نصب کولر آبی

راهنمای نصب کولر آبی و نکات مربوط به آن

67 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان

آیا می‌دانید بهترین و اصولی‌ترین روش نصب کولر آبی چیست؟ به نظر شما هنگام نصب کولرهای آبی به چه مواردی باید بیش‌ترین دقت را داشت؟ کولرهای آبی به عنوان دستگاه‌هایی مطلوب به منظور سرمادهی در فصول گرم سال برای نصب و راه‌اندازی به رعایت نکات خاصی نیاز دارند که در ادامه این راهنما به بررسی این نکات خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در مورد نصب کولر آبی بدانید!

نصب کولر آبی

زمانی که هوا رو به گرمی می‌رود، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هایی که خانواده‌ها درگیر آن می‌شوند نصب یک سیستم سرمایشی کاربردی و قوی است. اگر به تازگی وارد خانه جدیدی شده‌اید یا این که قصد دارید کولر جدیدی تهیه کنید، لازم است که به فکر نصب کولر آبی باشید. جالب است بدانید که در حال حاضر طبق آخرین آمار بیش از 80 درصد سیستم‌های خنک‌کننده‌ای که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند از نوع کولر آبی هستند؛ به همین خاطر آشنایی با نحوه نصب کولر آبی و اقداماتی که می‌بایست حین راه‌اندازی این سیستم صورت بگیرد حائز اهمیت خواهد بود.

کولر آبی و نحوه کارکرد آن

وظیفه اصلی کولرهای آبی ایجاد تهویه مطبوع و انتشار هوایی خنک و مطلوب در محیط خانه است. منظور از تهویه مطبوع کلیه عملیاتی بوده که به صورت اتوماتیک روی جریان هوا اعمال شده و با ثابت نگه داشتن و یا تغییر آن، شرایط هوایی محل مورد نظر برای کار و زندگی مطلوب می‌شود. قابل ذکر بوده که سرمایش، گرمایش، رطوبت‌زنی و همچنین تصفیه هوا زیرشاخه تهویه مطبوع به حساب می‌آیند. کولرهای آبی به عنوان یکی از برترین سیستم‌های سرمایشی از جمله سیستم‌های تهویه مطبوع محسوب شده که با استفاده از فرآیند سرمایش تبخیری (تبخیر آب) سبب خنک شدن هوای خانه می‌شوند.

در حقیقت، کولرهای آبی گرمای موجود در هوا را جذب کرده و به کمک آن سبب تبخیر آب و در نتیجه خنک شدن محیط خواهند شد. این نوع از کولرها در مقایسه با کولرهای گازی هزینه برق پایین‌تری داشته و به دلیل این که سبب افزایش رطوبت محیط می‌شوند، برای مناطق گرم و خشک گزینه‌ای ایده‌آل به حساب می‌آیند.

مراحل راه‌اندازی و نصب کولر آبی

به طور کل نصب کولر آبی در دو مرحله کلی انجام می‌شود:

مرحله اول) در این مرحله تراز کردن و اجرای سیستم آب کولر انجام شده که شامل حمل و تراز کردن کولر در محل مناسب، تأمین آب مورد نیاز، اتصال به کانال و نصب بخش‌های مورد نیاز خواهد بود.

مرحله دوم) در مرحله دوم کلیه اتصالات برق کولر اعم از سیم کشی، نصب برق و کلیدهای لازم برای راه‌اندازی کولر آبی انجام خواهد شد.

ساخت شاسی

در ابتدا محل نصب کولر آبی مشخص شده و شاسی متناسب با محل نصب طراحی می‌شود. برای ساخت شاسی از دو نوع نبشی استفاده شده که نبشی‌های پایه باید از نوع قوطی و نبشی‌های محل قرارگیری دستگاه باید از نوع لبه‌دار یا 90 درجه باشند. توجه داشته باشید که شاسی هر کولر آبی با توجه به موقعیت دستگاه باید طراحی شود؛ بنابراین نمونه آماده آن در بازار قابل خرید نیست.

تراز کردن کولر

پس از ساخت شاسی لازم است که کولر آبی را به محل مورد نظر انتقال داده و بر روی شاسی تراز کنید. برای انجام این کار پیشنهاد می‌شود که از یک تراز استفاده کرده و صرفاً به صورت چشمی این کار را انجام ندهید. عدم تراز بودن کولر سبب نشتی آب و افت کارایی دستگاه خواهد شد.

اتصال دستگاه به کانال

در این مرحله از نصب کولر آبی لازم است که با در نظر گرفتن فاصله خروجی کولر تا کانال در حدود 30 سانتی‌متر و قرارگیری در راستای هم دیگر، از یک برزنت استفاده کرده و آن را با استفاده از چسب، گیره‌های فلزی یا پلاستیکی و همچنین تسمه به دهانه کولر متصل کرده و بعد دورتادور برزنت را به واسطه دریل و پیچ محکم نمائيد.

سیم کشی کولر

در این مرحله از نصب کولر آبی می‌بایست سیم کشی و اتصال برق انجام شود. در این وهله باید از کنترل برق تا محل نصب، سیم کشی صورت بگیرد. لازم به ذکر بوده که به منظور جلوگیری از آسیب‌رسی به سیم‌ها و عدم تماس آن‌ها با آب از جعبه تقسیم استفاده خواهد شد.

انتقال آب

پس از قرارگیری و نصب کولر در محل مشخص شده و همچنین تراز کردن آن، اکنون نوبت به انتقال آب از کنتور به محل مورد نظر خواهد رسید. معمولاً برای ساختمان‌های قدیمی از تانکرهای آب به منظور تأمین آب بهره‌گیری می‌شود، اما در ساختمان‌های جدید هر یک از واحدها در ساختمان یک شاخه جداگانه برای تأمین آب خواهند داشت. لوله‌کشی آب می‌بایست تا نزدیک‌ترین محل به کولر انتقال داده شود؛ برای انجام این کار کافی بوده که از لوله‌های مخصوص کولر بهره برده و آن‌ها را به خروجی شناور متصل نمائید.

راه‌اندازی کلید در نصب کولر

نصب کولر آبی

کلیدهای کولر شامل سه دکمه به شرح زیر خواهند بود:

  • کلید اول: کلید آبی برای پمپ آب کولر
  • کلید دوم: کلید قرمز برای موتور کولر
  • کلید سوم: کلید سبز برای دور تند و دور کند کولر

ناگفته نماند که برای نصب کلید کولر امکان استفاده از کلیدهای دیگری مثل کلید سه پل، چهار پل و… نیز فراهم خواهد بود.

نصب شیر شناور

هنگام نصب شناور باید از قائم بودن آن اطمینان حاصل شود؛ چرا که اگر شناور تا حدی قائم باشد در صورت زیاد شدن آب، آن را قطع خواهد کرد. توجه داشته باشید که اگر سر شیر شناور رو به پایین در نظر گرفته شود، ورودی آب به کولر نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

نصب موتور کولر آبی

به منظور جلوگیری از آسیب‌های احتمالی بایستی سیم‌ها از جعبه تقسیم عبور کرده و با رعایت اصول نصب موتور یا همان دینام اقدام به نصب این بخش حیاتی شود.

نصب پوشال یا پدهای سلولزی

در مرحله نهایی به یک واسط برای تبخیر و سرمادهی کولر آبی نیاز بوده که یا می‌تواند پوشال و یا پد سلولزی باشد. اجزای مذکور در هنگام نصب اولیه بر روی سیستم سوار بوده و در صورت نیاز به نصب فقط کافی‌ست که از فنرهای مخصوص پوشال استفاده شود. با یک فشار ساده می‌توان پوشال‌ها را از سیستم خارج کرده و دوباره آن‌ها را نصب نمود.

سخن پایانی

کولرهای آبی از جمله دستگاه‌های تهویه مطبوع و خنک‌کننده محیط بوده که می‌توان از آن‌ها در روزهای گرم تابستانی بیش‌ترین استفاده را کرد. به منظور نصب کولر آبی لازم است نکات و مراحلی رعایت و طی شوند که در این راهنما به معرفی و بررسی آن‌ها پرداختیم. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون کولرهای آبی و روش نصب آن‌ها می‌دانید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون کولر آبی و روش نصب آن با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در بخش ارسال دیدگاه در میان بگذارید.

67 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط