فن کویل زمینی

فن کویل زمینی؛ وسیله‌ای روکار برای سرمایش و گرمایش محیط

121 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

فن کویل یا همان Fan Coil وسیله‌ای کاربردی و جدید برای گرمایش و سرمایش ساختمان‌ها است. فن کویل انواع و اشکال مختلفی دارد که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، فن کویل یا همان فن کوئل زمینی است. فن کویل زمینی از قابلیت خنک‌کردن، گرم‌کردن و رطوبت‌زدایی از فضا برخوردار بوده و بسیار کاربردی است. از این رو در این مقاله قصد داریم به بررسی فن کویل زمینی پرداخته و ویژگی‌های آن را بیان کنیم.

ویژگی‌های فن کویل زمینی

ویژگی‌های فن کوئل از نوع زمینی
ویژگی‌های فن کوئل از نوع زمینی

امروزه فن کوئل‌ها یا همان فن کویل‌ها به سرعت در حال جایگزینی پکیج، رادیاتورها و کولرهای گازی هستند. این دستگاه‌ها به راحتی در مغازه‌ها، ادارات، بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی، رستوران‌ها، هتل‌ها، منازل و … قابل نصب و استفاده هستند. فن کویل‌های زمینی که از آن‌ها با نام فن کویل‌های کفی هم یاد می‌شود، قابل حمل و بسیار کارآمد هستند.

جنس بدنه این دستگاه‌ها در گذشته از فلز و در نسل‌های جدیدتر از پلیمر ساخته می‌شود. این نوع فن کویل‌ها را می‌توان در داخل و خارج از خانه، کنار پنجره‌ها و دیوارها نصب نموده و از آن‌ها استفاده کرد. همچنین این فن کویل‌ها از قابلیت تنظیم سرعت فن به ویژه برای داشتن خواب راحت توسط افراد در فضاهای مختلف، برخوردارند.

انواع فن کویل های زمینی با ظرفیت‌های متنوع و هوادهی 200 الی 1000 CFM توسط شرکت‌‌های مختلفی طراحی، تهیه و تولید می‌شوند که بر اساس نوع شرکت سازنده، می‌توان این دستگاه‌ها را در مدل‌های متفاوت زیر دسته‌بندی نمود:

  • فن کوئل زمینی بالازن
  • فن کوئل زمینی شیبدار
  • فن کوئل زمینی کوتاه
  • فن کوئل زمینی روبه روزن
  • فن کوئل زمینی پایه دار

این دستگاه‌ها را بر اساس ساختار آن‌ها می‌توان به دو نوع دو لوله و چهار لوله که در بازار قابل خریداری هستند، تقسیم‌بندی کرد. فن کویل زمینی دو لوله، از یک لوله رفت و از یک لوله برگشت برخوردار است تا سرمایش و گرمایش لازم را برای محیط فراهم کند. البته شایان به ذکر است که فن کویل‌های زمینی دو لوله به طور همزمان نمی‌توانند گرمایش و سرمایش محیط را تامین نمایند.

این در حالی است که فن کویل زمینی چهار لوله با داشتن دو لوله به منظور آمدن آب به کویل‌ها و نیز برخورداری از دو لوله برای برگشت آب، قادر است سرمایش و گرمایش محیط را همزمان تامین کند. این نوع فن کویل‌ها بیش‌تر در هتل‎‌ها، ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

طرز کار فن کویل زمینی

در حالت کلی، فن کوئل زمینی از یک سیم پیچ مبدل حرارتی و یک فن هوا تشکیل شده است. واحدهای فن کویل، آب سرد یا گرم را از طریق مدارهای تعبیه شده در کویل‌ها به گردش در می‌آورند. از طریق فن، گرما و یا سرما تولید شده توسط دستگاه  را به سمت بالا حرکت داده تا هوا را گرم و یا خنک کند و فضا را مطبوع نماید. اغلب فن کویل های زمینی با دوام بوده و طول عمر زیادی دارند.

این فن کویل‌ها سازگار با محیط زیست هستند و در هنگام کار هیچ نوع گاز سمی از خود منتشر نمی‌کنند. این دستگاه در دو مدل عمودی یا افقی در بازار موجود بوده و قابل استفاده است.

فن کویل‌های نصب شده روی زمین، اغلب دارای پوشش گالوانیزه و از پیش رنگ شده با مواد عایق ضدتراکم، شبکه خروجی هوا و سیم پیچ انتقال حرارت ساخته شده از لوله مسی با پره‌های آلومینیومی هستند. همچنین از قابلیت تغییر سر لوله‌های اتصال در سمت راست یا چپ برخوردار بوده و بسیار کاربردی هستند. فن سانتریفیوژ چند سرعته کم فشار صدا، پایه آب میعانات، فیلتر هوای قابل تمیزکردن و وجود سیستم کنترل از دیگر تجهیزات ویژه و کاربردی این دستگاه است.

فرایند نصب فن کوئل زمینی

نحوه نصب فن کوئل زمینی
نحوه نصب فن کوئل زمینی

اگر نگران نصب فن کویل زمینی هستید که به تازگی خریداری کرده‌اید، باید بدانید که راه‌اندازی و نصب این دستگاه فرآیند بسیار ساده‌ای دارد. فن کویل نوع زمینی، عموما به شکل روکار و روی زمین نصب شده و نیازی به تعیبه و کانانل‌کشی چندان زیادی درون دیوار، کف و یا سقف ندارد. نحوه نصب این دستگاه، برعکس نوع سقفی آن (فن کویل سقفی) است. نوع سقفی در قسمت زیر و یا روی سقف نصب می‌شود اما این در حالی‌ است که نصب نوع زمینی به این شکل انجام می‌شود که از یک سمت به دیوار وصل شده و از سمت دیگر روی زمین قرار داده می‌شود.

فن کویل نوع زمینی را می‌توانید به شکل روکار یا توکار لوله‌کشی کرده و مورد استفاده قرار دهید. چنانچه لوله‌کشی این فن‌ها به شکل روکار صورت پذیرد، لوله‌ها به شکل مخفی نخواهند بود. در لوله‌کشی روکار، لوله‌ها روی دیوار قرار گرفته و به وضوح قابل مشاهده هستند اما در لوله‌کشی فن کوئل‌ها به شکل توکار، لوله‌ها در ساختمان نصب شده و مخفی‌اند. در حالت کلی، از فن کوئل زمینی بیش‌تر درفضاهایی که امکان نصب فن کوئل سقفی نباشد، می‌توان استفاده نمود.

جهت نصب فن کویل از نوع سقفی، این دستگاه بایستی در قسمت سقف قرار گیرد. لذا بسیاری مواقع امکان بازسازی منزل برای همه افراد ممکن است میسر نباشد. از این رو، علت بیش‌تر افراد استفاده از فن کویل نوع زمینی را انتخاب می‎کنند. از فن کویل نوع زمینی، می‌توان در فضاهایی همچون اماکن عمومی و آموزشی، آپارتمان‌ها، رستوران، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، ادارات، صنایع، هتل‌ها و … استفاده نمود.

فن کویل نوع زمینی در حالت ایستاده بر روی زمین نصب شده و فضای نسبتا زیادی را اشغال می‌کند. شایان به ذکر است که به علت وجود اَبعاد بزرگ و قرارگیری این دستگاه برروی زمین، فضای زیادی گرفته شده اما در عوض تعمیر این دستگاه بسیار آسان است.

نتیجه‌گیری

یکی از وسایل نوین برای سرمایش و گرمایش ساختمان، فن کویل است. فن کویل یک وسیله تبادل حرارتی بوده و از جمله سیستم‌های تهویه مطبوع به شمار می‌رود. فن کویل‌ها انواع مختلف و متنوعی دارند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، فن کویل زمینی است. این نوع فن کویل (به لحاظ ساختاری) در دو نوع دو لوله و چهار لوله در بازار موجود بوده و قابل خریداری و استفاده است.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی فن کویل زمینی پرداخته و ویژگی‌های آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

121 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط