هادی مارتین

هادی مارتین؛ ویژگی‌ها و کاربرد آن در صنعت برق

254 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین هادی‌ها در خطوط فشار قوی، هادی مارتین است که از کیفیت انتقال جریان بالایی برخوردار است. هادی‌های مارتین به دلیل خصوصیات برق رسانی قوی و همچنین قدرت کششی که دارد، بیشتر در کابل‌ها و دکل‌ها بکار برده می‌شود. از این محصول بیش‌تر برای انتقال برق فشار قوی استفاده می‌کنند. از آنجا که محصول اهمیت زیادی داشته و بسیار کاربردی است، در این مقاله قصد داریم به بررسی هادی مارتین پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

انواع هادی و کاربرد آن‌ها

از آنجایی که امروزه زندگی بشر وابستگی زیادی به وسایل الکتریکی و برق پیدا کرده است، هادی‌ها و سیم‌ها و کابل‌های مسی و آلومینیومی نیز جایگاه بسیار ویژه‌ای پیدا کرده و بسیار محبوب و ارزشمند شده‌اند. هادی‌ها انواع مختلفی مانند مس، آلومینیوم، نقره، فولاد و برنج دارند که گران‌قیمت‌ترین آن‌ها نقره است. هادی‌ها جریان را به‌صورت‌های مختلفی انتقال داده که یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های انتقال برق از طریق کابل‌ها و هادی‌ها، استفاده از روش انتقال هوایی است.

همان‌طور که گفته شد، زندگی بشر وابستگی بسیار زیادی به وسایل الکتریکی و الکتریسیته دارد. سیم‌ها و کابل‌ها جزئی اساسی از سیستم انتقال جریان بوده و کاربرد بسیار زیادی دارند. درون تمامی این سیم‌ها و کابل‌ها قطعه‌ای به نام هادی وجود دارد که باعث انتقال جریان و الکتریسیته از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌شود.

هادی‌ها با قابلیت الکترون‌های آزادی که دارد می‌توانند برق را به طور قوی، متوسط و ضعیف انتقال داده و به مقصد مورد نظر برسانند. جالب است بدانید نقره در بین فلزات بهترین جریان برق را دارا بوده اما به دلیل گران‌بودن قیمت نقره و به‌صرفه‌نبودن آن، زیاد در صنعت برق بکار برده نمشده و کاربرد ندارد. همان‌طور که می‌دانید، هادی‌ها جزء اجزای اصلی سیم و کابل هستند، به طوری که اگر هادی‌ها وجود نداشته باشند،

صنعت برق به طور کامل با مشکل مواجه می‌شود. در بین انواع هادی‌ها، مس به دلیل قدرت بالایی که در انتقال برق دارد و همچنین قیمت ارزان و مناسب آن، بیش‌تر مورد استفاده قرار گرفته و بهترین بازدهی را دارد. البته باید بدانید هادی نقره از بین همه‌ی هادی‌های دیگر انتقال برق و جریان بهتر و باقدرت‌تری داشته ولی همان‌طور که گفته شد، به دلیل قیمت بالایی که دارد، کم‌تر در این صنعت بکار برده می‌شود.

هادی مارتین

هادی‌های مارتین

هادی مارتین یکی از انواع هادی‌های الکتریکی است که از جنس آلومینیوم بوده که با فولاد تقویت شده و از استحکام و قدرت بالایی برخوردار است. از این رو، از هادی‌های مارتین در خطوط انتقال برق فشار قوی و فوق قوی بهره برده می‌شود.همان‌طور که گفته شد، هادی‌های مارتین از آلومینیوم و رشته‌های مفتول فولادی ساخته شده‌اند. این نوع هادی‌ها را به صورت لایه لایه ساخته می‌شوند به طوری که در هر لایه‌ایی که اضافه می‌شود، شش مفتول به آن اضافه شده و استحکام و قدرت هادی را بالا می‌برد.

از آنجا که هادی‌های آلومینیوم قیمت چندان زیادی در مقایسه با هادی‌های نقره‌ای و مسی ندارند، می‌توان هادی‌های مارتین را جزء هادی‌های ارزان‌ و قیمت مناسب موجود در بازار به شمار آورد. از سوی دیگر، آلومینیوم موجود در این هادی‌ها، نسبت به سایر هادی‌ها، مقاومت بالاتری در برابر خوردگی داشته و همین امر باعث می‌شود که این نوع هادی‌ها و کابل‌های دارای هادی مارتین از عمر بالایی برخوردار باشند.

ویژگی‌ها و کاربرد هادی مارتین

اجزا هادی های مارتین

همان‌طور که گفته شد، هادی‌های مارتین از چندین ماده جداگانه مانند آلومینیوم، فولاد و … تشکیل شده‌اند که معمول‌ترین، مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آن‌ها، همان آلومینیوم و آلیاژ فولاد است. در واقع مغزی کابل‌های مارتین یا همان هادی های مارتین از جنس گالوانیزه یا همان فولاد و آلومینیوم بوده که باعث شده است توانایی انتقال جریان و استحکام این نوع هادی‌ها و کابل‌ها، به شکل ویژه‌ای افزایش پیدا کند.

بهره‌بری از فولاد با روکش آلومینیوم باعث می‌شود تا استحکام داخلی کابل‌های مارتین بالا رفته و در کنار آن، قابلیت انتقال جریان کابل هم افزایش یابد اما این امر ممکن است سبب شود تا قیمت این کابل‌ها و هادی‌ها کمی بالا رفته و خرید آن کمی گران‌تر شود. با این حال، باید دانست که این گرانی هادی و کابل چندان هزینه‌بر و اسراف نبوده و استفاده از فولاد با روکش آلومینیوم این هادی و کابل را در برابر خوردگی مقاوم کرده و عمر کابل و هادی را افزایش می‌دهد. از این رو، خرید هادی مارتین به‌صرفه است.

همان‌طور که گفته شد، هادی‌های مارتین اهمیت و کاربرد بسیار زیادی در خطوط انتقال جریان قدرتمند هوایی داشته و می‌توانند جریان‌های قوی و فوق قوی را به خوبی انتقال دهند. این نوع هادی‌ها دارای استحکام مکانیکی و فیزیکی بالایی بوده و می‌توانند در انواع شرایط سخت جوی پایدار و سالم بمانند. از این رو، از این نوع هادی‌ها در مناطق سردسیر، کوهستانی و … بهره زیادی برده می‌شود.

هادی‌های مارتین به دلیل استحکام فیزیکی و مکانیکی بالایی که دارند، دارای تحمل نیروی کششی زیادی بوده و امکان استفاده در مواردی که فاصله بین 2 برج یا دکل از یکدیگر زیاد است و امکان نصب یک دکل برای کاهش نیروی استاتیکی روی کابل‌ها وجود ندارد، دارا است. از این کابل‌ها می‌توان در چنین شرایطی بهره برده که علت آن هم ایمنی بسیار بالا و استحکام مناسب این کابل‌ها است.

نتیجه‌گیری

سیم‌ها و کابل‌ها وسایلی برای انتقال جریان هستند که از قسمت‌های و اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند. یکی از مهم‌ترین این قسمت‌ها، هادی سیم یا کابل است. هادی‌ها برای شرایط و جریان‌های مختلف، متفاوت بوده و باید از هادی متناسب با جریان استفاده کرد. یکی از پرکاربردترین هادی‌های جریان‌های فشار قوی و فوق قوی، هادی مارتین است. هادی مارتین یکی از هادی‌های مستحکم است که از آن برای انتقال برق در کابل‌ها و سیم‌ها به صورت خطوط هوایی فشار قوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جنس هادی‌های مارتین از آلومینیوم و آلیاژ فولاد بوده از استحکام فیزیکی و مکانیکی بالایی برخوردار است.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی هادی مارتین پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

254 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط