فروش ترموکوپل

راهنمای جامع خرید و فروش ترموکوپل

191 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید ترموکوپل چیست؟ به نظر شما نکات طلایی خرید و فروش ترموکوپل چه مواردی هستند؟‌ ترموکوپل نوعی حسگر ترموالکتریکی بوده که متشکل از دو پایه سیم از جنس غیرهمسان است که در یک طرف به هم دیگر پیچیده شده و متصل هستند و به این نقطه اتصال، «اتصال داغ» گفته می‌شود. در طرف دیگر دو سیم که آزاد بوده، «اتصال سرد» می‌گویند. در ادامه این راهنما با ترموکوپل و نکات خرید آن آشنا خواهیم شد.

هر آنچه که باید درباره خرید و فروش ترموکوپل بدانید!

فروش ترموکوپل

سنجش دما یکی از مهم‌ترین مواردی بوده که در صنعت مطرح است؛ چرا که عوامل گوناگونی نظیر بازدهی تولید و مصرف سوخت، بازیافت حلال، طول عمر وسایل کارگاهی و… را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ترموکوپل موظف است که سنجش دما را به دقیق‌ترین شکل ممکن به انجام رساند. در واقع می‌توان گفت که ترموکوپل رایج‌ترین و پرکاربردترین تجهیز برای اندازه‌گیری الکتریکی دما در صنعت محسوب می‌شود.

مهم‌ترین نکات خرید و فروش ترموکوپل

همان‌طور که اشاره شد، ترموکوپل‌ها از جمله ابزارهای حیاتی بوده که برای اندازه‌گیری دما مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب یک ترموکوپل متناسب با نیازهای شما می‌تواند تأثیر به‌سزایی در دقت و کارایی سیستم‌های حرارتی بگذارد. در ادامه، 10 مورد از مهم‌ترین نکات خرید و فروش ترموکوپل را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

نوع ترموکوپل

یکی از مهم‌ترین مواردی که بایستی در زمان خرید و فروش ترموکوپل مد نظر داشته باشید، نوع ترموکوپل است. ترموکوپل‌ها در انواع گوناگون T،  K،  J و… تولید شده که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. به عنوان مثال، ترموکوپل‌های نوع K به جهت اندازه‌گیری دماهای مرتفع مورد استفاده قرار می‌گیرند، در مقابل ترموکوپل‌های T عمدتاً برای دماهای پایین‌تر گزینه مناسبی هستند.

محیط کاری

از دیگر مواردی که بایستی در زمان خرید و فروش ترموکوپل مد نظر داشت، محیطی بوده که قرار است ترموکوپل در آن مورد استفاده قرار گیرد. در این مورد باید در نظر داشته باشید که آیا باید ترموکوپل در معرض مواد شیمیایی، رطوبت و یا فشار قرار بگیرد یا خیر. بر اساس محیط کاری این فرصت را دارید که بهترین ترموکوپل را خریداری کنید.

دقت در اندازه‌گیری

مورد بعدی که بایستی در نظر داشته باشید، دقت در اندازه‌گیری است. بعضی از ترموکوپل‌ها دقت بالایی داشته و به همین علت برای برنامه‌های دقیق‌تر گزینه مناسب‌تری هستند.

دمای کار

در این مورد شما بایستی مطمئن شوید که ترموکوپل مدنظرتان توانایی کار در دامنه دماهای مورد نیازتان را دارد یا خیر.

مقاومت در برابر فشار

گاهی اوقات ترموکوپل‌ها تحمل بالایی در برابر فشار دارند؛ به عنوان مثال در سیستم‌های با فشار بالا، ترموکوپل انتخابی شما بایستی دارای مقاومت کافی باشد تا بتواند مانع هرگونه خرابی شود.

اندازه‌گیری دما در کوتاه‌ترین زمان ممکن

مورد بعدی که باید در زمان خرید و فروش ترموکوپل در نظر داشته باشید، اندازه‌گیری دمای سریع است. بعضی از ترموکوپل‌ها به علت برخورداری از یکسری ویژگی، امکان اندازه‌گیری سریع دما را دارند. این ویژگی برای مصارفی که نیاز به پاسخ سریع دما داشته باشند بسیار مهم خواهد بود.

قابلیت اتصال

نوع اتصال ترموکوپل نیز بسیار حائز اهمیت است. بعضی از مدل‌های ترموکوپل مجهز به یکسری اتصالات خاص بوده که بایستی این اتصالات با تجهیزات شما سازگاری داشته باشند؛ به عنوان مثال ترموکوپل‌هایی که دارای اتصال BNC بوده گزینه مناسبی برای اندازه‌گیری دما در آزمایشگاه‌ها به حساب می‌آیند.

هزینه مقرون به صرفه

هزینه ترموکوپل از دیگر عواملی بوده که بایستی در نظر قرار داده شود. توجه داشته باشید که ترموکوپل‌ها در رنج قیمتی مختلفی در بازار وجود دارند. شما بایستی در ابتدا نیاز خود را شناخته و بر اساس آن بودجه برای خرید ترموکوپل در نظر بگیرید؛ چرا که گاهاً ترموکوپل‌های ارزان کارایی ساده‌ای داشته و ممکن است متناسب با نیاز شما نباشند.

استانداردها و تصویب‌نامه‌ها

از دیگر نکات مهم در خرید و فروش ترموکوپل، تصویب‌نامه‌ها و استانداردها است. خریدار بایستی پیش از خرید مطمئن شود که ترموکوپل مدنظر دارای تمامی تصویب‌نامه‌ها و استانداردهای لازم است. توجه داشته باشید که تنها ترموکوپل‌های مطابق با استانداردهای مورد نیاز می‌توانند اندازه‌گیری دقیقی ارائه بدهند.

مراقبت و نگهداری از ترموکوپل

برای این که ترموکوپل‌ها بتوانند به اندازه عمر مفید خود به خوبی کار کنند، نیاز به مراقبت و نگهداری خواهند داشت. برای مراقبت و نگهداری از ترموکوپل‌ها بایستی که دستورالعمل‌های تولیدکننده را در نظر قرار داده و رعایت کنید تا از بروز هرگونه مشکلی جلوگیری شود.

کاربرد ترموکوپل

فروش ترموکوپل

پس از این که با مهم‌ترین نکات خرید و فروش ترموکوپل آشنا شدیم، خوب است که در این بخش نگاه مختصری بر مصارف ترموکوپل نیز داشته باشیم:

  • صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی: از ترموکوپل‌ها می‌توان در فرایندهای مختلفی نظیر استخراج، پالایش و توزیع نفت و… بهره برد؛
  • صنایع غذایی: این تجهیزات برای صنایع غذایی نیز کارایی دارند، چرا که خوانایی دمای بسیار دقیقی را در کوتاه مدت ارائه خواهند کرد؛
  • اکسترودرها: اکسترودرها به فشار و دمای بسیار بالایی نیازمند هستند. ترموکوپل می‌تواند پس از اتصال مستقیم به پروسه فرایند، دمای کاری را به سهولت و بدون هیچ‌گونه مشکلی اندازه‌گیری نماید. عمدتاً در این شرایط از ترموکوپل‌های نوع k استفاده می‌شود؛
  • کوره‌های برقی و حرارتی: pilot light موظف است اشتعال مشعل کوره را انجام دهد. در صورتی که ترموکوپل نتواند این شعله را حس کند، جریان گاز را قطع نموده و از دریافت گاز کوره جلوگیری خواهد کرد؛
  • مصارف پزشکی: انواع دماسنج‌های بیمارستانی و سایر تجهیزات پزشکی در اکثر موارد از سنسورهای ترموکوپل بهره می‌برند. این سنسورها می‌توانند هم میزان دمای بدن افراد و هم تجهیزات را اندازه‌گیری نمایند.

سخن پایانی

در این راهنما علاوه بر آشنایی با چیستی ترموکوپل به بررسی نکاتی که بایستی در زمان خرید و فروش ترموکوپل نیز مد نظر قرار گیرند پرداختیم. ترموکوپل یک جفت گرمایی بوده که نوعی ابزار مخصوص اندازه‌گیری است و به منظور سنجیدن دمای بدنه تجهیزات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، ترموکوپل متشکل از دو رشته سیم از جنس دو فلز متفاوت بوده که هنگامی که این دو سیم به هم دیگر متصل می‌شوند، یک مدار ایجاد خواهد شد. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون ترموکوپل‌ها دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با ترموکوپل‌ها در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل به اشتراک بگذارید.

191 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط