میله ارت مسی

1 نگاه جامع به میله ارت مسی

330 بازدید آموزش در صنعت برق

یکی از سیستم‌هایی که از انسان در مقابل نشست ناخواسته جریان الکتریکی محافظت کرده و نقش مهمی در حفاظت از جان انسان‌ها ایفا می‌کند، سیستم ارتینگ نام دارد. این سیستم با انتقال نیرو حاصل از صاعقه و جریان‌های اتصال کوتاه به زمین، موجب دفع این جریان‌ها شده و باعث بالا بردن ایمنی ساختمان می‌شود. در اجرای سیستم ارتینگ از تجهیزات گوناگونی استفاده می‌شود که هر یک برای عملکرد درست این سیستم نقش حیاتی ایفا می‌کنند. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سیستم ارتینگ که باعث انتقال جریان می‌شود، میله ارت مسی نام دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی میله ارت مسی پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

میله ارت و انواع آن

قبل از اینکه به بحث در مورد میله ارت مسی بپردازیم بهتر است نگاهی مختصر به ماهیت میله ارت و انواع آن داشته باشیم. میله ارت یکی از لوازم جانبی اما مهم سیستم ارت است و بیشتر در مواقعی به‌کار می‌رود که امکان حفر چاه وجود نداشته باشد.

در این شرایط چاه ارت باید به صورت سطحی اجرا شده و محیط زیادی را اشغال نکند. زمانی که چاه ارت را به صورت سطحی اجرا کردیم این قطعه جایگزین صفحه مسی درون چاه ارت شده و سیم مسی منتقل‌کننده جریان به آن متصل می‌شود.

در واقع، میله ارت نقش واسطی را دارد که جریان را به زمین منتقل می‌کند. این میله بیشتر در مکان‌هایی استفاده می‌شود که سطح زیر خاک فاقد هرگونه سنگ‌ریزه و یا سنگ‌های بزرگ بوده و امکان استفاده از صفحه مسی ارت یا صفحه اتمایز ارت نباشد.

میله ارت در انواع مختلفی نظیر میله ارت فولاد ضدزنگ، میله ارت فولاد گالوانیزه، میله ارت اتومایز و میله ارت مسی در بازار موجود بوده و  هر کدام از این میله‌ها دارای ویژگی و مزایای مختلفی هستند که با توجه به شرایط محیطی و نوع کاربری انتخاب می‌شوند (برای خرید انواع میله ارت می‌توانید به سایت تکه‌کابل مراجعه کرده و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایید).

میله ارت ضدزنگ بیشتر در مناطقی که رطوبت زیادی وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد و از قیمت قابل توجهی نسبت به سایر میله‌های ارت بهره‌مند است. میله ارت اتومایز یا میله اتومایز ارت در قسمت‌هایی که جریان خطای کم‌تری دارد، مورد استفاده قرار گرفته و قیمت پایین‌تری نسبت به نوع مسی و فولاد ضد زنگ دارد.

از میله ارت گالوانیزه نیز در مواقعی استفاده می‌شود که ارتینگ معمولی یا موقت و کوتاه مدت مدنظر بوده و پروژه بلندمدت نمی‌باشد. در ادامه قصد داریم میله ارت مسی را مورد بررسی قرار دهیم.

میله ارت ضد زنگ
میله ارت ضد زنگ

میله ارت مسی

میله ارت مسی که به آن میله تمام مس نیز گفته می‌شود، یکی از انواع میله‌های ارتینگ بوده و فقط در مناطقی مورد استفاده قرار می‌گیرد که خاکی نرم و مناسب وجود داشته باشد. همان‌طور که در قسمت قبل اشاره شد، در واقع میله مسی ارت نوعی جایگزین برای صفحه مسی ارت در سیستم ارتینگ بوده و بیشتر در مناطقی مورد استفاده قرار می‌گیرد که سطح PH خاک زیر 3 و یا بالاتر از 8 باشد.

میله ارت اتمایز را می‌توان به نوعی زیرمجموعه‌ای از میله ارت مسی در نظر گرفت زیرا این میله هم کاربرد و کاربری مشابه میله مسی داشته و از قیمت پایین‌تری برخوردار است. میله ارت اتمایز برخلاف میله مسی تماما از مس تشکیل نشده بلکه یک لایه مس به عنوان روکش در ساختار آن به‌کار رفته است. این میله از هسته فولادی با روکش مسی تشکیل شده است به این صورت که ابتدا یک میله مسی با ضخامت مناسب انتخاب شده و سپس یک میله آهنی از جنس فولاد با فشار وارد لوله می‌شود.

این روش را نمی‌توان روشی کارآمد در نظر گرفت چون اگر در زمان واردکردن میله به درون زمین، در داخل خاک جسم سختی مانند سنگ وجود داشته باشد و به میله ارت برخورد کند، روکش مسی میله آسیب دیده و دیگر به‌راحتی جریان را منتقل نمی‌کند.  همین امر موجب می‌شود طول عمر و کیفیت میله کاهش یافته و راندمان بالایی نداشته باشد، از این رو این میله از کارایی لازم برخوردار نیست. اما با وجود این شرایط باز هم این میله مصرف گسترده‌ای داشته که می‌توان قیمت مناسبش را دلیل این امر دانست.

با توجه به مطالب ذکر شده بهترین میله ارت مسی را می‌توان میله ارت تمام مس معرفی کرد که با درصد خلوص 99.9 به‌راحتی می‌تواند جریان را از خود عبور داده و آسیب‌هایی مانند ترک و شکستگی را با خود به همراه ندارد. از آنجایی که میله ارت تمام مس، از مس با خلوص بالا ساخته شده و ناخالصی ندارد، به‌راحتی اکسید نشده و پوسیده نمی‌شود. این میله به دلیل رسانایی بالا، کیفیت مناسب و طول عمر بالا یکی از بهترین میله ارت‌های موجود در بازار بوده اما با وجود تمام این مزایا، قیمت نسبتا بالای آن باعث شده است در مواقعی میله ارت روکش مس یا همان اتومایز و یا گالوانیزه جایگزین این میله باکیفیت گردند.

خرید میله ارت مسی
خرید میله ارت مسی

نتیجه گیری

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سیستم ارت، حفر چاه ارت و قراردادن صفحه ارت مسی است. گاهی اوقات پیش می‌آید که به هر دلیلی امکان حفر چاه ارت وجود نداشته و باید به صورتی جریان را به زمین منتقل کرد. در این‌گونه موارد از میله ارت که مساحت کمی را اشغال کرده و بازدهی بالایی دارد، استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین میله‌های ارت، میله ارت مسی است که از راندمان بالایی برخوردار بوده و به طور کامل جریان را به درون زمین منتقل می‌کند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی میله ارت مسی پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

330 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط