قیمت کابل برق

قیمت کابل برق؛ بررسی مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار

246 بازدید راهنمای تکه کابل / معرفی محصولات صنعت برق / معرفی محصولات در صنعت مخابرات

به نظر شما چه فاکتورهایی بر قیمت کابل برق موثر هستند؟ از نظر شما چگونه می‌توان کابل‌های برق را قیمت‌گذاری کرد؟ همان‌طور که می‌دانید کابل‌های برق دارای انواع متعددی هستند که هر کدام از آن‌ها یکسری ویژگی و به تبع آن کارایی منحصربه‌فرد دارند. قیمت هر یک از کابل‌های مذکور می‌تواند با دیگری متفاوت باشد؛ لذا ما در این راهنما می‌خواهیم بررسی کنیم که چه عواملی بر قیمت نهایی این محصولات موثر است.

هر آنچه که باید درباره فاکتورهای موثر بر قیمت کابل برق بدانید!

قیمت کابل برق

معرفی کابل برق

پیش از این که بخواهیم به سراغ بررسی فاکتورهای موثر بر قیمت کابل برق برویم، در ابتدا خوب است که نگاه مختصری بر چیستی کابل برق داشته باشیم. کابل برق یکی از اصلی‌ترین و پرکاربردترین تجهیزاتی بوده که امروزه در تمامی صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل‌های برق به صورت استاندارد از یک یا چند رشته سیم به نام هادی ساخته شده‌اند که معمولاً جنس این هادی‌های رسانا یا از آلومینیوم و یا از مس است. قابل ذکر است که در ساختار کابل‌های برق، رساناهای مذکور به یک دیگر تابیده شده و تمامی آن‌ها با استفاده از یک لایه عایق پوشانده می‌شوند.

کابل‌های برق بر اساس معیارهای مختلفی قابل دسته‌بندی به مدل‌های مختلفی هستند؛ به عنوان مثال می‌توانیم این تجهیزات مهم و پرکاربرد را بر مبنای سطح ولتاژ، نحوه نصب، سطح مقطع و همچنین کاربردی که داشته به انواع مختلفی دسته‌بندی کنیم.

از آنجایی که در این راهنما تمرکز اصلی ما بر روی عوامل‌ موثر بر قیمت کابل برق بوده، از معرفی انواع مختلف این محصول گذر کرده و به بررسی فاکتورهای موثر بر قیمت تمام شده می‌پردازیم:

عوامل موثر بر قیمت کابل برق

مواد اولیه و میزان استفاده

یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی که می‌تواند تعیین‌کننده قیمت تمام شده کابل‌های برق باشد، مواد اولیه و حجم استفاده از آن‌ها در پروسه تولید کابل برق است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، فلزهای اصلی سازنده کابل‌های برق یا مس بوده و یا آلومینیوم. فلز مس و آلومینیوم دو مورد از محبوب‌ترین فلزات در صنعت برق بوده که هر یک ویژگی‌ها، مزایا، معایب، کاربرد و قیمت مخصوص به خود را دارند. آن چه که موجب ایجاد نوسان در قیمت کابل‌های برق می‌شود، قیمت لحظه‌ای فلزات نامبرده است. علاوه بر این، برخی اوقات در فرایند تولید سیم و کابل برق از آلیاژهای مخصوص استفاده می‌شود که این موضوع می‌تواند قیمت نهایی کابل را به مراتب افزایش دهد.

سایز کابل

مورد بعدی که می‌تواند بر قیمت کابل برق موثر باشد، اندازه کابل برق است. حتماً به خوبی می‌دانید که انواع کابل‌های برق فارغ از کارایی و خصوصیاتی که داشته، در ابعاد و سایزهای مختلفی نیز تولید می‌شوند. زمانی که سایز یک کابل و طول آن بیش‌تر باشد، طبیعتاً از مواد اولیه بیش‎‌تری بهره برده و قیمت آن هم گران‌تر خواهد بود.

نوع کابل

همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره شد، کابل‌های برق در انواع متعددی بر اساس معیارهای مختلفی نظیر سطح ولتاژ، سطح مقطع، نحوه نصب و… تولید می‌شوند. دسته‌بندی کابل‌ها به این معنا بوده که هر کدام از آن‌ها قابلیت‌ها و مشخصات فنی منحصربه‌فردی دارند و می‌توان از آن‌ها در یک شرایط ویژه بهره برد. آن دسته از کابل‌هایی که قابلیت تحمل فشار بیش‌تری را داشته و میزان مقاومت آن‌ها در مقایسه با نمونه‌های معمولی دو چندان است، قیمت گران‌تری را نیز دارند.

نوع عایق

ویژگی بعدی که بر قیمت کابل برق موثر بوده، نوع پوشش عایقی است که در فرایند تولید کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر در صنعت برق مشغول به فعالیت هستید، حتماً به خوبی می‌دانید که عایق‌ها تا چه حدی در عملکرد صحیح کابل می‌توانند موثر باشند. در واقع، هر اندازه جنس پوشش عایق به کار رفته در ساختار کابل بهتر و باکیفیت‌تر باشد، به همان نسبت قیمت کابل نیز افزایش پیدا می‌کند. مواد مختلفی وجود داشته که از آن‌ها برای تولید عایق کابل برق استفاده می‌شود. از جمله مشهورترین مواد پی وی سی و پلی اتیلن کراسلینک شده بوده که نوع دوم قیمت بالاتری دارد.

ضخامت آبکاری در ساختار کابل

قیمت کابل برق

علاوه بر تمامی مواردی که تا به این بخش از راهنما برشمردیم، ضخامت آبکاری نیز می‌تواند بر قیمت کابل برق موثر باشد. برخی از سیم‌های مسی دارای یک لایه آبکاری شده بوده که ضخامت این لایه می‌تواند در عملکرد صحیح سیم و افزایش یا کاهش قیمت آن نیز موثر باشد. هر اندازه ضخامت این لایه آبکاری شده افزایش پیدا کند، به تبع قیمت سیم مسی مورد نظر نیز بیش‌تر می‌شود.

هزینه تولید کابل

از دیگر عوامل موثر بر قیمت کابل برق، مجموع هزینه‌هایی بوده که در پروسه تولید آن مصرف شده است. یکی از هزینه‌هایی که ارتباط مستقیم با قیمت کابل‌های برق داشته، هزینه ضایعات است. به طور معمول هزینه ساخت کابل‌های برق در کارخانجاتی که از دستگاه‌های پیشرفته‌تری استفاده می‌کنند به مراتب بالاتر بوده و در نهایت محصولی را به بازار عرضه می‌کنند که ضمن داشتن کیفیت بالاتر، قیمت گران‌تری نیز دارد. ناگفته نماند که برای تولید برخی از کابل‌ها در حجم بالا، هزینه‌های مرتبط با نیروی انسانی و بسته‌بندی نیز در قیمت نهایی کابل برق لحاظ می‌شود.

علاوه بر این، یکسری کابل‌های برق وجود دارند که با نشان بین‌المللی و در سطح جهانی به فروش می‌رسند. این دسته از کابل‌ها پیش از این که در معرض فروش قرار بگیرند، یکسری آزمایش و تست را پشت سر می‌گذارند. کابل‌هایی که پس از تست و آزمایش کارخانه به فروش می‌رسند، به احتمال بسیار زیاد کیفیت بیش‌تری داشته و خرابی در آن‌ها پایین‌تر است. در نتیجه، هزینه تست و آزمایش نیز بر قیمت نهایی کابل برق افزوده می‌شود.

سخن پایانی

در این راهنما علاوه بر این که اشاره‌ مختصری بر چیستی کابل برق داشتیم، دانستیم که کدام فاکتورها بیش‌ترین تأثیر را بر روی قیمت کابل برق خواهند داشت. از مواد اولیه و حجم استفاده، سایز، مدل، عایق، ضخامت‌ آبکاری گرفته تا هزینه‌های سربار و تولید، همه و همه می‌توانند بر بهای تمام شده این تجهیزات پرکاربرد و مهم موثر باشند. به نظر شما چه فاکتورهای دیگری می‌توانند قیمت کابل‌های برق را تحت تأثیر قرار بدهند؟ لطفاً نظرات، پیشنهاد و تجریبات خود را در مورد خرید کابل‌های برق در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل به اشتراک بگذارید.

246 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط