تحقیق در مورد سرکابل و مفصل

تحقیق در مورد سرکابل و مفصل؛ ویژگی‌ها، مزایا و کاربرد سرکابل و مفصل

136 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

اولین گام در سیم‌کشی و برق‌کشی منازل و ساختمان‌ها و یا سایر مکان‌ها، متصل‌کردن سیم‌ها و کابل‌ها به یکدیگر بوده تا بتوان جریان برق را به سایر مکان‌ها منتقل کرد. متصل‌کردن سیم‌ها و کابل‌ها به یکدیگر عملی تخصصی بوده و نیاز به استفاده از ابزار و لوازم به خصوصی از جمله سرکابل و مفصل دارد. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی تحقیق در مورد سرکابل و مفصل از پرداخته و ویژگی‌ها و کاربرد سرکابل و مفصل را بیان کنیم.

تحقیق در مورد سرکابل و مفصل

مزایا و کاربرد سرکابل و مفصل

همان‌طور که در قسمت قبل بیان شد، بدون متصل‌کردن سیم و کابل‌ها به یکدیگر عملا برق‌کشی و انتقال ولتاژ و جریان در مکان‌های مختلف با مشکل مواجه شده و به طور کلی کمی غیرممکن و امکان‌ناپذیر به نظر می‌رسد. همان‌طور که واضح است، اگر نتوانیم کابل‌های برق را به یکدیگر متصل کنیم، هیچ‌گونه جریان برقی از نیروگاه‌ها خارج نشده و دسترسی به نیروی الکتریکی به طور کامل قطع می‌شود. به همین دلیل است که متصل‌کردن سیم و کابل‌ها به یکدیگر از اهمیت بالایی برخوردار بوده و مهم است اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان این کار مهم را انجام داد؟

اتصال سیم‌ها و کابل‌های برق به یکدیگر توسط قطعاتی به نام سرکابل و مفصل صورت می‎‌پذیرد که باید توسط افراد ماهر‌ در این حوزه صورت پذیرفته و انجام گیرد. از همین رو، تحقیق در مورد سرکابل و مفصل از اهمیت بالایی برخوردار بوده و قابل بررسی است. سرکابل‌ها و مفصل‌ها که از آن‌ها به نام Terminations and Joints نیز یاد می‌شود، از جمله تجهیزات مهم و کاربردی در حوزه برق و الکتریسیته به شمار می‌روند که کاربرد زیادی در کابل‌کشی و انتقال برق داشته و از اهمیت بالایی برخوردارند.

در حالت کلی، از مفصل‌ها برای اتصال دو کابل یا سیم به جهت ادامه عمل کابل‌کشی و یا برای گرفتن انشعاب استفاده شده و بهره برده می‌شود. همچنین سرکابل‌ها نیز دارای کاربردهایی نسبتا مشابه هم بوده و برای اتصال برق به ترانس‌ها در ولتاژ بیش از یک کیلو وات توسط کابل زمینی استفاده می‌شوند.

البته باید این نکته را نیز بیان کرد که سرکابل‌ها و مفصل‌ها از کاربرد‌های دیگری نظیر کنترل میدان‌های الکتریکی در قسمت انتهای کابل و محل اتصال نیز برخوردار بوده و برای این کار لازم است که از یک پوشش Stress Control در محل اتصال کابل استفاده شود. همچنین این قطعات محل اتصال را در برابر عوامل محیطی نظیر فشار مکانیکی و رطوبت حفظ کرده و اجازه نمی‌دهند تا عوامل الکتریکی بر روی اتصال اثر گذاشته و باعث قطه این اتصال شوند.

انواع سرکابل و مفصل

انواع مختلف سرکابل و مفصل

در ادامه تحقیق در مورد سرکابل و مفصل به بررسی انواع سرکابل و مفصل پرداخته و هر کدام را بیان می‌کنیم. ازآنجایی‌که سرکابل‌ها و مفصل‌ها با روش‌های گوناگونی طراحی، ساخته و تولید می‌شوند، می‌توان آن‌ها را بر همین اساس به نمونه‌های مختلفی نظیر سرکابل و مفصل حرارتی یا Heat Shrink، سرکابل و مفصل سرد یا Cold Shrink، سرکابل و مفصل فشاری یا Slip on، سرکابل‌های پلاگین یا همان Plug-in، مفصل‌های رزینی یا Resin joint و مفصل‌های نواری یا Tape joint تقسیم‌بندی نمود.

در نمونه حرارتی انواع سرکابل و مفصل از تیوپ‌های حرارتی استفاده شده و بهره برده می‌شود. به همین دلیل است که سرکابل‌ها و مفصل‌های حرارتی دارای مشخصات مکانیکی بسیار مناسب و خوبی بوده و خاصیت عایق الکتریکی بالایی دارند. برای ساخت این نوع تیوپ‌ها که از مواد پلی الفین تشکیل‌شده‌اند، آن‌ها را حرارت داده تا قطر آن به قطر مورد نظر برسد. سپس آن‌ها را خنک کرده و با گرفتن گرما از سرکابل و مفصل، باعث سفت و محکم‌شدن آن‌ها می‌شوند.

در ساختار سرکابل‌ها و مفصل‌های سرد، فشاری و پلاگیناز پلیمری به نام سیلیکون که از جدیدترین و با کیفیت‌‎ترین پلیمرهای مورد استفاده در حوزه برق است، استفاده شده و در این مورد کاربرد دارند. در ساختار مفصل‌های رزینی نیز از دو نوع رزین با کیفیت برای اتصال ثحیح و انتقال برق استفاده می‌شود. در ابتدا این رزین‌ها به صورت جداگانه در یک بسته قرار گرفته اما هنگام نصب مفصل با یکدیگر ترکیب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

البته دسته‌بندی بالا بسیار کلی بوده و اگر بخواهیم جزئی‌تر آن را بررسی نماییم می‌توانیم به سرکابل‌ها و مفصل‌ها را به دسته‌‌های گوناگون و جزئی‌تری نظیر سرکابل فشار ضعیف و فشار قوی، سرکابل‌های فشاری ولتاژ بالا، سرکابل ESF، سرکابل ESS، سرکابل ESP، سرکابل EST، سرکابل ESG، سرکابل ESU، سرکابل HV-Connex، سرکابل زانویی و … تقسیم‌بندی نمود که هر کدام کاربرد خاص خود را داشته و به نوعی زیرمجوعه انواع سرکابل‌ها و مفصل‌های گفته شده در قسمت بالا قرار می‌گیرند.

نتیجه‌گیری

برای متصل‌کردن سیم و کابل‌ها به یکدیگر جهت کابل‌کشی و همین‌طور گرفتن انشعاب از انواع سرکابل‌ها و مفصل‌ها استفاده می‌شود. این قطعات بسیار کاربردی بوده و تحقیق در مورد سرکابل و مفصل از اهمیت بالایی در حوزه برق برخوردار است. از انواع مختلف سرکابل و مفصل‌ها می‌توان به سرکابل و مفصل حرارتی یا Hear Shrink، سرکابل و مفصل سرد یا Cold Shrink، سرکابل و مفصل فشاری یا Slip on، سرکابل‌های Plug-in، مفصل‌های رزینی و … اشاره کرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی تحقیق در مورد سرکابل و مفصل از پرداخته و ویژگی‌ها و کاربرد سرکابل و مفصل را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

136 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط