طور که گفته شد، جریان هوای مناسب در محل نصب این دستگاه بسیار حائز اهمیت است؛ به همین دلیل به هیچ وجه نباید دریچه‌های یو پی اس پوشانده شوند.
  • دمای مناسب برای کار با یو پی اس با باتری سرب اسیدی 25 درجه سانتی‌گراد (77 درجه فارنهایت) خواهد بود؛ از این رو به منظور جلوگیری از گرمای بیش از اندازه، توصیه می‌شود که به هیچ وجه یو پی اس را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید.
  • بررسی شرایط محیطی نظیر دما و رطوبت نیز می‌تواند از گرمای بیش از اندازه تجهیزات جلوگیری به عمل آورد.

دستورالعمل نصب یو پی اس

نصب یو پی اس

  • به منظور نصب دستگاه تغذیه بدون وقفه لازم است که در ابتدا از عدم ضربه خوردن آن در مسیر انتقال اطمینان حاصل کنید؛
  • با در نظر گرفتن توان مصرفی و توان یو پی اس و همچنین طول کابل‌کشی، اقدام به خرید کابل با سطح مقطع مناسب شود؛
  • کابل‌ها در چهارچوب استاندارد کابلشو زده شده و همچنین فیوزهای حفاظتی با ظرفیت مورد نیاز انتخاب و نصب شوند؛
  • هر یک از دستگاه‌های یو پی اس دارای یک دفترچه راهنما هستند که می‌بایست مطابق آن فاز و نول ورودی متصل شده و هیچ‌گونه ارتباطی بین برق شهر و خروجی دستگاه وجود نداشته باشد. لازم به ذکر بوده که تنها باید از یک مسیر موازی بهره‌گیری شده و در زمان تعمیر و بازدیدهای دوره‌ای، مصرف‌کننده‌ها خاموش نشده و تجهیزات در حالت موقت به برق شهری متصل گردند؛
  • سیم‌های ارت بایستی متصل شده و نویزها را به زمین انتقال دهند؛
  • در نصب باتری‌ها، تعداد باتری و حداکثر و حداقل ظرفیتی که امکان نصب آن وجود داشته در کاتالوگ دستگاه درج شده است؛
  • به منظور جلوگیری از گرمایش و شارژ باتری‌ها لازم است که از کابل‌های استاندارد به منظور برقراری ارتباط بین باتری‌ها بهره‌گیری شود؛
  • بعد از نصب باتری و اتصال آن به یو پی اس و همچنین اتصال برق ورودی، می‌بایست دستگاه در حالت بای پس قرار داده شده و تجهیزات برقی به آن متصل شوند. در این مرحله می‌توان مقدار توان مصرفی را روی مانیتور مورد بررسی قرار داد. اگر مشکل خاصی مشاهده نشد، می‌توان دکمه on را فشرد تا دستگاه پس از چند ثانیه شروع به کار کند.

پیامدهای نصب نادرست یو پی اس

چنان‌چه یو پی اس بر اساس اصول و استانداردهای مورد نیاز نصب نشود، چه اتفاقی میفتد؟ در درجه اول لازم به تأکید بوده که یو پی اس باید توسط شخص متخصص نصب شود. چنان‌چه فرآیند نصب دستگاه به درستی انجام نشود، احتمال این که یو پی اس و مصرف‌کننده دچار آسیب شوند وجود خواهد داشت.

اصلی‌ترین خطری که می‌تواند نصاب این دستگاه را تهدید کند، ولتاژ dc باتری‌ها خواهد بود. به طور معمول در این دستگاه باتری‌های 12 ولت با هم سری شده و مقدارشان از یک حد مشخص بالاتر می‌رود؛ به همین خاطر می‌توانند سبب برق‌گرفتگی و یا حتی مرگ انسان شوند. علاوه بر این، در برخی از عناصر یو پی اس انرژي الکتریکی ذخیره شده که در زمان قطع ورودی می‌تواند سبب آسیب دیدن شخص شود؛ بنابراین ضروری است که از دست زدن به قطعات این دستگاه بدون در نظر گرفتن موارد ایمنی خودداری کنید.

تجهیزات زیر را به یو پی اس نصب نکنید!

از دیگر موارد مهمی که در فرآیند  نصب یو پی اس باید در نظر داشته باشید، عدم نصب یک سری تجهیزات مشخص به این دستگاه است. به طور کل، دستگاه‌هایی که دارای جریان راه‌اندازی بالایی بوده نباید به یو پی اس متصل شوند؛ به عنوان مثال موتورها که درون خود از سیم پیچ بهره می‌برند عموماً دارای جریان راه‌اندازی 3 الی 7 برابر جریان نامی آن‌ها هستند. از دیگر تجهیزاتی که می‌توانند سبب آسیب دیدن یو پی اس شوند می‌توان به پرینتر، مهتابی، جاروبرقی، کولر گازی، پول شمار و سایر دستگاه‌های با توان بالا اشاره داشت.

سخن پایانی

یو پی اس دستگاهی پرکاربرد در زمینه تأمین برق در مواقع مورد نیاز و ضروری بوده که می‌توان با استفاده از آن برق از دست رفته را در زمان خاموشی‌های ناگهانی تأمین کرد. در فرآیند نصب یو پی اس مواردی حائز اهمیت هستند که در این راهنما به شرح آن‌ها پرداختیم. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما پیرامون نصب یو پی اس در میان بگذارید.

162 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط