کرسی

همه چیز در مورد کرسی؛ چیستی،انواع و نکات ایمنی

1777 بازدید راهنمای خرید / راهنمای تکه کابل / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

تا چه حد با کرسی آشنایی دارید؟ به نظر شما این ابزار گرم‌کننده می‌تواند گرمادهی مناسبی داشته باشد؟ این محصول یکی از قدیمی‌ترین سیستم‌های گرمایشی به حساب آمده که با گذشت زمان هنوز هم توانسته جایگاه خود را در فصول سرد سال در خانه‌های ایرانیان حفظ کند. در این راهنما تمرکز اصلی‌ ما بر روی ابزار گرمایشی مذکور و نکات پیرامون آن است. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در ادامه همراه ما باشید.

هر آنچه که باید در رابطه با کرسی بدانید!

نحوه درست کردن ذغال کرسی

کرسی یک چهارپایه و ظرف ذغال و لحافی بزرگ بوده که ترکیب این‌ها در کنار هم دیگر می‌تواند یک سیستم گرمایشی بسیار جذاب را به وجود آورد! به طور معمول چهارپایه این تجهیزات دارای ابعاد 1 متر در 1 متر بوده و به صورت مستطیل برپا می‌شود. همچنین، بزرگی لحافی که بر روی این ابزار گرمایشی می‌اندازند به 7 متر خواهد رسید. پس از آن که لحاف بر روی چهار پایه کشیده شد، روی آن ترمه و جاجیم می‌گذارند تا زینت بیش‌تری پیدا کند. سپس نوبت به قرار دادن چراغ، سماور و ظروف حاوی خوراکی رسیده که بر روی لحاف می‌چینند.

در نهایت، تشک و پشتی‌هایی را به دور این چهارپایه قرار داده و افراد به آن‌ها تکیه می‌دهند و از گرمای لذت‌بخش این سیستم گرمایشی جالب لذت می‌برند.

نحوه آماده‌سازی زغال کرسی

شیوه آماده‌سازی زغال مورد نیاز برای این سیستم گرمایشی به اندازه گرمایی که در فضا ایجاد کرده لذت‌بخش است. در قدیم برای این که زغال مناسب برای کرسی‌ها را آماده می‌کردند، می‌بایست درزهای منقل را به کمک گچ خیس می‌پوشاندند و بعد خاکستر را الک می‌کردند و در آخر درون منقل می‌ریختند.

پس از آن در وسط خاکستر یک گودی ایجاد کرده و خاک ذغال را به همراه آتش زغال درون آن گودال قرار می‌دادند. در مرحله بعدی، شروع به باد زدن می‌کردند تا آتش به زغال رسیده و در نهایت گرم شود. بعد، به آرامی به کمک کفگیر بر روی آن خاکستر ریخته و سطح را صاف می‌کردند. در این مرحله کمی صبر می‌کردند تا بوی زغال از بین رفته تا بتوانند آن را زیر چهارپایه قرار دهند.

خواص درمانی کرسی

این تجهیزات گرمایشی نوستالژی علاوه بر این که برای گرمادهی یک گزینه فوق‌العاده هستند، فواید زیادی برای سلامتی بدن نیز دارند. زمانی که افراد پاهای خود را زیر لحاف قرار می‌دادند تا به آرامی گرم شوند، این کار موجب می‌شد که مغز استخوان فعالیت کرده و این روند بر خون‌سازی تأثیر به سزایی داشت. علاوه بر این، سیستم گرمایشی مذکور موجب می‌شد که عروق به آهستگی گشاد شده و از آن جایی که بدن افراد در حالت افقی قرار داشت، گردش خون در بدن بسیار ساده‌تر انجام می‌شد.

جالب است بدانید که این وسیله گرمایشی حتی بر تقویت حافظه نیز تأثیر زیادی داشت. از آن جایی که می‌توانست بر روی خون‌رسانی تأثیر مثبتی داشته باشد، به تبع خون با سرعت بیش‌تری به مغز رسیده و در نهایت فعالیت آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد که این فعالیت به تقویت حافظه منجر خواهد شد. همچنین، تجهیز گرمایشی مذکور می‌تواند دوای درد آرتروز، درد زانو، رماتیسم، درد کمر و دیسک نیز باشد. جالب است بدانید که گرمای ساطع شده از این تجهیز گرمایشی می‌تواند از جهاتی بر روی کاهش قند خون نیز تأثیرگذار بوده و به دیابت نیز کمک کند.

نگاهی بر کرسی برقی

انواع کرسی

اکنون که مروری بر نمونه قدیمی این تجهیزات گرمایشی داشتیم، در این بخش قصد داریم به بررسی مدل مدرن آن بپردازیم. این تجهیزات در گذشته برای گرمادهی از سوخت‌های فسیلی هم‌چون زغال، نفت و چوب استفاده می‌کردند که با گذشت زمان مشخص شد که بهره‌گیری از چنین سوخت‌هایی می‌تواند احتمال بروز مشکلاتی هم‌چون حریق، تولید و انتشار گازهای سمی و خطرات، افزایش هزینه‌ها و غیره را زیاد کند.

امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژي در حیطه صنعت گرمایشی، تولیدکنندگان بخاری و سایر تجهیزات گرمادهی به منظور برطرف کردن مشکلات کرسی‌های قدیمی اقدام به تولید بخاری برقی کرده‌اند. محصولات مذکور به شیوه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند با مصرف انرژي کم، حرارت زیادی را تولید کرده و از آن جایی که خطرات نمونه‌های قدیمی را ندارند، یک جایگزین بسیار ایده‌آل به حساب می‌آیند.

این محصولات نوعی بخاری برقی به حساب آمده که در سایزهای کوچک برای قراردهی زیر چهارپایه کرسی طراحی و عرضه شده‌اند. امروزه، افرادی که هنوز علاقمند به استفاده از چهارپایه و لحاف‌های قدیمی هستند از بخاری‌های برقی مذکور به جای زغال استفاده خواهند کرد. این سیستم گرمایشی جدید کاربری بسیار ساده‌ای داشته و در عین حال امکان تنظیم دمای ثابت برای آن نیز فراهم است.

فواید استفاده از کرسی برقی

بهره‌گیری از این محصول می‌تواند مزیت‌های مختلفی را در مقایسه با کرسی‌های قدیمی در پی داشته باشد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

  • در مدل برقی بر خلاف مدل‌های قدیمی خطر خفگی با گاز مونوکسید کربن وجود نداشته و می‌توان با خاطری آسوده از گرمای مطبوع و لذت بخش آن استفاده کرد.
  • در مدل‌های قدیمی و ذغالی همواره خطر سوختن پا به واسطه ذغال وجود داشت.
  • در بسیاری از شهرها دسترسی به چوب بسیار سخت بوده و به همین خاطر با استفاده از نمونه برقی می‌توان این محدودیت را از بین برد.
  • امکان تنظیم دمای مدل برقی برای مصرف‌کنندگان وجود دارد.
  • این تجهیزات جدید دارای قطع کن اتوماتیک هستند.

نکات ایمنی استفاده از کرسی‌های زغالی

اگر قصد دارید از نمونه‌های زغالی استفاده کنید، پیشنهاد می‌شود به موارد ایمنی زیر توجه داشته باشید:

  • اجازه دهید تا زغال‌ها به طور کامل آتش گرفته و بعد از آن استفاده کنید.
  • بهتر است که از چوب به جای زغال استفاده نکنید.
  • بهتر است آن را در فضایی قرار بدهید که امکان عبور جریان هوا وجود داشته باشد.
  • بهتر است که از نمونه زغالی فقط در طول روز استفاده کنید.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با کرسی، به بررسی نمونه برقی و مزیت‌های استفاده از این مدل جدید پرداختیم. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با تجهیزات گرمایشی مذکور دارید؟ به نظر شما نمونه ذغالی بهتر است یا نمونه برقی؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با این نوع از تجهیزات گرمایشی نوستالژی در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل به اشتراک بگذارید.

1777 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط