سایز سرکابل

سایز سرکابل؛ عاملی مهم در انتخاب و خرید سرکابل

87 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

سایز سرکابل چیست؟ همان‌طور که می‌دانید در برق‌کشی منازل و ساختمان‌ها و یا سایر مکان‌ها، اولین گام متصل‌کردن سیم‌ها و کابل‌ها به یکدیگر است تا بتوان جریان برق را به مکان‌های مختلف منتقل کرده و از آن بهره برد. این اتصال از طریق سرکابل‌ها صورت پذیرفته و انجام می‌شود. سرکابل‌ها کاربرد زیادی داشته و برای رفع انواع نیازها، در انواع و سایزهای مختلف تولید شده و به بازار عرضه می‌گردند. در ادامه قصد داریم به بررسی سایز سرکابل پرداخته و انواع سایزهای سرکابل را بیان کنیم.

سرکابل و انواع آن

سایز سرکابل

قبل از بررسی انواع سایزهای سرکابل، ابتدا بهتر است مروری بر کاربرد و انواع مختلف سرکابل داشته و آن‌ها را بیان کنیم. همان‌طور که در قسمت قبل بیان شد، بدون متصل‌کردن سیم و کابل‌ها به یکدیگر عملاً برق‌کشی مکان‌های مختلف با مشکل مواجه شده و به کلی امکان‌ناپذیر است. به همین دلیل است که متصل‌کردن صحیح انواع سیم‌ها و کابل‌ها به یکدیگر از اهمیت بالایی برخوردار بوده و مهم است اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که این فرایند چگونه انجام شده و صورت می‌پذیرد؟ اتصال سیم‌ها و کابل‌های برق به یکدیگر توسط قطعاتی به نام سرکابل صورت ‎گرفته و باید توسط افراد ماهر و با تجربه‌ در این حوزه انجام گیرد.

سرکابل‌ها دیگر قطعات مرتبط در واقع یکی از تجهیزات مهم در حوزه برق هستند که برای اتصال دو کابل یا سیم به جهت ادامه عمل کابل‌کشی و یا به علت گرفتن انشعاب استفاده شده و کاربرد دارند. همچنین سرکابل‌ها دارای کاربردهای دیگر و مختلفی نظیر اتصال برق به ترانس‌ها در ولتاژ بیشتر از یک کیلو ولت توسط کابل زمینی و کنترل میدان‌های الکتریکی در قسمت انتهای کابل و محل اتصال نیز هستند. همچنین این قطعات محل اتصال را در برابر عوامل محیطی نظیر فشار مکانیکی و رطوبت حفظ کرده و اجازه نمی‌دهند عوامل الکتریکی بر روی اتصال اثر بگذارند.

از جمله انواع سرکابل‌های کاربردی می‌توان به سرکابل حرارتی یا Hear Shrink، سرکابل سرد یا Cold Shrink، سرکابل فشاری یا Slip on، سرکابل پلاگین یا همان Plug-in، سرکابل فشار ضعیف و فشار قوی، سرکابل‌های فشاری ولتاژ بالا، سرکابل ESF، سرکابل ESS، سرکابل ESP، سرکابل EST، سرکابل ESG، سرکابل ESU، سرکابل HV-Connex، سرکابل زانویی و … اشاره کرد. در ادامه به بررسی ویژگی‌های مختلف سرکابل و سایز سرکابل پرداخته و عوامل موثر در آن را بیان می‌کنیم.

سایز سرکابل چیست؟

سایز‌های مختلف سرکابل

هر قطعه با توجه به کاربرد و حوزه استفاده آن، دارای خصوصیات مختلفی از جمله سایز، جنس، نوع ساخت و … بوده که آن قطعه را از نمونه‌های دیگر متمایز کرده و باعث خاص‌شدن سرکابل و کاربرد آن می‌شود. سرکابل نیز مانند دیگر قطعات دارای خصوصیات مختلفی بوده که همین خصوصیات انواع مختلف سرکابل را به وجود می‌آورند. از جمله مهم‌ترین این خصوصیات می‌توان به سایز سرکابل اشاره کرد.

ازآنجایی‌که سرکابل‌ها برای متصل‌نمودن کابل‌ها و قطعات مختلف به یکدیگر به کار گرفته می‌شوند، پس باید دارای سایزها و اندازه‌های مختلف و متفاوتی بوده و برای کاربرد مد نظر، مناسب باشند.

از جمله پرکاربرد‌ترین سایز سرکابل می‌توان به سرکابل‌های سایز 16، سرکابل سایز 25، سرکابل سایز 35، سرکابل سایز 50، سرکابل سایز 70، سرکابل سایز 95، سرکابل سایز 120، سرکابل سایز 150، سرکابل سایز 185 و … اشاره کرد. انتخاب سایز مناسب سرکابل نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح سرکابل و شبکه مرتبط به آن داشته و بسیار مهم است. از این رو، سعی کنید در هنگام خرید سرکابل مد نظر حتما به سایز آن توجه نموده و سرکابل مورد نظر را خود را پس از بررسی تمامی جوانب خریداری نمایید.

نتیجه‌گیری

یکی از پرکاربردترین قطعات موجود در شبکه برق، سرکابل است. سرکابل منجر به اتصال صحیح کابل به ترانس برق و سایر تجهیزات الکتریکی شده و باعث کنترل میدان و عدم اجازه برای ورود هوا به سیستم و کابل‌های برق می‌شود. عوامل زیادی در خرید سرکابل تاثیرگذار بوده که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سایز سرکابل اشاره کرد.

سایز سرکابل تاثیر بسیار زیادی در کاربرد آن داشته و بر اساس آن می‌توان سرکابل را به انواع مختلفی نظیر سرکابل سایز 16، سرکابل سایز 25، سرکابل سایز 35، سرکابل سایز 50، سرکابل سایز 70، سرکابل سایز 95، سرکابل سایز 120، سرکابل سایز 150، سرکابل سایز 185 و … تقسیم‌بندی کرد. در این مقاله سعی کردیم به بررسی سایز سرکابل پرداخته و انواع سایزهای سرکابل را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

87 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط