ترفندهای نورپردازی در فضاهای مسکونی

با ترفندهای نورپردازی در فضاهای مسکونی آشنا شو!

323 بازدید آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات
یکی از ساده‌ترین راه‌های افزایش قیمت خانه‌ها و ساختمان‌های مسکونی، اضافه‌کردن یک نورپردازی جذاب و زیبا برای فضاها و ساختمان‌های مسکونی است. نورپردازی یکی از مهم‌ترین عناصر طراحی داخلی به شمار رفته و نورپردازی مناسب می‌تواند فضاهای مسکونی شما را روشن و دلباز کرده و یا آن‌ها را گرم و صمیمی جلوه دهد. از آنجا که نورپردازی در فضا های مسکونی اهمیت زیادی داشته و باعث افزایش قیمت ساختمان می‌شود، در این مقاله قصد داریم به بررسی ترفندهای نورپردازی در فضاهای مسکونی پرداخته و آن‌ها را بیان کنیم.
ترفندهای نورپردازی در فضاهای مسکونی

همان‌طور که گفته شد، یکی از قسمت‌های مهم در هر ساختمانی، نورپردازی آن ساختمان است. نورپردازی در فضاهای مسکونی و ساختمان‌های مسکونی اهمیت ویژه و زیادی داشته و می‌تواند جلوه‌ای زیبا در شب برای این نوع ساختمان‌ها ایجاد کند. پیش از آنکه به بررسی ترفندهای نورپردازی در فضاهای مسکونی بپردازیم ابتدا بهتر روش‌های نورپردازی در فضا های مسکونی را بیان کرده و هر کدام را بررسی کنیم. در حالت کلی، نورپردازی در فضاهای مسکونی به 3 روش اصلی نورپردازی عمومی، نورپردازی وظیفه‌ای و نورپردازی تزئینی انجام شده و صورت می‌پذیرد.

۱. نورپردازی عمومی

یکی از انواع روش‌های نورپردازی در فاضاها و ساختمان‌های مسکونی است که اقدام به روشن‌کردن کل محیط پرداخته و به طور عمومی محیط را روشن می‌کند. این نوع نورپردازی معمولاً از طریق سقف و یا دیوارها صورت پذیرفته و انجام می‌شود.

۲. نورپردازی وظیفه‌ای

نورپردازی وظیفه‌ای نوعی از انواع روش‌های نورپردازی است که به روشن‌کردن یک منطقه خاص از فضا اختصاص داشته و وظیفه دارد تنها یک منطقه و یک محیط محدود را روشن کند. به عنوان مثال، نورپردازی وظیفه‌ای می‌تواند برای روشن‌کردن میز کار، میز غذاخوری و یا یک اثر هنری استفاده شده و به کار برده شود.

۳. نورپردازی تزئینی

نورپردازی تزئینی نوعی دیگری از انواع روش‌های نورپردازی در فضاها و ساختمان‌های مسکونی است که برای ایجاد جلوه‌های بصری و تاکید بر عناصر خاص دکوراسیون داخلی و گاها خارجی، استفاده شده و به کار می‌رود. برای نمونه می‌توان به استفاده از نورپردازی تزئینی برای ایجاد نورپردازی مخفی و یا ایجاد سایه‌های دلپذیر و زیبا برای محیط داخلی و خارجی ساختمان‌های مسکونی اشاره کرد.

ترفندهای نورپردازی در فضاهای مسکونی

ترفندهای نورپردازی در فضاهای مسکونی

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، یکی از راه‌های کم‌هزینه و جذاب برای افزایش زیبایی و قیمت خانه‌های مسکونی، استفاده از نورپردازی صحیح در فضاها و ساختمان‌های مسکونی و ساختمان‌هایی که در شب نیاز به نور برای فعالیت دارند مانند تالارها و رستوران‌ها، است. برای اینکه این کار به درستی انجام شده و به هزینه پایینی انجام شود، لازم است از برخی از نکات و ترفندهای نورپردازی در فضاهای مسکونی اطلاع داشته و آن‌ها را انجام دهید.

برای افزایش کیفیت نورپردازی در ساختمان می‌توان کارها و ترفندهای زیر را انجام داده و رعایت کرد.

  • یکی از راه‌های زیباسازی فضاهای مسکونی، استفاده از لوسترها و چراغ آویزهای زیبا و جذاب است. لوسترها و چراغ آویزها در انواع و اشکال مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. برای زیباسازی فضا مسکونی خود با استفاده از لوستر، می‌توانید لوستر و یا چراغ آویزی مطابق با ساختمان و دکور خود انتخاب کرده و نصب کنید و یا از یک طراح دکوراسیون و دیزاینر مشاوره گرفته وسپس اقدام به خرید لوستر و یا خرید چراغ آویز نمایید
  • یکی از ترفندهای ساده و کاربردی برای نورپردازی فضاهای مسکونی، استفاده از آینه است. آینه‌ای که تحت تاثیر نور چراغ باشد، نتیجه خارق‌العاده‌ای داشته و می‌تواند فضا زیبایی را خلق کند. البته استفاده از آینه یک عیب و مشکل هم دارد که آن عیب، کثیفی زود هنگام آینه است. در صورتی که بتوانید آینه و شیشه را در حالت تمام پاکیزه خود نگهداری کنید، تاثیر جادویی و اعجاب‌آور آینه را مشاهده خواهید کرد.
  • یکی دیگر از ترفندهای نورپردازی در فضاهای مسکونی، شاخص‌ساختن اجزا و وسایل مهم و کاربردی در ساختمان است. برای مثال سعی کنید با استفاده از نورپردازی تاکیدی مبلمان ساختمان خود را برجسته کرده و مهم جلوه کنید و یا اینکه می‌توانید با استفاده از نورپردازی تاکیدی اقدام به روشنایی ویژه میز و صندلی‌های غذاخوری پرداخته و جلوه زیبایی از نور و سایه پدید آورید.
  • یکی دیگر از ترفندهای ساده اما کاربردی، استفاده از نورپردازی صحیح و درست است. همان‌طور که گفته شد، نورپردازی در فضاهای مسکونی به ۳ روش اصلی نورپردازی عمومی، نورپردازی وظیفه‌ای و نورپردازی تزئینی انجام می‌شود. هر کدام از این موارد کاربرد خاص خود را داشته و باید برای موارد خاصی از آن‌ها استفاده کرد که پیش‌تر به طور کامل به بررسی این موضوع پرداخته و کاربرد آن‌ها بیان شد.
  • دیگر ترفند نورپردازی در فضاهای مسکونی، استفاده از چراغ‌های دیواری و یا چراغ‌های نصب شده بر روی در ساختمان و اتاق‌ها است. از آنجایی که هر شخصی به هنگام ورود به هر مکانی در همان 3 ثانیه اول یک تصویر ذهنی کلی از محل مورد نظر در ذهن خود می‌سازد، نورپردازی صحیح دیوارها و در می‌تواند کمک زیادی به این امر کرده و یک محیط زیبا و جذاب را برای افراد مختلف بسازد.
  • یکی از ترفندهای نورپردازی در فضاهای مسکونی، نورپردازی صحیح و جذاب سرویس‌های بهداشتی و حمام است. نورپردازی درست در این مکان‌ها اهمیت زیادی داشته و بسیار مهم است. سعی کنید در سرویس‌های بهداشتی و حمام از آینه استفاده کرده و چراغ روشن‌کننده محیط را در بالای آن نصب کنید.

نتیجه‌گیری

نورپردازی صحیح و اصولی تاثیر بسیار زیادی در جذابیت و قیمت ساختمان و فضاهای مسکونی داشته و بسیار مهم است. نورپردازی در فضاهای مسکونی به 3 روش کلی نورپردازی عمومی، نورپردازی وظیفه‌ای و نورپردازی تزئینی انجام شده و هر کدام ا این نورپردازی‌ها، دارای خواص و کاربرد خاص خود هستند.

برای زیباسازی و نورپردازی صحیح ساختمان‌های مسکونی می‌توان از ترفندهایی ساده تحت عنوان ترفندهای نورپردازی در فضاهای مسکونی بهره برده و استفاده کرد. در این مقاله سعی کردیم به بررسی ترفندهای نورپردازی در فضاهای مسکونی پرداخته و آن‌ها را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

323 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط