انواع بوش و مف فشار ضعیف

بوش و مف فشار ضعیف؛ انواع و موارد استفاده

333 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

در صنایع برق برای اتصال دو کابل به یکدیگر از ابزارهای متفاوتی استفاده می‌شود. یکی از ابزارهای مناسب برای اتصال دو سیم و کابل، بوش و مف است و به همین دلیل ما در این مطلب می‌خواهیم در مورد انواع بوش و مف فشار ضعیف با شما صحبت کنیم؛ بنابراین تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی در این زمینه را به دست آورید.

بوش و مف چیست؟

بوش و مف چیست؟

به بوش و مف، کابلشو و یا دوراهی نیز گفته می‌شود که برای اتصالات الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع این وسیله باعث ایجاد یک اتصال ایمن بین ادوات می‌شود. شما می‌توانید این اتصال را به صورت مستقیم و یا به وسیله یک سرکابلی انجام دهید.

از یک قسمت مف برای اتصال کابل‌ها استفاده می‌شود که با توجه به نوع آن باید عملیات جوشکاری، لحیم کاری و یا چین‌دار کردن را انجام داد. بعد از آن می‌توان با استفاده از گیره فنر و یا پیچ این اتصال را به یک نقطه و یا یک ترمینال محکم‌تر کرد. مف و بوش انواع و اقسام مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها کاربرد خاصی دارند و شما باید با توجه به نیاز خود این ابزار را تهیه کنید.

 معمولا بوش و مف فشار ضعیف از جنس فلز هستند و به شکل چنگالی و یو شکل برای ترمینال‌های پیچی و نوع حلقه بسته آن برای پیچ و مهره‌ها و شاخه‌های پین جهت فشار دادن تیغه و یا پین مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مف و بوش برای کاهش سایز کابل نیز استفاده می‌شود و علاوه بر آن این ابزار برای کابل‌هایی که ضخامت کم‌تری دارند، این امکان را به وجود می‌آورد که بتوانند با کانکتور از طریق قطر کم‌تر هماهنگ شوند.

 

موارد استفاده از بوش و مف فشار ضعیف

بوش و مف فشار ضعیف کاربردهای بسیار زیادی دارند و همچنین فروش آن‌ها بسیار بالا است. در واقع از این ابزار برای ماشین آلات، جعبه‌های برقی، سیم کشی اتومبیل، لوازم الکترونیکی، لوازم خانگی و غیره استفاده می‌شود و جزو کالاهای بسیار مقاوم و بادوام به حساب می‌آیند.

 مف و بوش فشار ضعیف عایق بسیار مناسبی هستند و با استفاده از پلاستیک و یا لاستیک‌های بسیار با کیفیت، عایق‌بندی شده‌اند تا جریان الکتریکی باعث ایجاد خطر برای شما نشود؛ اما انواع دیگری نیز از مف و یا بوش وجود دارند که به دلیل وجود درپوش کابل و یا ولتاژ کم احتیاجی به عایق ندارد.

انواع بوش و مف فشار ضعیف

انواع بوش و مف فشار ضعیف

همان‌طور که در قسمت بالا نیز اشاره کردیم، بوش و مف دارای انواع مختلفی هستند که بر اساس جنس، رنگ و غیره تقسیم‌بندی می‌شود و شما باید با توجه به اطلاعات گفته شده در قسمت زیر، مف و بوش فشار ضعیف مناسب خود را انتخاب کنید. در این قسمت تمامی انواع بوش و مف فشار ضعیف را برای شما نام می‌بریم تا به طور کامل با آن‌ها آشنا شوید.

۱. مف پیچی

از این نوع مف و یا بوش در صنایع مختلف و حتی لوازم خانگی به وفور استفاده می‌شود. در واقع در این نوع بوش فشار ضعیف با قرار دادن سیم در مکان مورد، نظر می‌توان پیچ‌هایی که در دو قسمت انتهایی آن قرار دارند را سفت کرد تا یک اتصال محکم و ایمن ایجاد شود. معمولاً این نوع بوش و مف نسبت به دیگر انواع آن بسیار پر کاربردتر هستند.

۲. مف لحیمی

برای اتصال و قرار گرفتن سیم در داخل مف لحیمی، پیچ و یا مهره استفاده نمی‌شود و شما باید با استفاده از سیم لحیم روغنی، مف و سیم را به یکدیگر متصل کنید. توجه داشته باشید که لحیم کاری باید کاملاً با دقت و درست انجام گیرد تا یک اتصال کاملاً ایمن و محکم بین مف و سیم به وجود آید و هیچ خطر برق گرفتگی شما را تهدید نکند.

۳. مف پرسی

نوع دیگری از بوش و مف فشار ضعیف وجود دارد که به آن مف پرسی می‌گویند. در واقع این نوع از مف و بوش نیز بسیار پرمصرف هستند و فروش بسیار زیادی دارند. همان‌طور که از اسم این مف مشخص است، این نوع مف به صورت پرسی به سیم متصل می‌شود اما باید دقت داشته باشید که مف و سیم را در جای مشخص خود محکم و پرس کنید.

انواع بوش فشار ضعیف از نظر جنس

بوش و مف مسی

در قسمت بالا انواع مف و بوش فشار ضعیف برای شما نام برده شده اما در این قسمت می‌خواهیم تفاوت این مف و بوش‌های فشار ضعیف را از نظر جنس با یکدیگر بررسی کنیم. در واقع مف فشار ضعیف دارای انواع جنس آلومینیومی، بی متال و مسی است که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند و در قسمت زیر راجع به هر یک توضیحات کاملی خواهیم داد.

۱. بوش و مف آلومینیومی

این نوع از بوش‌ها برای کابل‌هایی که جنس آلومینیومی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع بوش‌های آلومینیومی به صورت استاندارد، زاویه دار، دو سوراخ و چهار سوراخ در بازار به فروش می‌رسند که شما باید با توجه به نوع کابل خود و نیازی که دارید، یکی از آن‌ها را برای کار خود انتخاب کنید.

۲. بوش و مف مسی

همان‌طور که از اسم این نوع بوش مشخص است، از آن برای کابل‌ها و سیم‌هایی استفاده می‌شود که جنس مسی دارند. در واقع این بوش نیز مانند بوش آلومینیومی انواع مختلفی دارد و به صورت پیچی، زاویه دار، دو سوراخ و چهار سوراخ در بازار به فروش می‌رسند که هر کدام کارایی خاص خود را دارند و روش نصب آن‌ها متفاوت است.

۳. بوش فشار ضعیف بی‌متال

این بوش و مف بسیار پرکاربرد است و به صورت عمده در بازار به فروش می‌رسد. از این مف و بوش برای اتصال کابل‌هایی استفاده می‌شود که جنس آن‌ها با محل اتصال متفاوت است. این بوش‌ها به هیچ عنوان زنگ نمی‌زنند. این بوش دارای دو مدل متفاوت است که شما باید با توجه به محل اتصال پیچ و مهره‌های خود و روش بستن آن‌ها، یکی از این دو مدل را انتخاب کنید. معمولاً برای اتصال سیم و بوش فشار ضعیف از این نوع استفاده می‌شود.

کلام آخر

در این مطلب در مورد انواع بوش و مف فشار ضعیف با شما صحبت کردیم و به شما گفتیم که این ابزار در چه مواردی به کار برده می‌شوند. در همین راستا انواع و اقسام بوش و مف را برای شما نام بردیم و در خصوص هر یک توضیحات کاملی ارائه داریم تا شما با توجه به نیاز خود، مف مورد نظر خود را انتخاب کنید. امیدواریم که از خواندن این مطالب لذت برده و اطلاعات کافی را کسب کرده باشید.

333 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط