چرا بدنه یخچال برق دارد

چرا بدنه یخچال برق دارد؛ بررسی مهم‌ترین دلایل

62 بازدید راهنمای خرید / راهنمای تکه کابل / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید چرا بدنه یخچال برق دارد؟ به نظر شما دلایل برق‌دار شدن بدنة یخچال چیست؟ گاهی اوقات یخچال‌ها به دلایل گوناگونی در قسمت بدنه خود برق‌دار می‌شوند که این موضوع می‌تواند در زمان استفاده از یخچال برای کاربر مشکل‎‌ساز باشد. در ادامه این راهنما دلایلی که منجر به بروز چنین اتفاقی شده را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

چرا بدنه یخچال برق دارد؟

چرا بدنه یخچال برق دارد

دلایل گوناگونی وجود دارند که سبب برق‌دار شدن بدنه یخچال می‌شوند؛ در ادامه با مهم‌ترین و رایج‌ترینِ آن‌ها آشنا خواهیم شد:

اشکال در دو شاخه، سیم برق و پریز

اولین موردی که می‌تواند باعث برق‌دار شدن بدنه یخچال شود، اشکال در سیم برق است. بنابراین اگر برایتان سوال است که چرا بدنه یخچال برق دارد، بایستی در درجه اول از سلامت سیم برق یخچال اطمینان حاصل کنید. منظور از بررسی سیم برق این است که پریز برق و عبور جریان مناسب از آن، سلامت دو شاخه دستگاه و عدم لختی آن و در نهایت سلامت سیم برق  قسمت عایق آن را بررسی کنید. چنان‌چه در هر بخشی فرسودگی سیم و عایق شدید را مشاهده کردید، با کمک متخصص مشکل ایجاد شده را برطرف کرده تا سلامت یخچال شما به خطر نیفتد.

خرابی سیم برق داخلی یخچال

برای پاسخ به سوال این که چرا بدنه یخچال برق دارد بایستی سیم برق داخلی یخچال را نیز مورد بررسی قرار دهید؛ چرا که گاهاً مشکل از سیم برق خارجی نبوده و سیم داخلی است که فرسوده شده، روکش آن صدمه دیده و لخت شده است. این مشکلات منجر به جابه‌جایی، نوسان بالا، استهلاک در گذر زمان و مواردی از این قبیل خواهند  شد. اتصال سیم مذکور با بدنه منجر به برق‌دار شدن بدنه یخچال شده که برای برطرف کردن آن بایستی سیم‌کشی داخلی یخچال توسط تکنسین مورد بررسی قرار گیرد.

وجود مشکل در ترموستات یخچال

مورد بعدی که می‌تواند در پاسخ به سوال چرا بدنه یخچال برق دارد مورد بررسی قرار گیرد، ترموستات یخچال است. قطعی سیم ارت یا سیم اتصال به زمین ترموستات، خرابی عایق‌های ترموستات، برق‌دزدی سر کنتاکت‌ها و مواردی از این قبیل می‌توانند دلایل بروز چنین مشکلی باشند.

وجود مشکل در موتور یخچال

از دیگر ایراداتی که می‌تواند به سوال چرا بدنه یخچال برق دارد پاسخ دهد، خرابی موتور یا کمپرسور است. رله استارت و اورلود از جمله قطعات داخلی کمپرسور به حساب می‌آیند که بایستی برای تست سلامت موتور از آن خارج شوند. اورلود نوعی قطعه محافظ در موتور به حساب آمده که وظیفه دارد جریان اضافی را کنترل کند. رله استارت هم نوعی کلید الکترومغناطیسی به حساب آمده که با ورود جریان کار خود را آغاز خواهد کرد. برای برطرف کردن این مشکل بایستی که مراحل زیر  را به ترتیب انجام دهید:

  • در گام اول برق دستگاه را قطع کرده و آن را خاموش کنید؛
  • رله استارت و اورلود را از موتور جدا نمایید؛
  • یخچال را به برق متصل نموده و آن را مجدداً روشن کنید؛
  • میزان بار الکتریکی بر روی بدنه دستگاه را با استفاده از ولت متر بسنجید؛
  • چنان‌چه ولت متر از وجود برق در بدنه خبر داد به این معنا بوده که موتور دچار مشکل شده و بایستی برای پاسخ به سوال چرا بدنه یخچال برق دارد از تعمیرکار کمک بگیرید.

خرابی لامپ موجود در یخچال

چرا بدنه یخچال برق دارد

از دیگر مواردی که می‌تواند پاسخ‌گوی سوال چرا بدنه یخچال برق دارد باشد، خراب بودن لامپ یخچال است. با خرابی لامپ و سوختن سرپیچ آن، احتمال دارد که اتصال سیم به بدنه ایجاد شود که در این شرایط بایستی سرپیچ یا سیم‌های فرسودة آن را تعویض کنید. به منظور برطرف کردن این مشکل بایستی که سیم پیچ لامپ تعویض شده و عایق‌بندی آن به درستی صورت بگیرد. برای انجام این کار می‌توانید طبق دستورالعمل زیر پیش بروید:

  • یخچال را خاموش کرده و آن را از برق جدا کنید؛
  • پیچ‌های مربوطه به لامپ را باز کرده و لامپ یخچال را جدا کنید؛
  • پیچ‌های سرپیچ را باز کره و با یک سرپیچ جدید و سالم آن را تعویض کنید؛
  • عایق‌بندی سرپیچ را با استفاده از لنت برق انجام دهید؛
  • لامپ مورد نظر را به سرپیچ متصل نموده و در جای خود قرار دهید.

ایجاد مشکل در برد الکتریکی دستگاه

از دیگر دلایلی که منجر به برق‌دار شدن بدنه یخچال شده می‌توان به وجود مشکل در برد الکتریکی دستگاه اشاره داشت. در واقع، اتصالی در برد می‌تواند باعث بروز اتصالی در قسمت‌های دیگر شده و در نهایت بار الکتریکی به وجود آمده سبب تغییر ولتاژ در بدنه گردد. پس اگر برایتان سوال پیش آمد که چرا بدنه یخچال برق دارد می‌توانید برد الکتریکی دستگاه را نیز مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید مشکل به وجود آمده را برطرف کنید.

سیم ارت یا اتصال به زمین

سیم اتصال به زمین یکی از اصلی‌ترین تجهیزاتی بوده که در امور امنیتی به منظور حفاظت از مردم در مقابل اتصالات ناخواسته و جریان‌های برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، این سیم وظیفه دارد که از بروز حوادث ناخواسته پیش‌گیری کند. در آشپزخانه‌ها پریزهای برق مجهز به سه رشته فاز، نول و ارت هستند که ارت وظیفه انتقال جریان ناخواسته به زمین را بر عهده داشته و اگر ارت دچار مشکل شده باشد، جریان در بدنه یخچال باقی مانده و در نهایت منجر به برق‌دار شدن بدنه خواهد شد. به منظور برطرف نمودن این مشکل بایستی از سیم ارت یا اتصال به زمین و یا مکانیزم‌های مشابه آن بهره‌گیری شود.

عدم وجود رطوبت

یخچال‌های ساید و فریزرهایی که مجهز به سیستم یخ‌زدایی هستند نسبت به الکتریسیته ساکن حساسیت از خود نشان می‌دهند؛ به این معنا که فضایی که آب و هوای خشک داشته باشد، احتمال برق‌دار شدن بدنه یخچال را افزایش می‌دهد. به منظور برطرف کردن چنین مشکلی بهتر است هوای محیطی که یخچال در آن وجود داشته را مرطوب نگه دارید؛ به منظور انجام این کار می‌توانید از دستگاه‌های رطوبت‌ساز بهره ببرید.

سخن پایانی

در این راهنما دانستیم که چرا بدنه یخچال برق دارد و با مهم‌ترین دلایل و همچنین نحوه برطرف کردن این مشکل آشنا شدیم. به نظر شما چه دلایل دیگری می‌توانند منجر به برق‌دار شدن بدنه یخچال شوند؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون برطرف کردن برق در بدنه یخچال در قسمت ارسال دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

62 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط