جک هیدرولیک

جک هیدرولیک؛ چیستی، ویژگی و نحوه عملکرد

158 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید جک هیدرولیک چیست و چه ویژگی‌ها و چه نوع عملکردی دارد؟ سیلندر هیدرولیک از جمله پُرکاربردترین تجهیزات در صنعت به حساب آمده که در اکثر مواقع در ماشین آلات صنعتی و به منظور بالا بردن اشیای سنگین کارایی دارد. در این راهنما تمرکز ما بر روی بررسی این تجهیز صنعتی و شرح عملکرد آن است. برای کسب اطلاعات بیش‌تر از شما دعوت می‌شود در ادامه همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره جک هیدرولیک بدانید!

جک هیدرولیک

معرفی جک هیدرولیک

جک‌های هیدرولیکی نوعی قطعه به حساب می‌آیند که در آن‌ها نیرویی با فشار بر روغن موجود در یک استوانه وارد خواهد شد. این نیرو موجب می‌شود تا روغن غیر قابل تراکم به استوانه بزرگ‌تر منتقل شود. در مرحله بعدی، روغن به پیستون فشار اعمال کرده و در نهایت منجر به بلند شدن بار روی استوانه (به عنوان مثال ماشین) خواهد شد.

قابل ذکر بوده که مکانیزم عملکرد ماشین‌های جرثقیل و موارد مشابه با آن به همین ترتیب بوده که در عین سادگی، بازدهی بسیار بالایی صورت می‌گیرد.

منظور از هیدرولیک این است که بتوان در پی تحت فشار قرار دادن مایعات، کاری را به انجام رساند. سیستم مذکور می‌تواند به شکل باز و بسته به کار گرفته شود. زمانی که آب به منظور چرخاندن آسیاب مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حقیقت سیستم هیدرولیکی باز مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛ به این معنا که در طی آن از مایعات (آب) فقط برای یک بار استفاده می‌شود. در مقابل سیستم هیدرولیک بسته را داریم که در آن مایع مورد نظر در یک مدار ثابت و از پیش تعیین شده قرار داده شده و حرکت آن محدود به همان فضا خواهد شد. در چنین سیستم‌هایی مایع مورد نظر عمدتاً روغن خواهد بود.

به طور کلی، سیستم‌های هیدرولیکی در جرثقیل‌های غول پیکر، ترمز ماشین‌ها، بیل مکانیکی، صنایع هوایی، پل‌های متحرک و مواردی از این دسته به کار گرفته می‌شوند. سیستم مذکور طراحی بسیار ساده‌ای داشته و به همین جهت به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد. از دیگر ویژگی‌های این سیستم می‌توان به قابلیت افزایش نیرو، انعطاف‌پذیری بالا و راندمان مناسب اشاره داشت.

اجزای مختلف جک‌های هیدرولیک

  • سیلندر یا پوسته: از جمله قطعات اصلی در این تجهیزات بوده که به عنوان یک بخش ثابت در جک شناخته می‌شود. سیلندر شافت را که به کمک پیستونِ جابه‌جا شده در خود جای می‌دهد؛
  • شافت: شافت درون سیلندر حرکت کرده و بار بر روی آن اعمال خواهد شد. قابل ذکر است که شافت در برابر سایش و زنگ‌زدگی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد؛
  • گلویی: روی سیلندر بسته شده و وظیفه دارد سر جک را آب‌بندی کند؛
  • بوش: وظیفه ورود و خروج روغن به درون جک را بر عهده دارد؛
  • پیستون: روی شافت قرار داشته و درون سیلندر حرکت خواهد کرد. این قطعه وظیفه به حرکت درآوردن شافت و آب‌بندی را بر عهده دارد؛
  • درپوش انتهایی: این بخش از جک هیدرولیک در قسمت پایانی سیلندر قرار داشته و به دو صورت جوشی و رزوه‌ای است.

نحوة عملکرد جک هیدرولیک

جک هیدرولیک

جک هیدرولیک مجموعه‌ای از قطعات فلزی و روغن به حساب می‌آید که برای آن یک اهرم یا پدال طراحی شده که با استفاده از پا می‌توان آن را فشرد. هر بار که عمل فشردن صورت بگیرد، خودرو به طرف بالا هدایت می‌شود. در انتهای جک یک استوانه تعبیه شده که با هر بار اعمال فشار بر روی پدال، استوانة مذکور به طرف بالا حرکت خواهد کرد. قابل ذکر بوده که حرکت استوانه در جک هیدرولیک یک نقطه شروع و یک نقطه پایان دارد. هنگامی که از یک طرف به سمت روغن فشار وارد می‌شود، مایع از طرف دیگر همان نیرو را تحویل خواهد داد.

مصارف جک هیدرولیک

از انواع مختلف جک‌های هیدرولیکی می‌توان در صنایع مختلفی استفاده کرد. در واقع هر جا که در صنعت خودروسازی به ارتفاع و بلند کردن اجسام نیاز باشد، می‌توان از جک‌های روغنی بهره برد. از جمله مواردی که از این سیستم بهره می‌برند می‌توانیم به لیفتراک‌ها، ماشین آلات و تجهیزات راهسازی، کشاورزی و معدن، بالابرها یا آسانسورها، کمپرسی‌ها، صنایع معماری، حفاری، برج‌سازی پالایشگاه‌ها و غیره اشاره داشته باشیم.

سیلندرهای هیدرولیک عمدتاً برای جابه‌جایی تایرها و ماشین‌های سنگین کارایی دارند. جک‌های مذکور به علت تنوع بالا در کارایی، در مدل‌های متعددی طراحی و عرضه می‌شوند که هر یک از آن‌ها قطر و طول مختص به خود را داشته و می‌توان از آن‌ها برای مصارف مختلفی بهره برد.

انواع جک هیدرولیک

این تجهیزات را می‌توان بر اساس عملکردی که ارائه می‌کنند به انواع گوناگونی دسته‌بندی نمود. در ادامه با انواع پرکاربرد این تجهیزات آشنا می‌شویم:

جک‌های هیدرولیک دو طرفه

در این سیلندرها فشار سیال به هر دو طرف سیلندر اعمال شده و به همین خاطر کار در هر دو طرف صورت می‌گیرد. حرکت رفت و برگشت در این نوع جک‌ها توسط فشار روغن صورت خواهد گرفت. از دیگر ویژگی‌های این مدل از جک‌ها می‌توانیم به این موضوع اشاره داشته باشیم که هم به صورت دو محوره و هم تک محوره تولید می‌شوند؛ در نوع دو محوره قطر دو پیستون برابر بوده و نیروهای وارده در هر دو طرف یکسان خواهند بود.

سیلندر هیدرولیک یک طرفه

این مدل از سیلندرها تحت عنوان سیلندر برگشت فنری نیز شناخته می‌شوند. در این نمونه از جک هیدرولیک با برداشتن فشار، پیستون با کمک نیروی فنر به حالت اولیه خود باز خواهد گشت. لازم به ذکر است که این مدل از جک‌های هیدرولیکی به دلیل محدودیتی که فنرها داشته برای شرایطی که طول کورس بالا باشد مناسب نخواهند بود. اگر برای بازگشت پیستون در سیلندرهای هیدرولیک یک طرفه از فنر بهره‌گیری نشود، برگشت به حالت اولیه با کمک نیروی وزن یا یک تکنیک مکانیکی دیگر صورت خواهد گرفت.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با چیستی جک هیدرولیک، به بررسی مصارف، انواع و اجزای این تجهیز پرداختیم و دانستیم که جک‌های هیدرولیکی برای بالا بردن اجسام سنگین در صنعت خوردوسازی بیش‌ترین کارایی را داشته و در انواع مختلف یک طرفه و دو طرفه طراحی، تولید و عرضه می‌شوند. شما چه ویژگی‌های دیگری در مورد جک‌ها یا همان سیلندرهای هیدرولیکی می‌شناسید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با جک‌های هیدرولیکی و نحوة عملکرد آن‌ها در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

158 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط