قوطی کلید برق چیست؟

قوطی کلید برق؛ با محافظ سیم‌کشی ساختمان آشنا شوید!

474 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

یکی از قسمت‌های اصلی هر ساختمانی، قسمت سیم‌کشی آن ساختمان است. یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های سیم‌کشی ساختمان، قوطی کلید برق است که وظیفه دارد از کل ‌سیم‌کشی ساختمان محافظت کرده و خطرات احتمالی را به حداقل رساند. این قوطی از سیم‌کشی برق ساختمان در برابر ورود رطوبت، گرد ‌و خاک، گرد و غبار و سایر مسائلی که ممکن است به سیم‌کشی ساختمان آسیب برسانند، جلوگیری می‌کند. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی قوطی کلید برق پرداخته و در انواع آن را بیان کنیم.

قوطی کلید برق چیست؟

همان‌طور که گفته شد، یکی از قسمت‌های اصلی سیم‌کشی ساختمان، قوطی‌های کلید برق آن ساختمان هستند. قوطی کلید برق محفظه‌ای پلاستیکی است که معمولاً از جنس PVC ساخته شده و جهت محافظت از سیستم سیم کشی ساختمان به کار رفته و استفاده می‌شود. قوطی‌های کلید برق دارای انواع مختلفی هستند که هر‌کدام از این مدل‌ها با دیگری متفاوت بوده و کاربرد خاص خود را دارند.

قوطی‌های کلیدهای برق کاربرد و اهمیت بسیار زیادی در ساختار سیم‌کشی ساختمان داشته و باعث افزایش ایمنی و امنیت سیستم سیم‌کشی و انتقال برق و جریان ساختمان می‌شوند. این وطی‌ها از هر عاملی که باعث آسیب‌زدن به کلیدها، پریزها و سیستم سیم‌کشی ساختمان شود مانند رطوبت، گرد ‌و خاک، گرد و غبار و …، جلوگیری کرده و از این سیستم محافظت می‌کند.

انواع قوطی های کلید برق

قوطی کلید برق

همان‌طور که گفته شد، قوطی های کلید برق کاربرد زیادی داشته و در انواع و اقسام مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند.  قوطی‌های کلید برق بسته به طرح و مدل ‌آن‌ها به انواع و اقسام متفاوتی دسته‌بندی می‌شوند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قوطی کلید برق شاپوری، پلاستیکی، فلزی و کناف اشاره کرد. هر کدام از این مدل قوطی‌ها کاربرد خاص خود را داشته و برای موردی خاص استفاده می‌شوند. در این قسمت به ذکر و بررسی مهم‌ترین انواع قوطی های کلید برق پرداخته و آن‌ها را بیان می‌کنیم. انواع قوطی های کلید برق عبارتند از:

قوطی کلید برق شاپوری یا قدیمی

قوطی‌های کلید برق شاپوری یک نوع از قوطی‌های کلید برق هستند که دارای جنس پلاستیکی بوده و کمی قدیمی هستند. این مدل قوطی کلیدها دارای ابعاد نسبتا کوچکی بوده و معمولا در کنار یکدیگر و در یک ردیف نصب می‌شوند. امروزه این قوطی کلیدها جای خود را به مدل‌های جدیدتر داده و کاربرد سابق خود را از دست داده‌اند.

قوطی کلید برق کناف

قوطی‌های کلید برق کناف نوع متفاوتی و دیگر از قوطی های کلید برق هستند که دارای انتهایی کروی و گردمانند بوده و بیشترین میزان  کاربرد آن‌ها در دیوارهای پیش‌ساخته و کناف است. از قوطی‌های کناف بیشتر برای سیم‌کشی در دیوارهای پیش‌ساخته بهره برده شده و استفاده می‌شود.

قوطی کلید برقی فلزی یا گالوانیز‌ه

قوطی‌های کلید برقی فلزی یا گالوانیز‌ه مدل دیگری از قوطی‌های کلید برق هستند که از یک ورق فولادی گالوانیزه ساخته شده و به صورت توکار و در داخل دیوار نصب می‌شوند. این نوع قوطی‌های کلید به طور کامل در درون دیوار قرار گرفته و سیم‌ها سیستم سیم‌کشی ساختمان نیز در درون آن‌‌ها جای گرفته‌اند. مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت قوطی‌های کلید برق فلزی یا گالوانیزه، فلزی و محکم‌بودن آن‌‌‌ها است که باعث می‌شود این قوطی‌ها در برابر ضربه، خوردگی و رطوبت بسیار مقاوم بوده و عمر زیادی داشته باشند.

ار سوی دیگر، قوطی‌های فلزی یا همان گالوانیزه، به دلیل جنس گالوانیزه و مقاوم‌بودن ساختارشان، درصورتی‌که سیم‌های استفاده شده در سیستم سیم‌کشی ساختمان ضدرطوبت باشند، می‌توانند در داخل محیط مرطوب نیز استفاده شده و به کار برده شوند. این نوع قوطی‌ها دارای سایزهای مختلف و متنوعی بوده که سایز بزرگ آن‌ها دارای ابعاد 20*20 سانتی‌متر مربع، سایز‌ متوسط دارای ابعاد 15*15 سانتی‌متر مربع ‌و سایز کوچک دارای ابعاد 10*10 سانتی‌متر مربع هستند. این نوع قوطی کلیدها برای منازل و اتاق‌ها بسیار مناسب بوده و پرکاربرد هستند.

قوطی کلید برق پلاستیکی

یکی از دیگر پر‌کاربرد‌ترین انواع قوطی‌ها، قوطی های پلاستیکی هستند که از قیمت نسبتا مناسبی برخوردار بوده و پرکاربرد هستند. این قوطی‌ها علی‌رغم داشتن مزایا بسیار زیاد، دارای معایبی نیز هستند که از جمله معایب آن‌ها می‌توان به جنس پلاستیکی آن‌ها و عدم مقاومت زیاد در برابر فشارهای وارده از جنب دیوار و ساختمان بر قوطی، اشاره کرد. این قوطی‌ها به دو نوع  و دسته قدیمی و جدید تقسیم‌بندی شده که مورد قدیمی آن تنها اجازه عبور یک دسته سیم را از داخل قوطی داده اما مدل‌های جدیدتر قوطی کلید پلاستیکی، اجازه ورود و خروج چندین سیم را به قوطی کلید داده و از کاربرد زیادی هم برخوردار هستند.

قوطی کلید برق کناف

مزایا قوطی‌های کلید برق

اگر چه قوطی‌های کلید برق ظاهری به نظر ساده و غیرکاربردی است اما دارای مزایا و کاربرد‌های زیادی بوده و استفاده زیادی در سیم‌کشی ساختمان دارد. از جمله مزایا قوطی های کلید برق می‌توان به عدم اجازه برای نفوذ گرد و غبار، خاک،رطوبت و … به داخل سیم‌کشی برقی ساختمان اشاره کرده و از سیم‌کشی ساختمان محافظت نمود. از این رو، سیم‌کشی الکتریکی و برقی ساختمان مورد نظر سالم مانده و دچار هیچ‌گونه مشکلی نخواهد شد.

از دیگر مزایا قوطی های کلید برق می‌توان به ایجاد نظم در سیم‌کشی برقی و الکتریکی ساختمان با استفاده از این قوطی‌ها اشاره کرد. قوطی‌های کلید برق با قراردادن سیم‌های سیم‌کشی ساختمان در کنار یکدیگر، به آن‌ها نظم و ترتیب خاصی بخشیده و ضمن حفظ امنیت و ایمنی سیم‌کشی ساختمان، تعمیر کلیدها و سیم‌کشی ساختمان را در صورت بروز خرابی راحت و امکان‌پذیر و ساده می‌کنند. قوطی‌های کلید برق از انواع سیم‌ها و سیم‌کشی‌ها در برابر انواع تغییرات دمایی محیط محافظت کرده و همین امر سبب افزایش طول عمر سیم‌کشی ساختمان می‌شود.

نتیجه‌گیری

امروزه یکی از قسمت‌های اصلی هر ساختمانی، قسمت سیم‌کشی آن ساختمان است. یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های سیم‌کشی ساختمان نیز قوطی کلید برق است که وظیفه دارد از کل ‌سیم‌کشی ساختمان محافظت کرده و خطرات احتمالی را به حداقل رساند. این قوطی‌های کلید برق مزایا زیادی داشته و علاوه‌بر محافظت از سیستم سیم‌کشی و الکتریکی ساختمان در برابر گرد و غبار و رطوبت، باعث سهولت در تعمیر سیم‌کشی ساختمان و همچنین افزایش طول عمر و ایمنی ساختمان می‌شوند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی قوطی کلید برق پرداخته و در انواع آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

474 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط