انتخاب کولر گازی براساس فضا

نکات مهم انتخاب کولر گازی براساس فضا

177 بازدید آموزش در صنعت برق

در حالت کلی، کولرها به دو دسته کولرهای آبی و کولرهای گازی تقسیم می‌شوند. کولر گازی یکی از پرفروش‌ترین کولرهای بازار ایران و جهان بوده و بسیار پرکاربرد است. کولرهای گازی انواع و اشکال متفاوتی دارند که هر کدام از آن‌ها کاربرد و ویژگی‌های خاص خود را داشته و برای یک فضای مشخصی کاربرد دارند. انتخاب کولر گازی براساس فضا یکی از نکاتی است که باید به آن توجه شده و نقش زیادی در نوع و توان کولر گازی دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی چگونگی انتخاب کولر گازی براساس فضا پرداخته و نکات مربوط به آن را بیان کنیم.

کولر گازی و انواع آن

انواع کولر گازی

کولر گازی یکی از پرمصرف‌ترین و پرفروش‌ترین انواع کولرها در ایران و جهان است که طرفدارهای زیادی هم دارد. در واقع، کولر گازی وسیله‌ای برای تهویه ساختمان بوده و با استفاده از روش سیکل تبرید تراکمی سعی در خنک‌کردن منزل و ساختمان یا محیط می‌کند. این سیکل بدین‌شکل عمل می‌کند که گرما داخل ساختمان را مکش و دریافت کرده و آن را به سمت خارج ساختمان هدایت می‌کند.

در واقع، به همین دلیل است که بیش‌تر کولرهای گازی در نزدیکی ساختمان و محیط قرار گرفته و همانند کولرهای آبی برروی پشت‌بام قرار نمی‌گیرند. البته برخی از انواع کولرهای گازی دارای عکس سیکل تبرید تراکمی را هم دارا بوده و می‌توان از آن‌ها در فصل‌های سرد سال به‌عنوان پمپ حرارتی و وسیله‌ای برای گرمایش هوای محیط، بهره برد.

از آنجا که کولرهای گازی کاربرد بسیار زیادی دارند، در انواع و اشکال مختلفی تولید شده و در بازار عرضه می‌شوند. برای اینکه بتوانید خرید خوبی در زمینه کولر و به خصوص کولر گازی داشته باشید، باید نکاتی را در نظر بگیرید که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، انتخاب کولر گازی براساس فضا است. برای اینکه بتوانید انتخاب کولر گازی براساس فضا داشته باشید باید انواع کولر گازی را شناخته و اطلاعات مربوط به آن‌ها را بدانید. از این رو، باید با انواع کولرهای گازی آشنا بوده و آن‌ها را مطابق با نیازتان انتخاب کنید. پرکاربردترین و پرفروش‌ترین انواع کولرهای گازی عبارتند از:

  • کولرگازی پنجره‌ای: کولر گازی پنجره‌ای، که از آن با نام یک تکه هم یاد می‌شود، از ابتدایی‌ترین انواع کولرهای گازی است که یک نوع سیستم یک تکه بوده و تمامی اجزای سیکل تبرید در آن قرار دارند. همان‌طور که از نام این کولر مشخص است، برروی پنجره نصب شده و باید مطابق با سایز و اندازه پنجره مورد نظر انتخاب گردد.
  • کولر گازی اسپلیت: کولر گازی اسپلیت، که از آن با نام کولر گازی دو تکه هم یاد می‌شود، از دو واحد و سیستم مجزا ساخته شده است. ساختار اسپلیت بدین‌شکل است که یونیت یا سیستم بیرونی که کندانسینگ یونیت نام دارد، در بیرون ساختمان قرار گرفته و سیستم یا یونیت داخلی در قسمت داخلی ساختمان قرار می‌گیرد. یونیت خارجی اسپلیت شامل کمپرسور و کندانسور کولر گازی است که عموما برروی پشت‌بام نصب می‌شود. یونیت داخلی شامل اواپراتور یا همان‌تبخیرکننده بوده که سیکل کولرهای گازی را تکمیل کرده و هوای محیط را خنک می‌کند. این نوع کولر گازی، یکی از پرفروش‌ترین انواع کولرهای گازی است.
  • کولر گازی ایستاده: همان‌طور که از نام این کولرها مشخص است، این کولرها به‌صورت عمودی و ایستاده نصب شده و دارای دو تکه هستند. پنل اصلی و داخلی این کولرها در داخل ساختمان قرار گرفته اما پنل بیرونی که شامل کندانسور است، در بیرون ساختمان نصب می‌شود. این نوع کولر توانایی بالایی در خنک‌کاری داشته و می‌توان از آن در محیط‌های بزرگ و گسترده بهره برد.
  • کولر گازی پرتابل: کولر گازی پرتابل یا متحرک یکی دیگر از انواع کولرهای گازی که یک تکه بوده و نیاز به لوازم چندان زیادی برای نصب و استفاده ندارد. این نوع کولر دارای یک نوع لوله خرطومی‌شکل در قسمت پشتی خود است که از آن برای تخلیه گرمای موتور کولر، بهره می‌برد. از این مدل می‌توان در محیط‌های کوچک و نه‌چندان بزرگ مانند اتاق‌ها و ادارات بهره برد.

انتخاب کولر گازی براساس فضا

انتخاب کولر گازی

 

همان‌طور که گفته شد، یکی از مهم‌تزین نکات انتخاب و خرید کولر گازی در انواع و توان‌های مختلف، بحث فضا و انتخاب کولر گازی براساس فضا است. در حالت کلی، متراژ و ابعاد فضای مورد نظر بیش‌ترین تاثیر را برروی توان کولر گازی گذاشته و توان انواع کولر گازی بر طبق آن تعیین می‌شود اما از آنجا شکل محیط و محل قرارگیری و نوع کولر گازی هم اهمیت دارد ابتدا نکاتی در مورد استفاده از انواع کولرهای گازی در فضای مورد نظر شما بیان کرده و سپس به بحث توان و رابطه آن با متراژ فضا می‌پردازیم.

همان‌طور که گفته شد، کولرهای گازی در 4 مدل اصلی پنجره‌ای، پرتابل، ایستاده و اسپلیت در بازار موجود هستند. در صورتی که دارای پنجره مناسب و بزرگی هستید و از سوی دیگر دیوار و پنجره استحکام لازم جهت تحمل وزن کولر گازی را دارند، می‌توانید از کولر گازی پنجره‌ای استفاده نمایید اما اگر پنجره مناسبی ندارید، بهتر است از این مدل استفاده نکنید. کولر گازی پرتابل توان و قدرت بالایی نداشته و بیش‌تر برای محیط‌ها و فضاهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. دقت کنید که برای استفاده از این نوع کولر گازی باید فضایی هم‌اندازه این کولر نزدیک پنجره خود داشته باشید تا این دستگاه را آنجا قرار دهید.

بخاری گازی ایستاده یکی دیگر از انواع کولرهای گازی است که بیش‌تر در فضاهای بزرگ و وسیع مانند تالارها و رستوران‌ها مورد استفاده قرار گرفته و عموما توان‌های بالایی دارد. کولر گازی اسلیت یا به اختصار اسپلیت، پرکاربردترین نوع کولر گازی است که خریداران و طرفداران بسیار زیادی هم دارد. از آنجا که این نوع کولر گازی برروی دیوار نصب می‌شود، نیاز به فضای محیطی زیادی نداشته و جاگیر نیست. اسپلیت در توان‌های مختلف تولید و در بازار عرضه شده است می‌توانید انتخاب کولر گازی براساس فضا را با استفاده از اسپلیت به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

حال اگر بخواهیم فارغ از نوع کولر گازی به بحث انتخاب کولر گازی براساس فضا حول محور توان کولر گازی بپردازیم، باید متراژ را با توان تطابق داده و با استفاده از رابطه بدست آمده، توان کولر گازی مورد

نظر را تعیین نماییم. اتاق‌ها و فضاهای کم‌تر از 15 متر مربع، توان کولر گازی باید حداقل 9000 btu (btu یکای اندازه‌گیری توان تغییرات دما است) باشد. توان کولر گازی برای محیط‌های بین 15 تا 25 متر مربع، 12000 btu، بین 25 تا 35 متر مربع، 18000 btu، بین 35 تا 45 متر مربع، 24000 btu، بین 45 تا 60 متر مربع، 32000 btu، 60 تا 75 متر مربع، 45000 btu، 75 تا 100 مترمربع، 60000 btu و 100 تا 150 مترمربع از توان 90000 btu استفاده می‌شود. در صورتی که محیط مورد نظر شما از 150 یا 160 مترمربع بزرگ‌تر است، باید از 2 کولر گازی استفاده نمایید.

نتیجه‌گیری

یکی از مهم‌ترین وسایل هر ساختمانی در فصول گرم سال، کولر است. در حالت کلی، کولرها به دو دسته کولرهای آبی و کولرهای گازی تقسیم می‌شوند. کولر گازی یکی از پرفروش‌ترین کولرهای بازار ایران و جهان بوده و در چندین نوع و توان مختلف تولید می‌شود. یکی از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر خرید نوع و توان کولر گازی، انتخاب کولر گازی براساس فضا و محیط مورد نظر است. اندازه و متراژ محیط و فضا تاثیر بسیار زیادی برروی نوع و توان کولر گازی داشته و باید به آن توجه ویژه‌ای کرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی چگونگی انتخاب کولر گازی براساس فضا پرداخته و نکات مربوط به آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

177 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط