کاربرد سینی کابل؛ ایمن‌ترین و بهترین روش برق‌کشی ساختمان

182 بازدید راهنمای خرید / راهنمای تکه کابل / معرفی محصولات صنعت برق / راهنمای خرید امن

برای تفکیک انواع سیم‌ها و کابل‌ها و همچنین انتقال راحت‌تر و ایمن‌تر آن‌ها در ساختمان، سیم و کابل‌ها را درون لوله‌ها و یا سینی‌هایی فلزی، پلاستیکی و … قرار می‌دهند که از آن‌ها با نام سینی کابل یاد می‌شود. کاربرد سینی کابل در ساختمان‌ها و برق‌کشی‌های امروزی بسیار زیاد و مهم بوده و باعث انتقال، دسترسی و تعمیر سریع و صحیح خطوط انتقال برق در ساختمان می‌شود. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی کاربرد سینی کابل پرداخته و کاربرد و ویژگی‌های انواع سینی‌های کابل را بیان کنیم.

سینی کابل و انواع آن

سینی کابل

همان‌طور که می‌دانید، برق‌کارها برای سیم‌کشی و کابل‌کشی در ساختمان‌ها از لوله‌هایی استفاده می‌کنند که سیم‌ها و کابل‌ها را از درون آن‌ها انتقال داده و این امر باعث می‌شود تا عمر سیم‌ها و کابل‌ها به شکل چشمگیری افزایش یافته و خراب نشوند. این روش علاوه بر بالا بردن ایمنی کابل‌کشی در ساختمان، باعث ایجاد ظاهری زیبا در ساختمان شده و دسترسی به سیم‌ها و کابل‌های برقی و الکتریکی را سهل و آسان می‌کند.

حال با پیشرفت تکنولوژی قطعه دیگری به نام سینی کابل برای این منظور روی کار آمده که هر چند مانند لوله‌های انتقال سیم و کابل شناخته شده نیست اما از مزایا و کاربردهای گوناگونی برخوردار است (کاربرد سینی کابل به دلیل وجود حفره‌ها و فضاهای بیش‌تری که نسبت به لوله کابل دارد، ایمن‌تر و بیش‌تر بوده و باعث می‌شود عمر سیم‌ها و کابل‌های درون آن افزایش یابد).

سینی کابل که به آن cable tray نیز گفته می‌شود، قطعه‌ای است که از آن برای انتقال ایمن سیم و کابل، محافظت از آن‌ها در برابر عوامل محیطی، مرتب و دسته‌بندی کردن آن‌ها، خنک‌سازی و جلوگیری از بیش‌از اندازه گرم‌شدن کابل‌ها (به واسطه حفره‌هایی که بر روی سینی کابل وجود دارد) و همچنین زیباسازی ظاهر ساختمان استفاده می‌شود. همچنین می‌توان انواع مهتابی را نیز در زیر این قطعه نصب نموده و از آن‌ها بهره برد. محل قرارگیری سینی کابل در سقف ساختمان بوده و به کمک لوازم جانبی سینی کابل، می‌توان به‌راحتی اقدام به نصب آن نمود.

سینی‌های کابل دارای ویژگی‌ها و مزایا زیادی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به مقاومت بالا در برابر انواع ضربه، کیفیت و طول عمر بالا، سایز مناسب با کاربرد، قابلیت استفاده در انواع مناطق با رطوبت بالا، قابلیت استفاده در مناطقی که در معرض رطوبت و یا انواع آلایندگی‌ها هستند، عدم وجود تیزی در لبه­های آن، استحکام بالا که مانع از ضربه به کابل‌ها می­شود، تولید بر اساس استانداردهای جهانی و بین‌المللس و سهولت در نصب و افزایش طول عمر کابل­ها اشاره کرد.

سینی‌های کابل برق انواع مختلف و متفاوتی دارند که از جمله مهم‌ترین انواع سینی کابل می‌توان به سینی کابل آلومینیومی، سینی کابل فولادی، سینی کابل فایبرگلاس و … اشاره نمود. برای نصب سینی کابل نیاز به استفاده از لوازم جانبی مختلفی نظیر درب سینی کابل، رابط سینی کابل، زانو سینی کابل، سه‌راهی و چهارراهی سینی، نردبان کابل و ساپورت سینی کابل است. امروزه سینی‌های کابل به بخشی جدایی‌ناپذیر از صنعت ساخت و ساز صنعتی و تجاری تبدیل شده است. این سینی‌ها با ارائه راه‌حل‌های سریع، اقتصادی و قابل انعطاف برای مسائل اجرایی سبب تثبیت خود در صنعت ساختمان شده‌اند.

سینی‌های کابل قادر به پشتیبانی از سیم‌کشی‌های زیر هستند:

  • خطوط برق ولتاژ بالا  (High Voltage)؛
  • کابل‌های توزیع برق؛
  • سیم‌کشی سیستم‌های کنترلی حساس؛
  • سیم‌کشی تجهیزات ارتباطی و مخابراتی؛
  • کابل‌های نوری (فیبر نوری).

کاربرد سینی کابل

کاربرد سینی های کابل

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، سینی کابل برق یکی از مهم‌ترین اجزا و قطعات در انواع ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری، سوله‌ها، ساختمان‌های نظامی و … امروزی به شمار رفته و باعث تسهیل دسترسی برق‌کارها به اجزا و سیم‌ها و کابل‌های برق آن ساختمان می‌شود. در حالت کلی، کاربرد سینی کابل منحصر به ساختمان و یا موارد خاص نشده و در موارد بسیار و متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد سینی کابل رابطه مستقیمی با نوع سینی کابل داشته و نوع و جنس سینی کابل در استفاده و کاربرد این وسیله کاربردی نقش چشمگیری دارد. در حالت کلی، اگر بخواهیم سینی کابل برق را با توجه به جنس سینی کابل تقسیم‌بندی کنیم، باید سینی‌های کابل برق را به چهار دسته اصلی سینی کابل فولادی، سینی کابل استیل، سینی کابل آلومینیوم و سینی کابل پی‌وی‌سی تقسیم کنیم.

۱. سینی کابل فولادی

این سینی‌ها از کیفیت ساختاری و مقاومتی بالایی برخوردار بوده و در فرایند شکل‌گیری آن از نورد مستقیم و مستمر و فرم دهی به روش اکسترود استفاده می‌شود. از جمله مزایای سینی کابل فولادی می‌توان به کیفیت بالا، مقاومت بالا در برابر ضربه و هزینه و قیمت پایین اشاره کرد اما این سینی‌ها علاوه بر مزایایی که دارند دارای معایبی هم هستند که اطلاع از آن‌‌ها می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری شما در انواع پروژه‌های برقی و ساختمانی شود. از معایب این نوع سینی‌های کابل می‌توان به وزن بالای این سینی‌ها و مقاومت ضعیف آن‌ها در برابر خوردگی اشاره کرد.

صنعتگران برای حل خوردگی این سینی‌ها، از آبکاری و یا پوشش‌های ضدخوردگی استفاده می‌کنند. از همین رو، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده سینی کابل فولادی از پوشش‌های اپوکسی و گالوانیزه برای محصولاتشان استفاده می‌کنند. از این سینی‌های کابل می‌توان به عنوان جایگزینی مناسب برای لوله‌های گالوانیزه برق نام برد.

۲. سینی کابل استیل

سینی کابل استیل (به سینی کابل فولاد ضدزنگ یا همان ضدزنگ هم مشهور است) از مقاومت بالایی در برابر رطوبت، خمش، رنگ‌دانه‌ها، مواد شیمیایی آلی و غیرآلی و دما برخوردار بوده و کاربرد زیادی دارد. جنس سینی کابل استیل از فولاد ضدزنگ AISI نوع 316 نورد بوده و به همین دلیل، کاربرد سینی کابل استیل در مواردی که نیاز به مقاومت بالایی در برابر خمش و دما است، به شدت زیاد است. استفاده صحیح از آلیاژهای کروم و نیکل در ریختگری استیل سینی کابل، می‌تواند مقاومت سینی کابل را در برابر خوردگی افزایش داده و جوشکاری روی آن را تسهیل کند.

۳. سینی کابل آلومینیوم

سینی کابل آلومینیوم نوع دیگری از انواع سینی کابل برق است که عموما از آلومینیوم اکسترود شده ساخته می‌شود که همین آلومینیوم اکسترود شده سبب استقامت بالا، مقاومت بالا در برابر خوردگی و فرسودگی و نصب راحت این سینی‌های کابل شده است. کاربرد سینی کابل آلومینیوم در مواردی است که نیاز زیادی به مقاومت و حفاظت از سیم و کابل‌ها در برابر خوردگی و فرسودگی بوده و کاربرد زیاد و متنوعی دارند. این نوع سینی‌ها بسیار سبک بوده و وزن آن‌ها تقریبا نصف وزن سینی کابل فولادی است.

این سینی‌ها نیازی به تعمیرات و نگهداری‌های دوره‌ای نداشته و از آنجا که سینی کابل آلومینیومی دارای خواص مغناطیسی نیست، تلفات الکتریکی را به حداقل رسانده و تاثیری بر جریان الکتریکی ندارد. جنس سینی کابل آلومینیوم از سیلیکات منیزیم بوده که گرما و حرارت را به راحتی دفع می‌کند. سیلیکات منیزیم از شکل‌پذیری خوب، مشخصات ساختاری مناسب و همچنین مقاومت در برابر خوردگی بالا برخوردار است. خود اکسید آلومینیوم هم از خاصیت ضد خورندگی بالایی برخوردار بوده که سبب محافظت از سطح سینی کابل می‌شود.

۴. سینی کابل پی‌وی‌سی

سینی کابل پی‌وی‌سی یکی از جدیدترین مدل‌های سینی کابل برق است که به دلیل دارا بودن خواص و ویژگی‌های خاص خود در بسیاری از سیستم‌های تاسیساتی کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله مزایای سینی کابل پی‌وی‌سی می‌توان به تنوع در قطعات و اتصالات که هر نوع شکل‌دهی را به راحتی امکان‌پذیر می‌سازد، غیرقابل اشتعال بودن، دارای لبه‌های صاف، مقاوم در برابر ضربه، ایده‌آل برای مناطقی با آب و هوای مرطوب، دارای عمر بسیار بالا، سایزهای متنوع، توانایی تحمل وزن بالا و … اشاره کرد. در حالت کلی، کاربرد سینی کابل پی‌وی‌سی بسیار زیاد بوده و تنها در مواردی که امکان و احتمال حریق و یا وجود حرارت زیاد وجود دارد، توصیه نمی‌شود.

نتیجه‌گیری

سینی کابل برق وسیله‌ای برای حفاظت و نگهداری از کابل‌ها، هدایت کابل‌ها و همچنین جداسازی آن‌ها در تاسیسات الکتریکی ساختمان بوده که در جنس‌ها و انواع متفاوتی در بازار موجود بوده و در دسترس است. کاربرد سینی کابل بسیار زیاد بوده و در انواع ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری، سوله‌ها، ساختمان‌های نظامی و … امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد سینی کابل رابطه مستقیمی با نوع و جنس سینی کابل داشته و جنس این وسیله تاثیر به سزایی در کاربرد سینی های کابل دارد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کاربرد سینی کابل پرداخته و کاربرد و ویژگی‌های انواع سینی‌های کابل را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

182 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط