کابل آلومینیوم

کابل آلومینیوم؛ کابلی برای تمامی موارد و کاربردها

399 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل / آموزش در صنعت برق

یکی از پرکاربردترین انواع کابل‌های برق، کابل آلومینیوم است. اگر به دنبال کابلی با وزن کم، هدایت الکتریکی بالا و قیمت مناسب می‌گردید، کابل‌های آلومینیومی مناسب کار و نیاز شما هستند. این نوع کابل‌ها دارای هادی از جنس آلومینیوم بوده و بعد از کابل‌های مسی، بیشترین استفاده را در بین انواع کابل‌ها دارند. از این رو، کابل‌های آلومینیومی اهمیت زیادی داشته و کاربرد فراوانی دارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی کابل آلومینیوم پرداخته و تفاوت‌های میان کابل‌های آلومینیومی و مسی را بیان کنیم.

کابل آلومینیوم چیست؟

کابل آلومینیوم

همان‌طور که گفته شد، کابل آلومینیوم یکی از پرکاربردترین انواع کابل‌های موجود در بازار و خطوط انتقال برق است که ویژگی‌های منحصر به فرد و خاصی مانند وزن سبک، هدایت الکتریکی بالا و قیمت پایین دارد. کابل‌های آلومینیوم کاربردهای مختلفی دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به توزیع برق، ساختمان‌سازی، و استفاده در صنایع اشاره کرد. در بحث توزیع برق، کابل‌های آلومینیوم برای انتقال برق با ولتاژ متوسط و ولتاژ بالا استفاده شده و کاربرد دارند. کابل‌های آلومینیوم به دلیل وزن سبک و قیمت پایینی که دارند، گزینه مناسبی برای این نوع کاربردها محسوب می‌شوند.

کابل‌های آلومینیومی در ساختمان‌سازی نیز کاربرد داشته و برای سیم‌کشی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. از این نوع کابل‌ها می‌توان در صنایع هم برای انتقال برق و سایر سیگنال‌ها بهره برده و استفاده کرد. کابل‌های آلومینیوم به دلیل وزن سبک و قیمت پایینی که دارند، گزینه مناسبی برای این کاربردها نیز بوده و اهمیت بالایی در صنایع مختلف دارد. در حالت کلی، استفاده و نصب کابل‌های آلومینیومی کار چندان دشواری نبوده و نسبتا آسان است اما از آنجا که کار با برق ولتاژ بالا (حداقل 220 ولت) انجام می‌شود، نیاز به بهره بردن از یک تکنسین و یا متخصص و برقکار برای نصب کابل‌های آلومینیوم است.

از آنجا که کابل‌های آلومینیومی دارای کاربرد زیاد و متنوعی هستند، در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. از جمله مهم‌ترین انواع کابل‌های آلومینیومی می‌توان به کابل آلومینیومی زمینی، کابل آلومینیومی هوایی، کابل آلومینیومی خودنگهدار و کابل آلومینیومی فشار قوی اشاره کرد. کابل آلومینیومی زمینی در مواردی که نیاز به استفاده از کابل‌های آلومینیوم برای انتقال برق با ولتاژ پایین بر روی زمین و یا زیر زمین است، کاربرد داشته و استفاده می‌شود. این نوع کابل‌ها در انواع 2 رشته، 3 رشته و 4 رشته در بازار موجود بوده و در دسترس هستند.

یکی دیگر از انواع کابل‌های آلومینیومی، کابل آلومینیومی هوایی است. این نوع کابل آلومینیومی یکی از پرکاربردترین انواع کابل‌های آلومینیومی موجود در بازار است که استفاده زیادی در خطوط انتقال برق هوایی داشته و برق و جریان را به خوبی انتقال می‌دهد. کابل‌های آلومینیومی خودنگهدار نیز یکی از پرکاربردترین انواع کابل‌های آلومینیومی هستند که جهت انتقال ولتاژ و برق از پست‌های برق به موارد مختلف صنعتی، نیمه صنعتی، خانگی و … مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارند. ساختار این نوع کابل آلومینیوم کمی با سایر کابل‌های آلومینیومی متفاوت بوده و در فرآیند خاصی ساخته و تولید می‌شوند. در ضمن، خواص الکتریکی و مکانیکی این نوع کابل‌ها به طور کامل بهبود پیدا کرده و بهتر شده است.

کابل آلومینومی فشار قوی هم یکی دیگر از انواع کابل‌های آلومینیومی است که مقاومت بیشتری نسبت به سایر انواع کابل‌های آلومینیومی در برابر ضربه، مواد شیمیایی و ضربات فیزیکی داشته و بسیار پرکاربرد است. این نوع کابل عموما به صورت 4 رشته در بازار موجود بوده و به شکل دفنی در زیر زمین قرار داده می‌شود. این نوع کابل قابلیت استفاده در خطوط انتقال برق دفنی فشار ضعیف را دارا بوده و از کاربرد نسبتا زیادی برخوردار است.

تفاوت کابل‌های آلومینیومی و مسی

تفاوت کابل‌های آلومینیومی و مسی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، آلومینیوم و مس دو مورد از رایج‌ترین مواد مورد استفاده برای سیم‌ها و کابل‌های برق بوده و کاربرد زیادی در این زمینه دارند. در حالی که هر دو این مواد رسانا بوده و می‌توانند برای کاربردهای مشابه استفاده شوند اما تفاوت‌های کلیدی بین آنها وجود دارد که می‌تواند بر عملکرد و مناسب‌بودن آن‌ها برای استفاده.های مختلف تأثیر گذاشته و آن‌ها را از یکدیگر متمایز کند.

در این قسمت به مقایسه و بیان تفاوت کابل‌های آلومینیومی و مسی پرداخته و جنبه‌های مختلف این دو نوع سیم یا کابل را بیان می‌کنیم:

۱. انعطاف‌پذیری

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های سیم‌ها و کابل‌های مسی و آلومینیومی، انعطاف‌پذیری آن‌ها است.به طور کلی، کابل‌های آلومینیومی انعطاف‌پذیرتر از کابل‌های مسی هستند که همین امر سبب نصب و جابه‌جایی آسان‌تر آن‌ها می‌شود. با این حال، کابل‌های آلومینیومی بیشتر مستعد شکستن و ترک خوردن بوده که همین امر هم می‌تواند در طول زمان دوام آنها را کاهش داده و باعث خرابی آن‌ها شود.

۲. قیمت

از نظر هزینه و قیمت، کابل‌های آلومینیومی ارزان‌تر از کابل‌های مسی هستند که این امر می‌تواند آنها را به گزینه‌ای جذاب‌تر و مناسب‌تر برای بسیاری از کاربردها و موارد تبدیل کند. با این حال، رسانایی و دوام کمتر کابل‌های آلومینیومی ممکن است به این معنی باشد که آنها نیاز به تعویض مکرر نسبت به کابل‌های مسی داشته که این امر نیز می‌تواند بخشی از صرفه‌جویی در هزینه‌های اولیه را جبران کند.

۳. خوردگی

مس نسبت به آلومینیوم در برابر خوردگی مقاوم‌تر است، بدین معنی که کابل‌های مسی در طول زمان کمتر دچار خوردگی شده و طول عمر نسبی بیشتری دارند.

۴. مقاومت

به طور کلی، فلز مس نسبت به آلومینیوم از مقاومت بیشتر و بالاتری برخوردار بوده و در نتیجه، کابل‌های مسی نیز از مقاومت بیشتری در مقایسه با کابل‌های آلومینیومی برخوردار و دارا هستند.

۵. رسانایی

مس نسبت به آلومینیوم، رسانای بهتری برای الکتریسیته بوده و این موضوع به این معنا است که کابل‌های مسی می‌توانند جریان بیشتری را نسبت به کابل‌های آلومینیومی، با همان اندازه و قطر سیم یا کابل حمل و جابه‌جایی کنند.

۶. بافت

مس یک فلز نرم و چکش‌خوار بوده و می‌توان آن را به راحتی خم کرد و شکل داد اما آلومینیوم علی‌رغم اینکه چکش‌خوار است، نسبت به مس کمی سخت‌تر بوده و سخت‌تر شکل خود را تغییر می‌دهد.

۷. چگالی

در مقایسه کابل‌های آلومینیومی و مسی باید گفت، چگالی آلومینیوم نسبت به مس کمتر بوده و تقریبا یک سوم آن است. در نتیجه کابل‌های آلومینیومی در مقایسه با کابل‌های مسی سبک‌وزن‌تر بوده و حمل و جابه‌جایی آن‌ها ساده‌تر است.

۸. قطر

کابل‌های آلومینیومی با قدرتی مشابه با کابل‌های مسی، قطر بیشتری نسبت به آنها داشته و بزرگتر هستند. به بیان دیگر، ممکن است برای داشتن کارایی یکسان، به کانال یا سینی کابل بزرگ‌تری برای کابل آلومینیومی در مقایسه با کابل مسی نیاز داشته باشند.

نتیجه‌گیری

یکی از پرکاربردترین انواع کابل‌ها در بازار، کابل آلومنیوم است. این نوع کابل دارای خواصی همچون چگالی پایین، وزن سبک، قیمت ارزان و هدایت الکتریکی بالا بوده و کاربرد زیادی در خطوط انتقال  برق زمینی و هوایی دارد. این نوع کابل‌ها در 4 نوع کابل آلومینیومی زمینی، کابل آلومینیومی هوایی، کابل آلومینیومی خودنگهدار و کابل آلومینیومی فشار قوی در بازار موجود بوده و قابل دسترسی هستند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کابل آلومینیوم پرداخته و تفاوت‌های میان کابل‌های آلومینیومی و مسی را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

399 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط