فن کویل سقفی توکار

فن کویل سقفی توکار؛ روشی جذاب و زیبا برای تنظیم دما ساختمان

78 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

نمونه‌های مختلفی از تجهیزات اقتصادی نظیر اسپیلت‌ها، کولرهای آبی و گازی، فن کویل‌های سقفی توکار و … در بازار موجود بوده که هر شخص با توجه به میزان بودجه و قابلیت‌های مورد نظرش می‌تواند هر یک از این تجهیزات را انتخاب نموده و استفاده نماید. یکی از تجهیزات ذکر شده، فن کویل سقفی است که کاربرد زیادی داشته و بسیار زیبا است. در این مقاله قصد داریم به بررسی فن کویل سقفی توکار پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

فن کویل سقفی و انواع آن

نمونه‌ای از فن کویل سقفی
نمونه‌ای از فن کویل سقفی

فن کویل سقفی یکی از نمونه‌های مختلف فن کویل‌ است که دارای ظاهری مستطیلی شکل بوده و در سقف ساختمان نصب می‌گردد. در حالت کلی، از فن کویل‌ها جهت گرمایش و سرمایش محیط استفاده شده و فن کویل سقفی نیز دارای همین قابلیت‌ها است و در مکان‌هایی نظیر ساختمان‌های اداری، مسکونی، مراکز تجاری، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و … مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارد. هر چند که فن کویل‌ها شباهت زیادی به داکت اسپلیت‌ها دارند اما تفاوت این دو دستگاه در سینی درین آن‌ها است. در فن کویل سینی درین به‌صورت خارجی نصب شده اما در داکت اسپلیت این سینی به‌صورت داخلی قرار گرفته است.

همان‌طور که در قسمت قبل بیان شد، فن کویل‌ها دارای انواع گوناگونی هستند که فن کویل سقفی یکی از پرکاربردترین آن‌ها است و خود فن کویل سقفی نیز دارای انواع گوناگونی نظیر فن کویل سقفی روکار، فن کویل کانالی و فن کویل سقفی توکار می‌باشد. فن کویل سقفی روکار بیشتر بر روی زمین یا زیر سقف قابل نصب و اجرا بوده و فن کویل کانالی در سقف کاذب نصب می‌گردد. در ادامه به بررسی نوع توکار این نوع فن کویل پرداخته و مشخصات و ویژگی‌های آن را به طور کامل بیتن خواهیم کرد.

فن کویل سقفی توکار و اجزا آن

فن کویل سقفی توکار

فن کویل سقفی توکار یکی از انواع پرکاربرد فن کویل سقفی است که از یک یونیت مستطیلی شک به نام پلانیوم باکس تشکیل شده و مانند فن کویل کانالی، درون سقف کاذب نصب می‌شود. ویژگی که این فن کویل سقفی را از نوع کانالی متمایز می‌کند، در ظرفیت و قدرت پرتاب باد این دو نوع فن کویل سقفی است.

فن کویل سقفی تو کار عموما از ظرفیت گرمایشی و سرمایشی بالاتری برخوردار بوده و باد را با قدرت و سرعت بیش‌تری نسبت به فن کویل سقفی کانالی به بیرون پرتاب می‌کند. فن کویل سقفی تو کار در مقایسه با سایر فن کویل‌های سقفی از قیمت مناسب‌تری برخوردار بوده و به همین دلیل است که یکی از پرفروش‌ترین نمونه‌های فن کویل به شمار می‌آید.

این نمونه از ظرفیتی حدود 200 تا 1200 CFM برخوردار بوده و لوله‌کشی دو لوله‌ای و چهار لوله‌ای برای اجرا و پیاده‌سازی آن انجام می‌شود. در این مدل، لوله‌ها دارای ظرفیت رفت و برگشت آب بوده و به این وسیله، به گرمایش و سرمایش محیط می‌پردازند. همچنین الکتروموتور فن نوع توکار در 3 مدل شفت کوتاه، شفت دو طرفه و شفت یک طرفه در بازار موجود بوده و در دسترس مشتریان قرار گرفته‌اند.

از اجزا تشکیل‌دهنده فن کویل نوع توکار می‌توان به فن و الکتروموتور که وظیفه به گردش درآوردن هوا در محل مورد نظر را دارا هستند، کویل حرارتی که جهت تبادل حرارت بین هوا و آب در گردش درون کویل استفاده می‌شود، شیر هواگیری دستی که وظیفه تخلیه هوای داخل دستگاه را برعهده دارد، فیلتر قابل شستشو که هوای در حال گردش را فیلتر و تصفیه می‌کند، سینی درین که از مهم‌ترین بخش‌ها به شمار رفته و آب تقطیر شده در اثر تعریق کویل را جمع‌آوری و تخلیه می‌کند تا از خسارت به سقف کاذب و دیواره‌ها جلوگیری شود، پلنیوم باکس و … اشاره کرد.

پلنیوم باکس را می‌توان محفظه‌ای دانست که فن و الکتروموتور در آن قرار گرفته و نصب فیلتر در فن کویل به وسیله این قسمت امکان‌پذیر است. از ویژگی‌های فن کویل سقفی توکار نیز می‌توان به پلنیوم برگشت هوا، فیلتر هوا، انتخاب جهت اتصال لوله‌ها، کویل سه ردیفه و … نیز اشاره نمود.

نتیجه‌گیری

یکی از انواع وسایل سرمایشی گرمایشی محیط، فن کویل‌ها هستند که هم در فصل زمستان و هم تابستان می‌توان از آن‌ها استفاده نموده و بهره برد. فن کویل سقفی نمونه‌ای از این فن کویل‌ها است که خود دارای نمونه‌های گوناگونی نظیر روکار، کانالی و فن کویل سقفی توکار است. نوع توکار از این فن کویل‌ها از یک یونیت مستطیلی شکل به نام پلانیوم باکس تشکیل شده و درون سقف کاذب نصب می‌شود و دارای اجزایی نظیر فن، الکتروموتور، شیر هواگیری، سینی درین و … است.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی فن کویل سقفی توکار پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

78 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط