ساپورت سینی کابل

ساپورت سینی کابل؛ مهم‌ترین قطعه در نصب و نگهداری سینی کابل

174 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

سیم و کابل‌ها را می‌توان به رگ‌هایی تشبیه نمود که جریان برق را به سرتاسر ساختمان و وسایل الکتریکی می‌رسانند. برای تفکیک سیم و کابل‌ها و همچنین انتقال راحت‌تر و ایمن‌تر آن‌ها در ساختمان، سیم و کابل‌ها را درون لوله‌هایی قرار می‌دهند. حال با پیشرفت تکنولوژی قطعه‌ای به نام سینی کابل جایگزین این لوله‌‌ها گشته است.  برای به‌کارگیری و نصب سینی کابل احتیاج به وسایل جانبی داریم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، ساپورت سینی کابل است که نصب سینی کابل به وسیله این قطعه صورت می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی ساپورت سینی کابل پرداخته و شما را با ویژگی‌ها و انواع آن آشنا نماییم.

سینی کابل و انواع آن

نحوه قرارگیری سینی کابل برروی ساپورت سینی
نحوه قرارگیری سینی کابل برروی ساپورت سینی

همان‌طور که می‌دانید، برق‌کارها برای سیم‌کشی و کابل‌کشی در ساختمان‌ها از لوله‌هایی استفاده می‌نمایند که سیم‌ها و کابل‌ها را از درون آن‌ها انتقال داده و این امر باعث می‌شود تا عمر سیم‌ها و کابل‌ها به شکل چشمگیری افزایش یافته و خراب نشوند. این روش هم باعث بالارفتن ایمنی کابل‌کشی ساختمان شده و هم ظاهر زیبایی به ساختمان می‌دهد.

حال با پیشرفت تکنولوژی قطعه دیگری به نام سینی کابل برای این منظور روی کار آمده که هر چند مانند لوله‌های انتقال سیم و کابل شناخته شده نیست اما از مزایا و کاربردهای گوناگونی برخوردار است (سینی کابل به دلیل حفره‌ها و فضا بیش‌تری که نسبت به لوله کابل دارد، ایمن‌تر بوده و باعث می‌شود عمر سیم‌ها و کابل‌های درون آن افزایش یابد).

سینی کابل که به آن cable tray نیز گفته می‌شود، قطعه‌ای است که از آن برای انتقال ایمن سیم و کابل، محافظت از آن‌ها در برابر عوامل محیطی، مرتب و دسته‌بندی کردن آن‌ها، خنک‌سازی و جلوگیری از بیش‌از اندازه گرم‌شدن کابل‌ها (به واسطه حفره‌هایی که بر روی سینی کابل وجود دارد) و همچنین زیباسازی ظاهر ساختمان استفاده می‌شود. همچنین می‌توان انواع مهتابی را نیز در زیر این قطعه نصب نموده و از آن‌ها بهره برد. محل قرارگیری سینی کابل در سقف ساختمان بوده و به کمک لوازم جانبی سینی کابل می‌توان به‌راحتی اقدام به نصب آن نمود.

از انواع سینی کابل می‌توان به سینی کابل آلومینیومی، سینی کابل فولادی، سینی کابل فایبرگلاس و … اشاره نمود. برای نصب این وسیله کاربردی نیاز به استفاده از لوازم جانبی مختلفی نظیر درب سینی کابل، رابط سینی کابل، زانو سینی کابل، سه‌راهی و چهارراهی سینی، نردبان کابل و همچنین ساپورت سینی کابل است. از آنجا که ساپورت سینی اهمیت زیادی داشته و تزلزل در آن می‌تواند باعث هدررفتن تمامی زحمات برق‌کاران شود، در ادامه قصد داریم به بررسی ساپورت سینی کابل که یکی از مهم‌ترین لوازم جانبی در جهت نصب سینی کابل است، بپردازیم.

ساپورت سینی کابل و انواع آن

ساپورت‌های سینی کابل
ساپورت‌های سینی کابل

همان‌طور که در قسمت قبل بیان شد، ساپورت سینی سیم‌ها و کابل‌ها یکی از لوازم جانبی سینی کابل است که در جهت نصب این وسیله کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع ساپورت سینی کابل که به آن cable tray support نیز گفته می‌شود، بخش مهم و اصلی از فرآیند نصب سینی کابل را برعهده دارد. این قطعه علاوه‌بر کمک در نصب سینی کابل نقش مهمی در نگهداری از سینی و سیم و کابل‌های درون آن داشته و همچنین نقش تحمل‌کننده وزن سیم و کابل‌های موجود در سینی کابل را ایفا می‌کند.

در ساخت ساپورت نیز مانند سینی کابل، از متریال و فلز‌های گوناگونی استفاده می‌شود اما در هنگام انتخاب ساپورت عموماً جنس آن را مطابق با جنس سینی کابل مورد نظر انتخاب کرده و مورد استفاده قرار می‌دهند. از مزایای استفاده از ساپورت سینی می‌توان به افزایش استحکام سیستم انتقال جریان، عدم نیاز به جوش‌کاری، هزینه کم، ماندگاری بالا، انعطاف‌پذیری و سهولت اجرا و نصب اشاره کرد.

ساپورت سینی کابل را می‌توان بر اساس شکل آن به شش دسته اصلی ساپورت سینی U شکل، ساپورت سینی L شکل، ساپورت سینی F شکل، ساپورت سینی T شکل، ساپورت سینی چند طبقه و ساپورت سینی لدر تقسیم‌بندی کرد. در این بین ساپورت سینی L و F شکل علاوه‌بر زیر سقف، قابلیت نصب بر روی دیوار را نیز دارند. همچنین ساپورت سینی لدر فقط قابل نصب بر روی دیوار بوده و تنها ساپورتی است که قابلیت نصب در زیر سقف را ندارد. لازم به ذکر است که ساپورت های سینی کابل از لحاظ نصب، به سه دسته زمینی، دیواری و سقفی تقسیم‌بندی می‌شوند.

نتیجه‌گیری

یکی از وسایلی که در کابل‌کشی ساختمان‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد، سینی کابل است. سینی کابل قطعه‌ای است که از آن در جهت سیم‌کشی و کابل‌کشی ساختمان‌ها استفاده شده و انواع سیم‌ها و کابل‌ها درون آن قرار می‌گیرند. این قطعه برای نصب احتیاج به لوازم جانبی گوناگونی نظیر درب سینی کابل، رابط سینی کابل، زانو سینی کابل، سه‌راهی و چهارراهی سینی، نردبان کابل و ساپورت سینی دارد که در این بین، ساپورت سینی کابل نقش بسیار مهمی در نصب و نگهداری سینی ایفا کرده و دارای انواع گوناگونی نظیر ساپورت U شکل، L شکل، F شکل، T شکل، چند طبقه و لدر است.

در این مقاله سعی کردیم بررسی ساپورت سینی کابل پرداخته و شما را با ویژگی‌ها و انواع آن آشنا نماییم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

174 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط