کلید تبدیل لمسی

کلید تبدیل لمسی؛ کلیدی برای هوشمندسازی ساختمان

74 بازدید راهنمای خرید / تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان / آموزش در صنعت برق

با پیشرفت تکنولوژی خانه‌ها به سمت مدرن و هوشمندشدن می‌روند. با نصب کلیدهای لمسی به‌جای کلیدهای سنتی و هوشمندسازی منازل، کارخانه‌ها، سالن‌ها و… علاوه بر ایجاد راحتی باعث ایجاد زیبایی نیز شده است. کلید تبدیل یکی از کارآمدترین کلیدها در منازل و ساختمان‌ها است که امروزه علاوه‌بر کلیدهای مکانیکی و سنتی تبدیل، در قالب کلید تبدیل لمسی نیز به بازار ارائه شده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی کلید تبدیل لمسی پرداخته و چگونگی نصب و راه‌اندازی کلیدهای تبدیل لمسی را بیان کنیم.

کلید تبدیل لمسی

کلیدهای تبدیل لمسی یا به‌طور کلی کلیدهای تبدیل، عمدتا برای کنترل روشنایی در فضاهایی که دارای راه‌پله، مسافت‌های طولانی و یا دارای دو ورودی و خروجی هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. کلید تبدیل لمسی را می‌توان در فضاهایی مانند راهروهای بلند، ساختمان‌های دارای پله و پلکان، سالن‌های بزرگ، ساختمان‌هایی که دارای دو ورودی و خروجی هستند و ساختمان‌هایی که کاربری صنعتی دارند، مانند کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و … به کار گرفت.

در اماکنی مشابه اماکن بالا، به علت پیمودن مسافت زیاد برای روشن و خاموش‌کردن چراغ و برای سهولت در کار و صرف انرژی کم‌تر، لازم است که لامپ‌ها یا سایر ابزاری که با استفاده از جریان الکتریکی کار می‌کنند را بتوان هم از ابتدای راهرو و هم از انتهای راهرو کنترل کرد.

استفاده از کلیدهای لمسی تبدیل به جای کلیدهای مکانیکی و سنتی قدیمی کنترل روشنایی و استفاده از وسایل الکتریکی را آسان‌تر کرده و باعث زیبایی ساختمان‌ها گشته است. این کلیدها هم به‌صورت کلیدهای لمسی ساده و هم به‌صورت کلیدهای لمسی هوشمند در بازار موجود بوده و قابل خریداری و استفاده هستند. کلیدهای لمسی هوشمند را می‌توان با استفاده از ریموت و یا گوشی نیز کنترل کرده و به سادگی جراین برق را قطع و وصل نمود.

تفاوت کلیدهای تبدیل لمسی با کلیدهای مکانیکی و سنتی

کاربرد کلید تبدیل لمسی در راهرو
کاربرد کلید تبدیل لمسی در راهرو

کلیدهای تبدیل لمسی و کلیدهای مکانیکی مانند کلیدهای تک‌پل، از لحاظ ظاهری تفاوت زیادی با یکدیگر داشته و عموما در یک دسته طبقه‌بندی نمی‌شوند. تفاوت کاربردی آن‌ها در این است که در کلیدهای تبدیل مکانیکی و سنتی حتما شما باید برای قطع و یا وصل‌کردن جریان مسافتی را پیموده و کلید را با استفاده از نیروی دستتان خاموش و یا روشن نمایید اما در کلیدهای تبدیل لمسی این کار تنها با یک لمس کلید انجام شده و همین امر باعث می‌شود تا عمر کلید بالا رود.

علاوه‌بر این ویژگی، کلیدهای تبدیل لمسی نیز در برابر حریق و آتش‌سوزی مقاومت بالایی داشته و به سادگی خراب نمی‌شوند (البته جنس، نوع و سازنده کلید لمسی هم اهمیت بسیار زیادی دارد). از این رو، می‌توان از کلیدهای لمسی تبدیل در سوله‌ها و ساختمان‌های صنعتی و نیمه صنعتی بهره برد. علاوه‌بر تمامی موارد ذکر شده در قسمت بالا، کلیدهای لمسی ظاهر بسیار زیبا و جذابی داشته و می‌توانند با انواع دکوارسیون‌های ساختمانی مطابق داده شوند.

چگونگی نصب و راه‌اندازی کلید تبدیل لمسی

همان‌طور که گفته شد، در حالت کلی برای نصب کلید تبدیل لمسی به دو کلید برای قطع و وصل جریان نیاز داریم. در کلیدهای تبدیل سه کنتاکت یا ورودی برای سیم‌ها وجود دارد. یکی از این ورودی‌‌ها، ورودی غیرمشترک (کنتاکت غیرمشترک) و دو ورودی دیگر ورودی‌های مشترک (کنتاکت‌های مشترک) هستند. نصب کلیدهای لمسی تبدیل دارای مراحل و قدم‌هایی است که باید تک به تک رعایت شده و انجام شوند. برای نصب کلید های لمسی تبدیل باید به ترتیب کارهای زیر را انجام می‌دهیم:

1- فاز ورودی از جعبه فیوز به ورودی غیرمشترک کلید اول که در ابتدای راهرو یا سالن  قرار گرفته است را وصل می‌کنیم.

2- دو رشته سیم مشترک بین دو کلید به دو ورودی کلید اول وصل می‌کنیم.

3- در مرحله سوم به سراغ کلید تبدیل دوم می‌رویم و کارهای زیر را انجام می‌دهیم:

  • دو رشته سیم مشترک را به ورود‌های مشترک آن وصل می‌کنیم.
  • از ورودی غیرمشترک یک فاز وارد لامپ یا دستگاه الکتریکی دیگر می‌کنیم.
  • یک خروجی یا نول از این دستگاه الکتریکی به جعبه فیوز می‌دهیم (ابزار الکتریکی را به نول جعبه فیوز وصل می‌کنیم).
  • پس از نصب کلیدها به‌راحتی با لمس کلید اول لامپ‌ روشن می‌شود و با لمس کلید دوم این لامپ‌ خاموش می‌شود. همچنین با یکی از کلیدها می‌توان لامپ را هم خاموش و هم روشن کرد.

المان‌ها و مدارهای الکتریکی کلید لمسی تبدیل

انواع کلیدهای تبدیل لمسی
انواع کلیدهای تبدیل لمسی

کلیدهای تبدیل لمسی مانند سایر کلیدهای لمسی از لحاظ مدارات الکتریکی به سه نوع خازنی، مقاومتی و پیزوالکتریک تقسیم‌بندی می‌شوند. در نوع خازنی، که متداول‌ترین نوع کلید نیز است، یک خازن در پشت صفحه وجود داشته و با لمس صفحه توسط انسان این خازن شارژ شده و ظرفیت آن افزایش می‌یابد و باعث ایجاد جریان در سیم می‌شود. این جریان در کلید تبدیل دوم، که به لامپ متصل است، جاری شده و علاوه‌بر روشن‌شدن لامپ، باعث شارژ و افزایش ظرفیت خازن کلید دوم نیز می‌شود. حالا با لمس کلید تبدیل لمسی دوم توسط انسان خازن دشارژ شده و جریان الکتریکی قطع و باعث خاموش‌شدن لامپ و یا هر قطعه الکتریکی دیگر می‌شود.

نتیجه‌گیری

یکی از کلیدهایی که کاربرد زیادی در انواع راه‌پله‌ها، مسافت‌های طولانی، کارخانه‌ها و … دارد، کلید تبدیل لمسی است. کلیدهای تبدیل لمسی دارای انواع مختلفی هستند که برای استفاده از این نوع کلید، به دو کلید برق نیاز است. یک کلید برای ابتدای سالن برای روشن و خاموش‌کردن وسیله الکتریکی و یک کلید برای انتهای سالن که باز هم برای خاموش و روشن‌کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کلید تبدیل لمسی پرداخته و چگونگی نصب و راه‌اندازی کلیدهای تبدیل لمسی را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

74 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط