راهنمای خرید کابل اپتیکال

راهنمای خرید کابل اپتیکال؛ بررسی مهم‌ترین نکات خرید

463 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل

آیا می‌دانید در زمان خرید کابل اپتیکال چه مواردی را باید در نظر داشت؟ کابل‌های اپتیکال از جمله محصولاتی هستند که می‌توانیم با استفاده از آن‌ها بین دستگاه‌های صوتی و تصویری ارتباط برقرار کنیم. کابل‌های مذکور تحت عنوان کابل نوری دیجیتال نیز شهرت داشته و مصارف مختلفی دارند. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی با کابل‌های اپتیکال به بررسی مصارف و نحوه کار آن نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره خرید کابل اپتیکال بدانید!

ویژگی های کابل اپیتکال

کابل اپتیکال چیست؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که بایستی پیش از خرید کابل اپتیکال مد نظر قرار دهید، چیستی این کابل است. در گذشته عمدتاً صدای استریو از دو کانال سفید و قرمز عبور می‌کرد. صدای استریو یا دو کاناله، مجهز به یک کانال چپ و یک کانال راست بوده و می‌تواند به این طریق جزئیات صدا را به شیوه‌ای رساتر و بهتر به گوش چپ و راست برساند. امروزه برای جلوگیری از بی‌نظمی و همچنین کاهش حجم کابل و صرفه‌جویی در مصرف مس، از کابل‌های جدیدی تحت عنوان اپتیکال استفاده می‌شود.

از آن‌جایی که دستگاه‌های صوتی و تصویری هوشمند مجهز به پورت اپتیکال هستند، برای برقراری ارتباط مابین این دو پورت می‌توان از کابل‌های اپتیکال بهره برد. اپتیکال به معنای نور بوده و از این رو، کابل اپتیکال با نام کابل نوری که وظیفه اصلی آن انتقال صداهای دیجیتال بوده نیز شناخته می‌شود. خرید کابل اپتیکال و استفاده از آن بهترین روش برای انتقال صدای دیجیتال به حساب می‌آید. از دیگر مواردی که بایستی در رابطه با این کابل‌ها بگوئیم این است که کابل‌های مذکور باریک و منعطف بوده و هیچ‌گونه اختلال الکترونیکی و نویز نداشته و بر روی پرتوهای نور اثر منفی نخواهند داشت.

نحوه عملکرد کابل اپتیکال

یکی از مهم‌ترین مواردی که بایستی پیش از خرید کابل اپتیکال بدانید، نحوه عملکرد این کابل است. به طور معمول کابل‌های اپتیکال مجهز به یک هسته شیشه‌ای بوده که باعث عبور نور خواهد شد. نور در این هسته به شکل زاویه‌ای حرکت خواهد کرد. در این مدل از کابل‌ها دیتا یا سیگنال صوتی به صورت صفر و یک به کمک یک منبع نوری که درون هسته شیشه‌ای قرار داشته حرکت خواهد کرد.

چنانچه این کابل را به یک پورت خروجی متصل نمایید، هیچ‌گونه نوری دیده نخواهد شد. به عنوان مثال، شما قصد دارید صداهای دستگاهی همچون تلویزیون را به آمپلی فایر منتقل کنید. سیگنال صدا در حالت نرمال یک جریان الکتریکی به حساب می‌آید؛ از این رو در ابتدا صدا بایستی در دستگاه فرستنده به نور تبدیل شده تا بتواند از کابل عبور نماید. بعد از آن به کمک کابل اپتیکال به تلویزیون منتقل شده و در تلویزیون مجدداً به صوت تبدیل خواهد شد.

مصارف کابل اپتیکال

خرید کابل اپتیکال

از دیگر موارد مهمی که بایستی در زمان خرید کابل اپتیکال در نظر داشته باشید، کاربردهای این کابل است. در ادامه با مصارف کابل‌های اپتیکال آشنا خواهیم شد:

کاربرد در پخش‌کننده‌های DVD

با خرید کابل اپتیکال می‌توان از آن برای انتقال سیگنال صوتی از یک جزء به جزء دیگر بهره برد. یکی از مولفه‌ها می‌تواند پخش‌کننده دی وی دی و دیگری یک گیرنده باشد. علاوه بر این، اگر تلویزیون شما دارای پورت نوری بوده نیز می‌تواند کابل را به صورت مستقیم به تلویزیون متصل کرده که دردسر بسیار کم‌تری دارد.

کاربرد در پخش‌کننده CD

از دیگر مصارف این مدل از کابل‌ها امکان استفاده از آن در پخش‌کننده سی دی است. اگر قصد دارید شاهد کیفیت بالاتری از پخش‌کننده سی دی باشید، این کابل‌ها می‌توانند انتخاب بسیار خوبی برای شما باشند. کابل‌های اپتیکال دارای ویژگی‌های متعددی هستند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به تکثیر فوق‌العاده سیگنال اشاره داشته باشیم. همین ویژگی باعث شده که کابل‌های مذکور در زمان انتقال قطعی نداشته باشند و از این جهت برای تولید یک صدای باکیفیت گزینه خوبی به حساب می‌آیند.

کاربرد در دستگاه‌های پرتابل

دستگاه‌های قابل حمل یا پرتابل دارای انواع مختلفی هستند که توانایی انتقال داده از یک منبع به منبع دیگری را دارند؛ به عنوان مثال دستگاه پخش مینی دیسک سونی را در نظر بگیرید. اگر قصد دارید با استفاده از کابل اپتیکال موسیقی دلخواه خود را پخش نمایید، تنها کافی است که دو قطعه از این کابل‌ها را به هم دیگر متصل نموده تا شاهد بالاترین حد از سرعت باشید.

کاربرد در کنسول بازی

یکی دیگر از مصارف این مدل از کابل‌ها، امکان استفاده از آن در کنسول‌های بازی است. برخی از کنسول‌های بازی که در سال‌های اخیر تولید شده با استفاده از کابل اپتیکال به تلویزیون متصل خواهند شد و به واسطه آن سگینال‌های تصویری و صوتی از کنسول به تلویزیون منتقل می‌شوند.

کاربرد در سیستم صوتی خانگی

با خرید کابل اپتیکال می‌توانیم از آن در بسیاری از سیستم‌های صوتی نظیر سینمای خانگی برای اتصال ساب ووفر نیز بهره ببریم. با استفاده از این مدل کابل‌ها می‌توان کیفیت صدای ساب ووفر را از آن چیزی که فکر می‌کنید  بسیار بالاتر ببرید.

مهم‌ترین نکات خرید کابل اپتیکال

 توجه به طول کابل

یکی از اصلی‌ترین مواردی که بایستی مد نظر داشته باشید، طول این کابل‌ها است؛ چرا که کابل‌های اپتیکال در طول‌های مختلفی قابل تولید هستند. فراموش نکنید که طول کابل رابطه مستقیمی با کیفیت کابل دارد؛ به عنوان مثال کابل‌هایی با طول 10 متر می‌توانند ضعیف‌ترین مدل از نوع خود باشند. اگر قصد خرید کابل‌های کوتاه را دارید، کابل‌های اپتیکال با فیبر نوری پلاستیکی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

توجه به عرض کابل

هیچ تفاوتی مابین یک کابل اپتیکال 5 میلی‌متری با 8 میلی‌متری وجود دارد؛ زیرا این اعداد نشان‌دهنده قطر خارجی هستند. تنها موضوعی که در رابطه با عرض کابل حائز اهمیت بوده دوام آن است؛ به این معنا که هر اندازه پهنا و عرض یک کابل بیش‌تر باشد، به همان نسب کابل اپتیکال از دوام بالاتری بهره‌مند است.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با مصارف کابل‌های اپتیکال، به دو مورد از مهم‌ترین موارد خرید کابل اپتیکال؛ یعنی بررسی طول و عرض نیز پرداختیم. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با کابل‌های اپتیکال دارید؟ به نظر شما کابل اپتیکال می‌تواند اتصال‌‌دهنده و انتقال‌دهندة خوبی برای سیگنال صوتی و تصویری باشد؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت ارسال دیدگاه برای ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل بنویسید.

463 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط