کابل 185*1 مس 20 کیلوولت

معرفی کابل 185*1 مس 20 کیلوولت

125 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل / راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید کابل 185*1 مس 20 کیلوولت چه مصارفی دارد و در چه مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ با ساختار این کابل آشنایی دارید؟ کابل‌های مسی از جمله کابل‌های قوی با رسانایی عالی هستند که می‌توان از آن‌ها به منظور انتقال جریان برق استفاده نمود. در ادامه این راهنما با کابل مسی  185*1 بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره کابل 185*1 مس 20 کیلوولت بدانید!

کابل 185*1 مس 20 کیلوولت

کابل‌های 20 کیلو ولت به عنوان نمونه‌ای از پرفروش‌ترین کابل‌های برق در بازار تجهیزات فشار متوسط در ایران محسوب می‌شوند. این مدل از کابل‌ها با ساختار منحصربه‌فرد و به همراه هادی‌های مسی و آلومینیومی و همچنین عایق‌های پلی اتیلن کراسلینک طراحی، تولید و به بازار عرضه می‌شوند. در گذشته معمولاً از کابل‌های روغنی بهره‌گیری می‌شد، اما امروزه شاهد تعبیه عایق‌های خشک (علی الخصوص پلی اتیلن کراسلینک یا XLPE در ساختار این محصولات هستیم.

کابل‌های 20 کیلوولتی در مدل‌های مختلف زره‌دار یا مسلح و بدون زره یا غیرمسلح طراحی و ارائه می‌شوند که خودِ زره‌ها نیز در دو مدل میله‌ای و تخت وجود دارند. به طور معمول، کابل‌های زره‌دار در شبکه‌های زمینی که کابل‌ها به صورت دفنی درون زمین قرار داده می‌شوند، مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

کابل‌های فشار متوسط 20 کیلو ولتی مطابق با استاندارد IEC60502-2 طراحی و عرضه شده و در اماکنی که محدودیتی برای نصب وجود نداشته باشد، هادی آن‌ها غالباً از جنس آلومینیوم است. در این مدل از کابل‌های برق از سیم‌های مسی به منظور حفاظت در برابر اثرات الکترومغناطیسِ ایجاد شده در اثر تداخل کابل‌های مجاور بهره‌گیری می‌شود. افزون بر این، در نصب این مدل از کابل‌ها در مناطق مرطوب از نوار فویل‌دار چسبی و همچنین نوعی پودر مخصوص به منظور جلوگیری از آسیب استفاده خواهد شد.

اکنون که پیش زمینه‌ای از کابل‌های 20 کیلو ولتی داریم، در ادامه به سراغ بررسی کابل 185*1 مس 20 کیلوولت خواهیم رفت.

معرفی کابل 185*1 مس 20 کیلوولت

این کابل از جمله محصولات پر فروش در بازار کابل‌های فشار متوسط به حساب می‌آید. در حالت کلی، کابل‌های  185*1 بیست کیلو ولتی متشکل از یک رشته هادی مسی مفتولی با سطح مقطع 185 mm، یک لایه عایق از جنس پلی اتیلن کراسلینک شده، زره به شکل میله‌های فولادی و یا زره‌های نواری و شیلد مسی نواری هستند که برای اتصال آن‌ها به ترانس یا تابلوها از تجهیزات ویژه‌ای به نام سرکابل 20 کیلو ولتی بهره‌گیری می‌شود.

محصولات مذکور برخلاف کابل‌ فشار ضعیف که هر کدام از رشته‌های آن‌ها با استفاده از یک کابلشو پرسی قابل اتصال بوده، به علت پیچیدگی ساختاری خود امکان اتصال و بهره‌برداری از آن‌ها بدون تجهیزات کامل و سرکابل فراهم نخواهد بود. خودِ سرکابل‌ها نیز دارای انواع مختلفی هستند که از جمله رایج‌ترینِ آن‌ها می‌توان به سرکابل داخلی، سرکابل هوایی و مفصل‌های مخصوص برای اتصال کابل به کابل اشاره داشت.

ساختار کابل 185*1 مس 20 کیلوولت

کابل 185*1 مس 20 کیلوولت

هادی

هادی کابل 185*1 مس 20 کیلوولت از جنس مس بوده و بر حسب طراحی خاصی به صورت هادی تابیده منظم و چند جزئی تولید می‌شود.

اسکرین هادی

این بخش یک ترکیب نیمه رسانای اکسترود شده بر روی هادی کابل به حساب آمده که کار ِ اصلی آن کاهش شدت میدان الکتریکی بین عایق XLPE و هادی مسی است.

عایق

به طور معمول عایق کابل‌های فشار متوسط از جنس XLPE و گاهاً پی وی سی بوده که با ضخامت مناسب به منظور تأمین الزامات الکتریکی و فیزیکی تعیین شده از طرف استانداردهای طراحی کابل نظیر IEC ،BS  و غیره تولید می‌شود. عایق استفاده شده در ساختار کابل‌های فشار متوسط می‌بایست از کیفیت بالایی برخوردار باشد و در برابر گرما و رطوبت مقاومت خود را از دست ندهد. افزون بر این، عایق کابل‌های فشار متوسط اعم از کابل 185*1 مس 20 کیلوولت می‌بایست مناسب برای نصب در اماکن مرطوب و خشک در دمای بیش‌تر از 90 درجه در شرایط عادی، 130 درجه در شرایط اضافه بار اضطراری و 250 درجه در شرایط اتصال کوتاه باشد.

اسکرین عایق

اسکرین عایق در کابل 185*1 مس 20 کیلوولت کاربرد مشابه با اسکرین هادی دارد. اسکرین عایق می‌بایست به صورت مستقیم بر روی عایق اعمال شده و متشکل از ترکیب نیمه رسانای اکسترود شده بر روی عایق باشد.

شیلد

هنگامی که میزان ولتاژ شدت بالایی پیدا کند، برای خنثی کردن میدان الکتریکی خارج از کابل به یک شیلد فلزی نیاز خواهد بود. هدف اصلی استفاده از شیلد در ساختار کابل‌های فشار متوسط مواردی مثل بازگشت جریان شارژ خازنی، هدایت جریان خطای ارت (در صورت بروز خطا تا زمان خاموشی سیستم)، کاهش تأثیرات الکتریکی در فضای اطراف کابل (در صورت بروز خطای زمین) و حفاظت از کابل در برابر تماس تصادفی خواهد بود.

قابل ذکر است که صفحه فلزی در کابل‌های ولتاژ متوسط می‌بایست از یک یا چند نوار و یا یک لایه متحدالمرکز سیم و یا ترکیبی از نوار و سیم تشکیل شده باشد. به طور معمول شیلد در کابل‌های فشار متوسط از جنس مس است؛ به همین خاطر توصیه می‌شود که در زمان انتخاب شیلد به احتمال خوردگی به دلیل ایمنی مکانیکی و همچنین موارد مهم در تأمین ایمنی الکتریکی توجه شود.

لایه زیرین

این بخش از کابل 185*1 مس 20 کیلوولت لایه‌های قبلی را در کنار هم نگه داشته و بستری مناسب برای آرمور ایجاد خواهد کرد. به طور معمول لایه زیرین با استفاده از مواد ترموپلاستیک و یا ترموستینگ تولید می‌شود؛ به همین دلیل می‌تواند از لایه زیر خود در مقابل آرمور که عموماً مکانیکی بوده به خوبی محافظت کند.

آرمور

منظور از آرمور در حقیقت زره کابل بوده که قادر است از کابل در برابر فشارهای مکانیکی به خوبی محافظت به عمل آورد. عموماً آرمور از جنس سیم فولادی به صورت تابیده شده است. چنان‌چه در حین انجام کار به روکش کابل آسیبی وارد شود، اپراتور با بررسی آرمور متوجه مشکل شده و کار را متوقف کرده و برای ترمیم کابل اقدام خواهد کرد. توجه داشته باشید که آرمور تا یک حد تعریف‌ شده‌ای قادر است از لایه‌های زیرین خود محافظت کند؛ در نتیجه در صورت مشاهده شدن هرگونه آسیب لازم است که به سرعت اقدام به ترمیم کابل شود.

غلاف بیرونی یا شیت

شیت یا غلاف بیرونی آخرین لایه در کابل‌های فشار متوسط بوده که از کابل در برابر فاکتورهای خارجی نظیر مواد خورنده، رطوبت، آسیب‌های الکتریکی و… مراقبت خواهد کرد. به طور معمول شیت یا غلاف بیرونی از جنس PVC و CSP است.

سخن پایانی

کابل 185*1 مس 20 کیلوولت از جمله کابل‌های فشار متوسط بوده که می‌توان از آن در خطوط انتقال برق فشار متوسط بهره برد. در رابطه با این محصول شما چه اطلاعات دیگری دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون کابل‌های فشار متوسط مسی با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

125 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط