کلکتور گرمایشی چیست

کلکتور گرمایشی چیست و چه کاربردی دارد؟

305 بازدید معرفی و آموزش تجهیزات الکترونیک / راهنمای تکه کابل / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید کلکتور گرمایشی چیست و در چه مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ کلکتور وسیله‌ای استوانه‌ای بوده که به همراه یک ورودی و چند خروجی طراحی و عرضه می‌شود. این وسیله به گونه‌ای طراحی شده که آب گرم موتورخانه یا پکیج به یک طرف آن وارد شده و از خروجی‌هایی که برای کلکتور تعبیه شده خارج می‌گردد. در قسمت خروجی‌ها لوله‌های کار شده در کف متصل شده و در هر خروجی یک شیر قطع و وصل نصب می‌شود. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با کلکتور گرمایشی به روش نصب این وسیله نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

معرفی کلکتور گرمایشی

کلکتور گرمایشی

امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن ابزار جدید، از جمله نوین‌ترین تکنیک‌های لوله‌کشی آب گرم و سرد در ساختمان‌ها، بهره‌گیری از تکنیک لوله‌کشی کلکتوری است. در این روش آب به صورت یکنواخت و یکسان در تمامی بخش‌های ساختمان تقسیم شده و به عنوان مرکز کنترل عملیات آب در ساختمان عمل می‌کند. در روش لوله‌کشی کلکتوری هر زمان نیاز به تعمیر بخشی از لوله‌کشی منزل باشد، ضرورتی بر قطعی تمامی مسیرها و آب خانه نخواهد بود. افزون بر این، امکان گرفتن انشعاب در صورت پیش‌بینی نیز فراهم خواهد بود.

در پاسخ به سوال این که کلکتور گرمایشی چیست لازم به ذکر بوده که کلکتور وسیله‌ای لوله‌ای و میله‌ای شکل بوده که در زیر آن تعداد مشخصی خروجی تعبیه شده و شیرهای مخصوص به این خروجی‌ها برای تقسیم و ارسال آب به مسیرهای مختلف به صورت یکسان متصل می‌شود. از آن‌جایی که به کمک این وسیله آب به صورت برابر در سطح ساختمان تقسیم می‌شود، صاحبین خانه می‌توانند در هر زمان که نیاز باشد آب هر منطقه را ببندند و تعمیرات انجام دهند.

انواع شیرهای خروجی کلکتور گرمایشی چیست؟

شیرهایی با مهره ماسوره‌ای

شیرها با مهره ماسوره‌ای در محل اتصال خود به لوله‌ها دارای پوشش پرسی هستند. در این نوع از شیرها با کمک دستگاه کالیبره‌گر سر لوله تصحیح شده و به وسیله مواد لیز با فشار تا انتهای لوله وارد می‌شود. سپس، با کمک دستگاه پرس لوله، روکش فلزی پرس خواهد شد. لازم به ذکر بوده که در این نوع شیرها در صورت نیاز به تعویض والو می‌بایست کل والو تعویض شود. همچنین، پرس سر لوله امکان باز نمودن قسمتی از لوله را دارد.

شیرهای والو کوپلی

شیرهای والو کوپلی دارای دو اورینگ و یک واشر فلزی هستند که در هنگام اتصال لوله به والو، واشر فلزی در قسمت پشتی لوله و درون مهره جای می‌گیرد و در این محل محکم می‌شود. قابل ذکر بوده که این واشر سبب محکم شدن مهره شده و اجازه جدا شدن به آن نمی‌دهد.

در وهله اول مهره و بعد واشر فلزی درون لوله قرار گرفته و سپس لوله به محل اتصال وارد شده تا امکان قرارگیری واشر و مهره فراهم شود. شیرهای والو کوپلی عموماً در ابعاد ۱۶ و ۲۰ بوده و می‌توان از آن‌ها برای لوله‌کشی ساختمان، لوله‌کشی آب گرم و سرد و لوله‌کشی گرمایشی ساختمان به صورت ترکیبی بهره‌گیری کرد. از آن‌جایی که لوله ۱۶ ضخامت کم‌تری داشته و فشار زیادتری دارد، استفاده از آن متداول‌تر است.

روش نصب کلکتور گرمایشی چیست؟

کلکتور گرمایشی

عموماً کلکتورها در یک جعبه نصب می‌شوند که این جعبه تحت عنوان جعبه کلکتور شناخته می‌شود. جعبه‌های کلکتور معمولاً دارای دو پایه در بخش پایینی و دو پایه در بخش بالایی بوده که هر یک از آن‌ها به واسطه یک بست مخصوص نگه داشته می‌شوند. پیش از این که کلکتورها در جعبه بسته شوند در ابتدا می‌بایست بهترین و مناسب‌ترین مکان برای نصب آن‌ها مشخص شود.

به‌طور معمول جعبه کلکتور در سرویس بهداشتی، آشپزخانه و یا تراس ساختمان نصب شده و اصلی‌ترین دلیل آن در دسترس بودن جعبه کلکتور است. علاوه بر این، در نصب جعبه کلکتور نباید مکان نصب بیش از اندازه تاریک، مرطوب و سست باشد و در قسمت فوقانی آن اتصالات گاز و برق وجود نداشته باشد. زیر جعبه کلکتور تا کف ساختمان دارای ارتفاعی بین ۱۵ الی ۲۰ سانتی‌متر بوده و جعبه می‌بایست به صورت کاملاً تراز نصب گردد.

پیرامون بحث کلکتور گرمایشی چیست لازم به ذکر بوده که برای نصب تراز جعبه کلکتور می‌بایست با کمک آجر یا هر نوع مصالح دیگری، زیر کلکتور تنظیم شده و پس از تراز، با استفاده از گچ یا شن و سیمان جعبه در جای خود محکم گردد.

کلکتور گرمایش از کف خانه

روش‌های متنوعی برای ایجاد و تولید گرما در ساختمان‌ها و منازل وجود داشته که از جمله پرطرفدارترین آن‌ها، سیستم گرمایش از کف است. در واقع این روش از جمله ایمن‌ترین و بهترین روش‌های تأمین گرما بوده که مزیت‌های فراوانی دارد. کلکتور گرمایش از کف با سایر کلکتورها تفاوت زیادی دارد. عموماً کلکتورهای گرمایش از کف دارای یک شیر تنظیم جریان به صورت یک تکه و سرهم به همراه یک دبی سنج هستند.

علاوه بر این، در انتهای این نوع از کلکتورها یک شیر هواگیر وجود داشته که در گرمایش از کف بسیار حائز اهمیت است و در شرایط بهبود عملکرد گرمایش و هواگیری مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیر هواگیر تعبیه شده در این نوع از کلکتورها عملکرد اتوماتیک داشته و علت اصلی تولید این محصول به همراه دبی سنج و شیر تنظیم جریان، حساسیت زیاد لوله‌های گرمایش از کف است؛ چرا که این لوله‌ها آب را به صورت یکنواخت و بالانس در سیستم به گردش در می‌آورد.

نکته بعدی که در بحث کلکتور گرمایشی چیست حائز اهمیت بوده این است که محصول مذکور به دلیل برخورداری از شیرهای اتوماتیک به نصب شیر نیازی نخواهد داشت. از آن‌جایی که کارایی و کیفیت کلکتورهای گرمایش از کف بسیار بالا است، فروش آن‌ها به صورت چشم‌گیری افزایش پیدا کرده است. کلکتورهای معمولی به دلیل عدم کنترل‌های لازم موجب اعمال فشار زیاد بر لوله‌ها شده و در مرور زمان آسیب‌های جبران‌ناپذیری به لوله‌ها وارد خواهند کرد.

مزایای بهره‌گیری از کلکتور گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف مزیت‌های فراوانی دارد؛ به عنوان مثال بهره‌گیری از این سیستم موجب استفاده بهینه از انرژي، رفاه و آسایش مصرف‌کنندگان و پخش گرما به صورت یکنواخت در محیط خواهد شد. تأمین گرما با استفاده از این سیستم از جمله طبیعی‌ترین و آسان‌ترین روش‌های تولید گرما به حساب می‌آید. علاوه بر این، این سیستم دچار مشکلاتی نظیر پوسیدگی لوله‌ها نخواهد شد.

سخن پایانی

در این راهنما به شرح پیرامون کلکتور گرمایشی چیست پرداختیم و با روش نصب این وسیله آشنا شدیم. گرمایش از کف از جمله تکنیک‌های نوین تأمین گرما بوده که بهره‌گیری از آن در ساختمان مزیت‌های فراوانی به همراه دارد. شما چه اطلاعات دیگری در مورد این سیستم دارید؟ لطفاً پیشنهادات و نظرات خود را پیرامون کلکتورهای گرمایشی با ما و کاربران گرامی تکه کابل در میان بگذارید.

305 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط