تابلو پی ال سی چیست

تابلو پی ال سی؛ تابلو برقی برای موارد مختلف صنعتی و نیمه صنعتی

301 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / راهنمای خرید امن

یکی از دستگاه‌هایی که به کنترل فرآیندهای صنعتی کمک می‌کند، تابلو پی ال سی (تابلو PLC) است. این نوع تابلو برق اهمیت زیادی در موارد مختلف صنعتی و برقی داشته و بسیار کاربردی است. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی تابلو پی ال سی پرداخته و کاربردها، مزایا و معایب را بیان کنیم.

تابلو پی ال سی چیست؟

تابلو پی ال سی

تابلو پی ال سی که برگرفته شده از کلمه انگلیسی PLC مخفف عبارت Programmable Logic Controller بوده و به معنای کنترل‌کننده منطقی قابل برنامه‌ریزی است. تابلو پی‌ال‌سی یک تابلو برق کنترلی است که از یک کنترل‌کننده منطقی برنامه‌پذیر (PLC) برای کنترل تجهیزات صنعتی استفاده می‌کند. این تابلوها معمولاً در مواردی استفاده می‌شوند که نیاز به کنترل دقیق و قابل اعتماد تجهیزات صنعتی وجود داشته و سرعت و دقت در کار اهمیت زیادی داشته باشد.

تابلوهای پی ال سی از اجزا و قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که از جمله اجزا تابلو پی‌ال‌سی می‌توان به خود پی ال سی، واحد منبع تغذیه، ماژول‌های ورودی، ماژول‌های خروجی و کابل‌ها و کانکتورهای مربوطه اشاره کرد. پی ال سی خود نیز یک کامپیوتر کوچک است که می‌تواند برای کنترل فرآیندهای پیچیده صنعتی استفاده شده و مدیریت انواع دستگاه‌های صنعتی و نیمه صنعتی را ساده‌تر کند. پی ال سی قلب تابلو PLC بوده و وظیفه پردازش اطلاعات و کنترل فرآیندهای صنعتی را بر عهده دارد.

در واقع، پی‌ال‌سی‌ها یک نوع و نمونه خاص از انواع کامپیوترها هستند که برای کار در شرایط صنعتی و محیط‌های خاص صنعتی و نیمه صنعتی طراحی و ساخته شده و از توانایی و مقاومت بالایی در برابر انواع شرایط برخوردار هستند. این شرایط شامل مواردی همچون دمای بسیار زیاد، رطوبت، گرد و غبار، خشکی و … بوده و بسیار مهم است. به طور کلی می‌توان گفت هدف از طراحی و ساخت پی‌ال‌سی، اتوماتیک و خودکارکردن فرآیندهای صنعتی و نیمه صنعتی دانست.

واحد منبع تغذیه قسمت دیگری از تابلو است که وظیفه تأمین برق مورد نیاز پی ال سی و سایر اجزای تابلو را بر عهده داشته و ضعیف‌شدن آن باعث خاموشی و اختلال در عملکرد تابلو پی‌ال‌سی می‌شود. ماژول‌های ورودی، سیگنال‌های ورودی را از طریق سنسورها و سایر دستگاه‌ها دریافت کرده و به پی ال سی منتقل می‌کنند. ماژول‌های خروجی، سیگنال‌های خروجی از پی ال سی را را به عملگرها و سایر دستگاه‌ها ارسال می‌کند. کابل‌ها و کانکتورهای مربوطه نیز برای اتصال PLC، ماژول‌های ورودی و خروجی و تجهیزات صنعتی استفاده شده و کاربرد دارند.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، تابلوهای پی ال سی کاربرد بسیار زیادی در موارد مختلف داشته که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کنترل فرآیندهای صنعتی، کنترل ماشین‌آلات صنعتی، کنترل سیستم‌های روشنایی و HVAC، کنترل سیستم‌های امنیتی، کنترل خطوط تولید، کنترل سیستم‌های حمل و نقل و کنترل سیستم‌های ایمنی اشاره کرد.

مزایا و معایب تابلوهای پی ال سی

کاربرد دستگاه پی ال سی

همان‌طور که گفته شد، تابلوهای پی ال سی دارای کاربرد زیاد و متنوعی بوده و در شرایط و موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر بخواهیم علت این کاربرد زیاد و متنوع را دریابیم، باید به سراغ بررسی مزایا تابلو پی ال سی رفته و آن‌ها را بیان کنیم. از جمله مهم‌ترین مزایا تابلوهای پی ال سی می‌توان به قابلیت برنامه‌ریزی، اطمینان بالا و صرفه‌جویی در هزینه‌ها اشاره کرد.

شاید جالب باشد بدانید پی ال سی‌ها قابل برنامه‌ریزی بوده و می‌توانند برای کنترل فرآیندهای مختلف برنامه‌ریزی شده و مورد استفاده قرار گیرند. دیگر مزیت مهم تابلوهای پی ال سی، قابلیت اطمینان بالا آن‌ها است. پی ال سی‌ها قابل اعتماد بوده و می‌توانند در محیط‌های صنعتی سخت، به خوبی کار کنند. علاوه‌بر تمامی مزایا بالا، پی ال سی‌ها می‌توانند در مقایسه با سایر سیستم‌های کنترلی، هزینه‌های کم‌تری برای پروژه تراشیده و می‌توانند در بلندمدت هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهند.

اگر چه تابلوهای پی ال سی دارای مزایا زیادی بوده و کاربردهای مختلفی دارند اما دارای معایبی نیز هستند که اطلاع از آن‌ها می‌تواند نقش زیادی در گرفتن یک تصمیم صحیح در مورد عدم خرید و یا خرید تابلو پی ال سی ایفا کرده و شما را راهنمایی کند. از جمله مهم‌ترین معایب تابلوهای پی ال سی می‌توان به هزینه اولیه بالا و وجود نیاز به آموزش تخصصی برای استفاده از این نوع تابلو برق اشاره کرد.

در حالت کلی، پی ال سی‌ها نسبت به سایر سیستم‌های کنترلی، هزینه اولیه بالاتری داشته و البته پبششرفته‌تر نیز هستند. باید بدایند برای برنامه‌ریزی، نگهداری و کار با پی ال سی‌ها، نیاز به آموزش تخصصی بوده و تنها یک متخصص می‌تواند با دستگاه‌های پی ال سی و تابلوهای پی ال سی به خوبی کار کرده و دستگاه‌ها را کنترل کند.

نتیجه‌گیری

یکی از کاربردی‌ترین تابلوهای برق در موارد صنعتی و نیمه صنعتی، تابلو پی ال سی است. تابلو برق پی ال سی نوعی از تابلو برق‌های کنترلی است که از یک کنترل‌کننده منطقی برنامه‌پذیر (PLC) برای کنترل تجهیزات صنعتی استفاده می‌کند. این نوع تابلوها کاربرد زیادی داشته و برای موارد همچون کنترل فرآیندهای صنعتی، کنترل ماشین‌آلات صنعتی، کنترل سیستم‌های روشنایی و HVAC، کنترل سیستم‌های امنیتی، کنترل خطوط تولید، کنترل سیستم‌های حمل و نقل و کنترل سیستم‌های ایمنی به کار می‌روند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی تابلو پی ال سی پرداخته و کاربردها، مزایا و معایب را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

301 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط