سنسور جوش آب گرم کن چیست

سنسور جوش آب گرم کن چیست؟

341 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید سنسور جوش آب گرم کن چیست و چه کاربردی در ساختار این دستگاه دارد؟ با سایر قطعات تشکیل‌دهنده آب گرم کن‌ها آشنایی دارید؟ آب گرم کن از جمله کارآمدترین و مهم‌ترین وسایلی بوده که در خانه‌ها وجود دارد. این محصول در انواع مختلف دیواری، ایستاده، برقی و گازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه این راهنما تمرکز اصلی ما بر روی معرفی سنسور جوش و سایر قطعات است. با ما همراه باشید.

سنسور جوش آب گرم کن چیست؟

سنسور جوش آب گرم کن چیست

آب گرم کن دیواری چیست؟

پیش از این که بخواهیم به این که سنسور جوش آب گرم کن چیست بپردازیم، در درجه اول لازم است که با آب گرم کن دیواری کمی بیش‌تر‌ آشنا شویم. آب گرم کن دیواری نوعی آب گرم کن بدون مخزن بوده که وظیفه اصلی آن گرم کردن آب است و از طریق لوله‌های آب آن را به خانه منتقل می‌کند.

عملکرد آب گرم کن‌های مذکور به این صورت بوده که در ابتدا آب سرد وارد آب گرم کن شده و بعد از طریق لوله‌های فلزی یا کویلی که درون ساختار آب گرم کن تعبیه شده، عبور خواهد کرد. سپس، لوله‌ها به کمک مشعل گازی که در بخش پایین لوله‌ها تعبیه شده و از طریق گرمایی که به کمک شعله به آن‌ها ساطع شده، گرم می‌شوند و حرارت آب بالا می‌رود.

آب گرم کن‌های دیواری بر خلاف آب گرم کن‌های قدیمی مجهز به یک مخزن بزرگ برای نگهداری آب نبوده و آب را درون خود نگهداری نخواهند کرد. در آب گرم‌ کن‌های مذکور پس از باز کردن شیر آب، بلافاصله و در کوتاه‌ترین زمان ممکن آب گرم درون لوله‌ها جریان پیدا خواهد کرد.

سنسور جوش آب گرم کن چیست و چه کاربردی دارد؟

آب گرم کن‌های دیواری متشکل از اجزای مختلفی هستند که یکی از اصلی‌ترینِ آن‌ها، سنسور جوش است. کارایی سنسور جوش در این دستگاه بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که قطعه مذکور به منظور هشدار آب جوش بر روی دستگاه آب گرم کن نصب می‌شود. سنسور جوش قطعه‌ای کوچک بوده که به طور معمول در قسمت چپ در بالای آب گرم کن نصب می‌شود و به دو رشته سیم متصل است. چنان‌چه این قطعه بسوزد، شمعک آب گرم کن روشن نشده و به همین خاطر، حذف کردن این قطعه از ساختار دستگاه خطرناک است.

برای درک بهتر این که سنسور جوش آب گرم کن چیست، باید بگوئیم که هدف اصلی کار گذاشتن این قطعه در ساختار تمامی آب گرم کن‌ها، افزایش ایمنی است. به منظور تست سلامت سنسور می‌توان سیم‌های آن را جدا کرد که این کار به طور موقت سبب ایجاد مشکل خاصی نمی‌شود.

ولی زمانی که سیم‌ها را از سنسور جوش جدا می‌کنید، برای تست سلامت در این وقت دکمه ولوم را بفشارید تا از روشن شدن شمعک اطمینان حاصل کنید. اگر با رها کردن دکمه ولوم، شعله خاموش نشود به این معنا است که سنسور جوش سوخته و لازم است که دستگاه توسط یک فرد متخصص مورد بررسی قرار گیرد. در حقیقت، می‌توان گفت که خرابی سنسور جوش آب گرم کن از جمله اصلی‌ترین دلایل برای عدم روشن ماندن شمعک است. در چنین شرایطی توصیه می‌شود که دستگاه را بلافاصله خاموش کرده و نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

آیا سنسور جوش معیوب تنها دلیل عدم روشن ماندن شمعک در آب گرم کن است؟

سنسور جوش آب گرم کن چیست

در پاسخ به این سوال باید گفت که خیر. روشن نماندن شمعک آب گرم کن می‌تواند در اثر دلایل دیگری نیز رخ دهد؛ به عنوان مثال گاهی اوقات مشکل می‌تواند در ترموکوپل آب گرم کن باشد. چنان‌چه ترموکوپل آب گرم کن دچار مشکل شده باشد، می‌توانید دکمه ولوم را فشرده و بعد آن را رها کنید. اگر شمعک خاموش شود، به این معنا بوده که نیاز است ترموکوپل تعویض گردد.

افزون بر این، موارد دیگری هم‌چون عملکرد نامناسب واشر دیافراگم آب گرم کن نیز می‌تواند دلیلی بر عدم روشن ماندن شمعک باشد. همچنین، اشکال در بوبین و گرفتگی پیلوت نیز از دیگر دلایل روشن نماندن شمعک در آب گرم کن‌های دیواری هستند.

اکنون که با سنسور جوش آب گرم کن چیست آشنا شدید، در ادامه برای درک بهتر ساختار آب گرم کن‌های دیواری قصد داریم نگاهی بر سایر اجزای تشکیل‌دهنده این دستگاه‌ها نیز داشته باشیم:

سنسور جوش آب گرم کن چیست و مهم‌ترین قطعات آب گرم کن دیواری کدامند؟

کلاهک تعدیل

کلاهک تعدیل قطعه‌ای بوده که وظیفه اصلی آن هدایت جریان هوا و احتراق به دودکش است. قطعه مذکور در افزایش راندمان آب گرم کن‌های دیواری نقش موثری را ایفا کرده و با کم و زیاد کردن سرعت مکش از خاموش شدن آب گرم کن جلوگیری خواهد کرد.

مبدل

قطعه‌ای بوده که متشکل از لوله‌های مسی و پره‌های حرارتی زیادی است. این قطعه به افزایش تبادل گرما کمک کرده و با عبور دادن آب از لوله‌های مسی و کمک گرفتن گرما از شعله‌های مشعل، آن را گرم خواهد کرد.

رگلاتور آب و گاز

در بحث این که سنسور جوش آب گرم کن چیست، خوب است که مروری بر کارایی رگلاتور آب و گاز در ساختار آب گرم کن‌های دیواری نیز داشته باشیم. رگلاتور آب از جمله بخش‌هایی در ساختار این دستگاه‌ها بوده که فارغ از تغییرات فشار، میزان جریان آب خروجی یا دِبی آب خروجی از آب گرم کن را تنظیم می‌کند. در مقابل، رگلاتور گاز موظف است گاز ورودی به دستگاه را تأمین کند. علاوه بر این، قطعه مذکور وظیفه باز و بسته کردن مجراهای گازی گوناگون و رساندن گاز برای اشتعال در مشعل و شمعک آب گرم کن را نیز بر عهده داشته و خود به دو بخش بدنه و رابط چند راهه تقسیم می‌شود.

ترموکوپل آب گرم کن

ترموکوپل آب گرم کن در اثر اتصال دو فلز غیر هم جنس ایجاد می‌شود. در اثر گرمایش محل اتصال دو فلز مذکور، ولتاژی تولید شده که قادر است سیم پیچ را تحریک کرده و در نهایت باعث باز شدن شیر مغناطیسی در آب گرم کن شود. قابل ذکر است مسیر عبور گاز در این دستگاه‌ها تنها تا زمانی باز بوده که شعله روشن و شیر مغناطیسی باز باشد. با خاموش شدن شعله، جریان برق بلافاصله قطع شده و نیروی کشسانی فنر سبب بستن مسیر گاز خواهد شد.

سایر قطعات در آب گرم کن

  • صفحه پشت آب گرم کن
  • سوپاپ اصلی گاز
  • شیر پروانه‌ای
  • لوله دیافراگم
  • شیپوره آب گرم کن
  • صافی آب گرم کن
  • شیر احتراق آهسته
  • شیر مغناطیسی
  • شیر تنظیم دما
  • کلید حرارتی کلاهک تعدیل
  • مبدل حرارتی و کلید آن
  • رابط چند راهه
  • شعله پخش کن
  • الکترود جرقه زن
  • الکترو سنسور
  • واشر لاستیکی دیافراگم

سخن پایانی

در این راهنما دانستیم که سنسور جوش آب گرم کن چیست و سایر قطعات مهم در ساختار این دستگاه چه هستند. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با سنسور جوش دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون سنسورهای جوش با ما در میان بگذارید.

341 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط