سرکابل حرارتی

سرکابل حرارتی؛ پرکاربردترین نوع سرکابل در ایران

563 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید سرکابل چیست و در صنعت برق چه نقشی را ایفا می‌کند؟  سرکابل یکی از تجهیزات کابل‌های زمینی بوده که وظیفه اصلی آن برقراری ارتباط و ایزولاسیون بین هادی کابل و محل اتصال است. سرکابل‌ حرارتی ازجمله پرمصرف‌ترین نوع این تجهیزات در ایران بوده که در ادامه این راهنما با آن بیشتر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

 

سرکابل حرارتی چیست؟

سرکابل‌های حرارتی از جمله تجهیزات مصرفی در صنعت برق بوده که در دو نوع پر کابرد فشار ضعیف تا ۱ کیلوولت و فشار قوی تا ۶۴ کیلوولت طراحی و عرضه شده و برای برقراری اتصال و ارتباط بین کابل‌های فشار قوی و متوسط به لوازم برقی مورد استفاده قرار می‌گیرند. عمدتاً در روکش کابل‌های مذکور از پلی اتیلن کراس بهره‌گیری می‌شود. از دیگر ویژگی‌های حائز اهمیت سرکابل‌های حرارتی می‌توان به نصب آسان و بهره‌گیری از آن‌ها در چند سایز نزدیک به هم اشاره کرد. روکش مصرفی در سرکابل‌های حرارتی به گونه‌ای بوده که در مقابل اشعه خورشید و عوامل خوردگی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

اجزای تشکیل‌دهنده سرکابل حرارتی

همان‌طور که از نام سرکابل‌های مذکور مشخص است، حرارت به عنوان جزء لاینفک ادوات نصب آن‌ها به حساب می‌آید. پیش از این که بخواهیم سراغ سایر ویژگی‌های سرکابل‌های حرارتی برویم، لازم است که با اجزای تشکیل‌دهنده تجهیزات مذکور آشنا شویم:

  • نوار ماستیک قرمز
  • نوار استرس کنترل زرد
  • استرس کنترل حرارت
  • روکش حرارتی
  • کابلشو
  • بشقابک
  • تجهیزات مورد نیاز برای ارت

مزایای استفاده از سرکابل‌های حرارتی

سرکابل حرارتی

  • روش نصب ساده
  • امکان بهره‌گیری از یک نوع سرکابل برای چند سایز نزدیک به هم
  • این سرکابل‌ها تهیه شده از پلیمر مقاوم به اشعه UV و آنتی تراک بوده و از مقاومت عایقی بالایی برخوردار هستند.

انواع سر کابل‌ حرارتی

سرکابل‌های حرارتی فشار ضعیف

این نوع از سرکابل برای کابل‌های خشک و تا رنج ولتاژ ۱ کیلوولت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سرکابل حرارتی فشار  متوسط

این سرکابل مناسب برای کابل‌های خشک و روغنی تا رنج ولتاژ ۵۲ کیلوولت است.

سر کابل حرارتی ۷۲.۵ کیلو ولت

سرکابل‌های مذکور قابل استفاده برای کابل‌های خشک هستند.

سرکابل‌های حرارتی روغنی و آغشته و به روغن

از سرکابل مذکور می‌توان برای کابل‌های روغنی استفاده کرد.

کابرد سرکابل حرارتی

همان‌طور که گفته شد سرکابل برق به منظور اتصال کابل‌ها به سایر اتصالات برق کاربرد دارد. در واقع، به منظور ایجاد اتصال میان کابل‌های قدرت زمینی و شبکه کابل‌های هوایی و سایر تجهیزات برقی مثل ترانسفورماتور از این سرکابل‌ها استفاده می‌شود. تجهیزات مذکور علاوه بر ایجاد اتصال، میدان الکتریکی اطراف کابل را نیز کنترل کرده و از ورود هرگونه رطوبت به درون آن جلوگیری به عمل می‌آورند. سرکابل‌ها باعث کاهش تخلیه بار در محل‌های اتصال شده و موجب افزایش فاصله خزشی می‌شوند. در این نوع سرکابل‌ها از یک نوع روکش به نام Heat Shrink بهره‌گیری می‌شود.

این روکش از پلی اتیلن کراس لینک تهیه شده و امکان استفاده از آن‌ها به اندازه ۶۴ کیلوولت فراهم است. از جمله مشخصه‌های محصولات مذکور می‌توان به تنوع بالای آن‌ها اشاره کرد. به بیان دیگر، انواع مختلفی از کابل‌های فشار متوسط در صنعت برق مورد استفاده قرار گرفته و این وسیله پرمصرف به صورت تقریبی با اکثر کابل‌های قدرت تا ولتاژ ۵/۷۲ کیلوولت ولتاژ هم‌خوانی دارد. به عنوان مثال می‌توان از سرکابل حرارتی هم برای کابل‌های خشکی که دارای عایق XLPE هستند و هم برای نصب بر روی کابل‌های آغشته به روغن یا اصطلاحاً روغنی استفاده کرد.

سخن پایانی

سرکابل حرارتی از جمله سرکابل‌های مهم در صنایع برق بوده که گستردگی کاربرد آن در کشور ما بسیار زیاد است. این سرکابل‌ها در انواع مختلف طراحی و تولید شده و به لطف ویژگی‌هایی که دارند قابل استفاده برای اکثر کابل‌های فشار ضعیف، فشار متوسط، کابل‌های خشک و روغنی هستند. شما چه اطلاعات دیگری درباره سرکابل‌های مورد بحث دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران گرامی به اشتراک بگذارید.

563 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط