سیم افشان

سیم افشان؛ سیمی انعطاف‌پذیر، ویژه و پرکاربرد

140 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

سیم‌ها هستند که وظیفه انتقال سیگنال‌ها و جریان‌های الکتریکی را از نقطه‌ای به نقطه دیگر برعهده دارند. از آنجا که سیم‌های برق کاربرد بسیار زیادی دارند، در انواع و اشکال متفاوتی تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. از پرکاربردترین نمونه‌های سیم‌های برق می‌توان به سیم‌ افشان یا همان سیم‌های انعطاف‌پذیر اشاره کرد که به دلیل ویژگی‌هایی همچون انعطاف‌پذیری بالا و انتقال جربان مناسب، به طور فراوان مورد استفاده و توجه قرار گرفته‌اند. در این مقاله قصد داریم به بررسی سیم افشان پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

سیم افشان

سیم های افشان

سیم افشان یا همان سیم انعطاف پذیر، یکی از ابزارهایی است که در بسیاری از صنایع و موارد صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این ابزار کاربردی برای انتقال سیگنال‌های الکتریکی، انرژی الکتریکی و اطلاعات استفاده شده و به کار می‌رود. جنس هادی این سیم‌ها اغلب تز جنس مس بوده و عایق بکار رفته در ساختار آن‌ها نیز از جنس پلیمر PVC است. این سیم‌ها از نظر ولتاژ کاری می‌توانند ولتاژی بین 300 تا 500 ولت را برای سیمی افشان با سطح مفطع یک میلی‌مترمربع تحمل کرده و برای سطح مقاطع بالاتر، می‌توانند ولتاژی بین 450 تا 750 ولت را انتقال دهند.

در ساخت سیم‌های افشان از چندین لایه پوسته استفاده می‌شود که هر لایه نقش مشخصی در کارکرد سیم داشته و حذف آن به عملکرد و بازدهی سیم ضربه می‌زند. لایه بیرونی سیم های افشان به منظور محافظت از سیم در برابر خراشیدگی و تأثیرات جوی و محیطی مانند آب، گرد و غبار و اشعه UV طراحی و ساخته شده است. لایه دوم یا همان لایه عایق برای جلوگیری از نشت جریان الکتریکی و تداخل سیگنال‌های الکتریکی با یکدیگر به کار می‌رود.

لایه سوم، نوعی لایه فلزی است که برای جلوگیری از تداخل سیگنال‌های الکتریکی با دستگاه‌های دیگر به کار رفته و اهمیت زیادی به ویژه هنگامی که در نزذیکی دستگاه الکتریکی دیگری واقع شود، دارد و در نهایت، لایه داخلی که برای حفاظت از روکش سیم و جلوگیری از تأثیرات الکتریکی در این نوع سیم کاربردی طراحی شده است.

در واقع، سیم‌های افشان از چندین هسته الکتریکی کوچک تشکیل شده‌اند که هر یک از آن‌ها درون یک پوسته محافظ قرار داشته و اهیت زیادی دارد. هسته‌های الکتریکی با فاصله مناسب از یکدیگر به نوعی قرار گرفته‌اند که از تداخل سیگنال‌ها جلوگیری شده و اطلاعات به خوبی انتقال داده شوند.

همچنین، پوسته محافظ هر هسته از جنس مخصوصی ساخته شده است که از تداخل با سیگنال‌های دیگر جلوگیری می‌کند (لایه سوم). اگر چه این نوع سیم کاربردی از چندین هادی یا هسته الکتریکی ساخته و دارای چندین لایه روکش و عایق است اما از انعطاف‌پذیری و قابلیت و خم‌شدگی مناسب و بالایی برخوردار است که این ویژگی باعث شده است تا از سیم های افشان با نام سیم های انعطاف پذیر نیز یاد شود.

کاربرد سیم های افشان

سیم‌های افشان یا انعطاف‌پذیر

همان‌طوز که گفته شد، سیم‌های افشان نوعی از انواع سیم‌های ویژه و کاربردی هستند که کاربرد بسیار زیادی در موارد صنعتی و خانگی دارند. علت استفاده و بهره‌وری بالا از این نوع سیم‌ها، ویژگی‌های منحصربه‌فرد این سیم‌ها است.

از ویژگی‌های سیم‌های افشان می‌توان به دوام و مقاومت بالا در برابر خمیدگی، سطح رسانایی بسیار بالا و مناسب، قابلیت استفاده در هر نوع آب‌ و هوایی نظیر آب و هوای مرطوب و یا خشک، برخورداری از سرعت تغذیه مسیر بالا تا حدود 240 متر در دقیقه، مقاومت بالا در برابر شکنندگی و از هم گسیختگی، قابلیت انتقال سیگنال‌های مختلف نظیر سیگنال‌های رادیویی، صوتی، تصویری، سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال و … اشاره کرد.

ویژگی‌های ذکر شده در بالا باعث شده‌اند تا سیم های افشان جایگاه ویژه‌ای در موارد صنعتی و خانگی پیدا کرده و طیف وسیعی از نیازها را پوشش دهد. در حالت کلی، سیم افشان در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده در شبکه‌های ارتباطی، شبکه‌های اطلاعاتی، صنایع برقی و الکترونیکی، صنایع خودروسازی، صنایع نظامی و هوافضا، صنایع هوشمند و دوربین‌های مداربسته و … اشاره کرد.

همان‌طور که گفته شد، سیم‌های افشان در موارد خانگی نیز کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجا که در بسیاری از موارد نیاز به انتقال سیگنال‌های با فرکانس بالا وجود دارد، استفاده از سیم‌های افشان انتخابی مناسب و صحیح بوده که باعث انتقال بی‌کم و کاست اطلاعات آنالوگ و یا دیجیتال می‌شود. به عنوان مثال، در سیستم‌های رادیویی، تلویزیونی، اینترنتی و … این نوع سیم استفاده شده است.

از آنجا که در این سیستم‌ها فرکانس سیگنال‌ها بسیار بالا است، استفاده از سیم‌های معمولی می‌تواند باعث تداخل و نویز در دریافت سیگنال‌ها شده و کیفیت آن‌ها را کاهش دهد. با استفاده از سیم های افشان، این مشکلات را می‌توان به حداقل رسانده و کیفیت سیگنال را حفظ کرد. به همین دلیل است که سیم آنتن نیز نوعی سیم افشان بوده و می‌تواند اطلاعات را به خوبی منتقل کند.

در نهایت می‌توان گفت که سیم افشان یک نوع سیم الکتریکی پیشرفته و مدرن است که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد زیادی هم در موارد خانگی و ساختمانی دارد. این نوع سیم کاربردی با داشتن ساختاری خاص، امکان انتقال سیگنال‌های با فرکانس بالا را با کیفیت بالا فراهم کرده و مشکلات ناشی از تداخل و نویز را کاهش می‌دهد که باعث افزایش کیفیت انتقال سیگنال در انواع دستگاه‌ها و گیرنده‌ها می‌شود.

نتیجه‌گیری

یکی از قطعات مهم که به طور گسترده در دستگاه‌های الکتریکی و همچنین سیستم‌های برق‌رسانی مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد زیادی دارد، سیم‌ها هستند. سیم‌ها دارای انواع و اشکال مختلفی هستند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، سیم افشان است.

این سیم کاربرد بسیار زیادی در صنایعی هچون شبکه‌های ارتباطی، شبکه‌های اطلاعاتی، صنایع برقی و الکترونیکی، صنایع خودروسازی، صنایع نظامی و هوافضا، صنایع هوشمند و دوربین‌های مداربسته و … داشته و در موارد خانگی نیز کاربرد دارد. از جمله کاربردهای خانگی این سیم‌ها می‌توان به قابلیت انتقال با کیفیت سیگنال‌های مختلف نظیر سیگنال‌های رادیویی، صوتی، تصویری، سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال و … اشاره کرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی سیم افشان پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

140 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط