دستگاه رک چیست

دستگاه رک؛ وسیله‌ای الزامی برای سازماندهی تجهیزات شبکه و کامپیوتر

206 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

یکی از قسمت‌هایی که در ساخت و نگهداری انواع شبکه‌ها، سرورها و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی اهمیت ویژه دارد، دستگاه رک است. در واقع، این دستگاه کاربردی یک نوع محفظه فلزی یا پلاستیکی است که برای نگهداری تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی و سازماندهی تجهیزات شبکه و کامپیوتر استفاده شده و کاربرد فراوانی در موارد صنعتی و تجاری دارد. از آنجا که این دستگاه‌ها کاربرد زیادی در موارد صنعتی دارند، در این مقاله قصد داریم به بررسی دستگاه رک پرداخته و مزایا و معایب آن را بیان کنیم.

دستگاه رک چیست؟

رک ایستاده

همان‌طور که گفته شد، دستگاه رک (Rack) یک محفظه فلزی و یا پلاستیکی است که برای برای نگهداری تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی و سازماندهی تجهیزات شبکه و کامپیوتر استفاده می‌شود. دستگاه‌های رک کاربرد زیادی در موارد صنعتی و تجاری داشته و در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند که هر کدام از این دستگاه‌ها ویژگی‌های خاص خود را داشته و کاربردی مخصوص به خود دارند.

دستگاه‌های رک از اجزا و قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که از جمله مهم‌ترین این قسمت‌ها می‌توان به بدنه دستگاه، پایه‌ها، پشت‌بند، قفسه‌ها و درب دستگاه اشاره کرد. بدنه در این دستگاه‌ها به عنوان قسمت اصلی دستگاه شناخته می‌شود که وظیفه محافظت از تجهیزات شبکه و کامپیوتر را برعهده دارد. بدنه دستگاه‌های رک معمولاً از جنس فلز و یا پلاستیک ساخته می‌شود. پایه‌های دستگاه‌های رک دیگر قسمت این نوع دستگاه است که برای قرار دادن روی زمین یا میز و استقرار صحیح و محکم آن طراحی شده و استفاده می‌شوند.

پشت‌بند این دستگاه قسمتی است که برای اتصال دستگاه‌ها به بدنه کاربرد داشته و استفاده می‌شود. قفسه‌ها نیز برای قرار دادن تجهیزات شبکه و کامپیوتر در دستگاه استفاده می‌شوند. درب دستگاه‌های رک هم قسمتی از این دستگاه‌های کاربردی است که برای محافظت از تجهیزات شبکه و کامپیوتر در برابر گرد و غبار و آسیب استفاده شده و معمولا از جنس شیشه مقاوم، پلاستیک فشرده و فلز مقاوم در برابر ضربه است. این قسمت‌ها در کنار یکدیگر باعث محافظت از انواع تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی درون این دستگاه شده و محفظه‌ای مقاوم را به وجود آورده‌اند.

دستگاه‌های رک کاربرد زیادی در موارد مختلف داشته که از مهم‌ترین این کاربردها می‌توان به نگهداری تجهیزات شبکه، نگهداری تجهیزات و وسایل مخابراتی، حفاظت از تجهیزات امنیتی، محافظت از تجهیزات صنعتی، نگهداری از مرکز داده‌ها، نگهداری و محافظت از شبکه‌های کامپیوتری، سیستم‌های امنیتی و سیستم‌های صوتی و تصویری اشاره کرد. این کاربرد زیاد و متنوع باعث شده است تا دستگاه‌های رک در انواع مختلفی طراحی و تولید شده و به بازار عرضه شوند.

دستگاه‌های رک انواع و اقسام مختلف و متفاوتی دارند که مهم‌ترین آن‌ها شامل رک ایستاده، رک دیواری، رک قفسه‌ای و رک ضد حریق می‌شوند. رک دیواری یکی از انواع دستگاه‌های رک است که بر روی دیوار نصب شده و اندازه چندان بزرگی ندارد.

این نوع دستگاه از قیمت مناسب و به صرفه‌ای برخوردار بوده و برای کارها نه چندان بزرگ، مناسب است. رک ایستاده دیگر مدل و نوع دستگاه رک است که به صورت ایستاده بر روی زمین قرار گرفته و کاربرد زیادی در انواع موسسات و شرکت‌های بزرگ دارد. رک قفسه‌ای نیز نوعی رک است که دارای قفسه‌هایی جهت قرار دادن تجهیزات بر روی آن بوده و می‌توان به صورت ایستاده و دیواری نصب شود. رک ضد حریق دیگر نوع از انواع دستگاه‌های رک است که در برابر آتش مقاوم بوده و می‌تواند به خوبی از تجهیزات درون خود در برابر رطوبت و حرارت محافظت کند.

مزایا و معایب دستگاه‌های رک

کاربرد دستگاه رک چیست

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، دستگاه‌های رک دارای کاربردهای زیاد و متفاوتی هستند که علت اصلی این کاربردها در مزایا و معایب دستگاه‌های رک نهفته است. دستگاه‌های رک دارای مزایا متعددی هستند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مقاومت و استحکام بالا، منظم‌سازی فضا کاری و قابلیت ارتقا اشاره کرد.

در بحث مقاومت و استحکام دستگاه‌های رک باید گفت که رک‌ها عموما از فلز ساخته شده‌اند و در برابر ضربه و آسیب‌های فیزیکی و مکانیکی مقاوم هستند. این امر باعث می‌شود تا از رسیدن آسیب‌های فیزیکی به تجهیزات داخلی رک‌ها در اثر ضربه ناخواسته، زلزله و … جلوگیری شده و از تجهیزات و سیستم‌های کامپیوتری درون این دستگاه‌ها محافظت شود.

علاوه بر محافظت از تجهیزات داخلی در برابر ضربه و آسیب‌های فیزیکی، رک‌ها باعث منظم‌تر شدن فضای کاری و تسهیل در دسترسی به تجهیزات شده و یک محیط منظم و طبقه‌بندی شده را برایتان فراهم می‌کند. یکی دیگر از مزایا ویژه دستگاه‌های رک قابلیت ارتقا آن‌ها است. رک‌ها قابل ارتقا بوده و قابلیت اضافه‌کردن تجهیزات جدید به آن‌ها امکان‌پذیر است.

در حالت کلی، دستگاه‌های رک دارای مزایا زیاد و مختلفی بوده و کاربرد فراوانی دارند اما این نوع دستگاه‌های محافظتی دارای معایبی هم هستند که اطلاع از آن‌ها می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری شما در هنگام خرید دستگاه رک شده و سبب شود تا شما یک خرید صحیح و به صرفه را تجربه کنید. از جمله معایب دستگاه‌های رک می‌توان به هزینه اولیه بالا و نیاز به فضای کافی جهت نصب دستگاه اشاره کرد.

در حالت کلی باید بدانید هزینه اولیه دستگاه‌های رک کمی بالا بوده و ممکن است با توجه به مواردی مانند حجم رک، جنس دستگاه، تعداد قفسه‌ها، نوع رک و … قیمت دستگاه رک افزایش پیدا کند. علاوه بر قیمت اولیه بالا، دستگاه‌های رک نیاز به اشغال فضای زیادی داشته و این اشغال فضا برای فضاهای کوچک و نه چندان بزرگ دشوار بوده و می‌تواند باعث کاهش سرعت فعالیت‌ها شود.

در حالت کلی سعی کنید برای استفاده و خرید دستگاه‌های رک به عواملی مانند اندازه تجهیزات مورد نظر جهت قرار دادن درون دستگاه رک، تعداد تجهیزات مورد نظر، فضای موجود و در دسترس و بودجه دقت نموده و این موارد را جهت خرید و استفاده از این دستگاه مد نظر قرار دهید.

نتیجه‌گیری

یکی از دستگاه‌هایی که کاربرد زیادی در موارد صنعتی، تجاری و امنیتی دارد، دستگاه رک است. این دستگاه یک نوع محفظه فلزی و یا پلاستیکی است که برای نگهداری تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی و سازماندهی تجهیزات شبکه و کامپیوتر استفاده می‌شود. دستگاه‌های رک شامل انواع مختلفی مانند رک ایستاده، رک دیواری، رک قفسه‌ای و رک ضد حریق می‌شوند که در مواردی همچون نگهداری تجهیزات شبکه، نگهداری تجهیزات و وسایل مخابراتی، حفاظت از تجهیزات امنیتی، محافظت از تجهیزات صنعتی، نگهداری از مرکز داده‌ها، نگهداری و محافظت از شبکه‌های کامپیوتری، سیستم‌های امنیتی و سیستم‌های صوتی و تصویری کاربرد دارند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی دستگاه رک پرداخته و مزایا و معایب آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

206 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط