انواع دستگاه جوش

آشنایی با انواع دستگاه جوش

703 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / راهنمای خرید امن

یکی از پرکاربردترین وسایل در صنایع مختلف، دستگاه جوش است. این دستگاه کاربرد بسیار زیادی داشته و در انواع مختلفی تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع دستگاه جوش پرداخته و مزایا و معایب هر کدام را بیان کنیم.

دستگاه جوش چیست؟

دستگاه جوش یکی از ابزار و وسایل پرکاربرد در صنعت است که با انرژی الکتریکی کار کرده و با رساندن ولتاژ بالا برق به الکترود، موجب اتصال انواع فلزات را به یکدیگر می‌گردد. امروزه، در صنعت و زندگی روزمره گاهی لازم است انواع فلزات و یا قطعات مختلف با یک اتصال محکم به هم جوش داده شده و متصل شوند که معمولاً برای این کار از انواع دستگاه جوش استفاده می‌شود. در واقع، دستگاه‌های جوش بسته به نیاز کاربر به انواع و دسته‌های متفاوت و مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که بر اساس نوع و مسیر استفاده، در مکان‌های متفاوتی کاربرد داشته و استفاده می‌شوند.

انواع دستگاه جوش

دستگاه جوش مولد

همان‌طور که گفته شد، دستگاه‌های جوش کاربرد بسیار زیادی داشته و در انواع و دسته‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. در صنایع مختلف جوشکاری بسته به نیاز افراد دارای انواع دستگاه‌ جوش یا همان انواع دستگاه جوشکاری بوده و با توجه به کاربرد مورد انتظار از دستگاه جوش، از انواع این دستگاه‌ها بهره برده می‌شود. نکته‌ای که در رابطه با این دستگاه‌ها وجود دارد این است هر کدام از این دستگاه‌های جوش بسته به وظیفه و نوع کارکرد خود دارای مزایا و معایبی هستند که اطلاع از آن‌ها باعث افزایش کیفیت خرید شما شده و سرعت و کیفیت جوش و کار شما را افزایش می‌دهد.

در قسمت زیر نیز به معرفی و بررسی برخی از بهترین انواع دستگاه جوش پرداخته و ویژگی‌های هر یک را بیان می‌کنیم. انواع دستگاه های جوش عبارتند از:

۱. دستگاه جوش قدیمی

دستگاه جوش قدیمی که از آن یا نام ترانس قدیمی هم یاد می‌شود، نوعی ترانسفورماتور الکتریکی است که با ایجاد تغییرات ولتاژی در دستگاه، شرایط لازم برای جوش را ایجاد می‌کند. ساختار این دستگاه به شکلی است که شدت جریان پایین و ولتاژ بالایی را تولید کرده و باعث اتصال دو فلز یا وسیله مورد نظر به یکدیگر می‌شود.

در حالت کلی، میزان ولتاژ به کار رفته در این دستگاه‌های جوش بین 10 تا 50 ولت بوده و شدت جریان الکتریکی آن‌ها نیز از بازه 50 آمپر تا 400 آمپر تقسیم‌بندی می‌شود. در ساختار دستگاه‌های جوش قدیمی از دو نوع سیم‌پیچ متفاوت اولیه و ثانویه استفاده شده است که هر یک دارای طراحی‌های خاص خود بوده و کاربرد ویژه خود را دارند. این دستگاه‌ها سر و صدا کمی تولید کرده و دارای جرقه قدرت‌مندی برای اتصال فلزات به یکدیگر است و از آنجا که این دستگاه‌ها کمی قدیمی هستند، نمی‌توان در کار با آن‌ها از هر نوع الکترودی بهره برده و استفاده کرد.

۲. دستگاه جوش مولد

دستگاه جوش مولد با دینام جوشکاری یکی دیگر از انواع دستگاه های جوش است که نسبت به دستگاه جوش قدیمی کارایی بالاتری داشته ولی به دلیل حجم بزرگ، هزینه‌های نگهداری زیاد و حمل و نقل و جابه‌جایی سخت و دشوار، به‌ میزان کمی مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارد. تنها مزیت این دستگاه این است که انرژی مورد نیاز خود جهت کار کردن دستگاه را با استفاده از یک دینام جوشکاری تولید نموده و در مکان‌هایمختلف و بدون نیاز به اتصال به پریز برق، می‌توان از آن استفاده کرده و بهره برد.

۳. دستگاه جوش رکتیفایر

یکی دیگر از انواع دستگاه جوش، دستگاه جوش رکتیفایر است که جریان 220 ولت شهری و 120 متناوب را به یک جریان مستقیم تبدیل کرده و همانند دستگاه های ذکر شده در قسمت بالا، دارای یک سیستم جریان همسوشونده است. این نوع دستگاه جوش نیز به کمک فیش‌ها و دوشاخه‌های خاص خود می‌تواند یک جریان برق سه فاز را تولید کرده و خال جوش‌های باکیفیت و مناسبی ایجاد کند. استفاده از این دستگاه دارای مزایا بسیاری است که از جمله آن‌ها می‌توان به سازگاری با الکترودهای مختلف، کیفیت بالا در جوشکاری و ایجاد خال جوش، قابلیت استفاده با سایر مولدهای برقی و … اشاره کرد.

۴. دستگاه جوش اینورتر

یکی از جدیدترین و بروزترین انواع دستگاه‌های جوش درون بازار، دستگاه جوش اینورتر است که می‌تواند با هر دو جریان متناوب و مستقیم به فعالیت پرداخته و کار کند. این نوع دستگاه کاربردی می‌تواند به صورت مستقیم از جریان برق مستقیم تغذیه کرده و استفاده نماید. مهم‌ترین اختلاف دستگاه جوش اینورتر با سایر انواع دستگاه‌های جوش قدیمی این است که این دستگاه می‌تواند جریان متناوب را به جریان مستقیم قابل استفاده برای دستگاه تبدیل کرده و از آن استفاده نماید.

۵. دستگاه‌های جوش اینورتر

به دلیل مصرف پایین و مناسب برق و اندازه کوچک آن‌ها، در بین صنعت‌گران بسیار محبوب بوده و جایگاه ویژه‌ای دارند. علاوه‌بر این، به دلیل تکنولوژی بالا و قیمت مناسبی که دارند، برای بیشتر انواع روش های جوشکاری مناسب بوده و کاربردی هستند.

از جمله مزایا جوشکاری با دستگاه جوش اینورتر می‌توان به مواردی همچون عدم ایجاد آلودگی صوتی، کیفیت بالا جوشکاری، صرفه‌جویی در میزان انرژی مصرفی، کارایی بالاتر در مقایسه با سایر انواع دستگاه جوش، وزن بسیار پایین و مناسب، صرفه اقتصادی بالا، احتمال خرابی بسیار پایین، وجود نشان درجه دیجیتالی و استاندارد و … اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

یکی از پرکاربردترین دستگاه‌ها در صنعت، دستگاه جوشکاری یا همان دستگاه جوش است. دستگاه جوش دارای انواع و اقسام متفاوتی بوده که هر کدام جوش را به شکل معیینی زده و کیفیت جوش آن‌ها متفاوت است. 4 مورد از بهترین انواع دستگاه جوش شامل دستگاه جوش قدیمی، دستگاه جوش مولد با دینام جوشکاری، جوشکاری با دستگاه جوش رکتیفایر، جوشکاری با دستگاه جوش اینورتر می‌شوند که هر کدام کاربرد خاص خود را داشته و کاربردی هستند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی انواع دستگاه جوش پرداخته و مزایا و معایب هر کدام را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

703 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط