بررسی صنعت سیم و کابل در ایران

303 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

صنعت سیم و کابل یکی از گسترده‌ترین و پرکاربردترین صنایع در ایران و جهان به شمار می‌رود که روز به روز در حال گسترش و پیشرفت است. تجزیه و تحلیل میزان رشد و توسعه صنعت سیم و کابل در ایران و خارج از ایران نشان می‌دهد تا زمانی که اقتصاد کشور در جریان باشد، نرخ رشد صنعت سیم و کابل همواره بیش‌تر از نرخ رشد تولید ناخالص داخلی خواهد بود. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با سیم و کابل، به بررسی این صنعت در ایران نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

رشد صنعت سیم و کابل در ایران

صنعت سیم و کابل در ایران

نگاهی بر سیم و کابل و ساختار آن

سیم و کابل از جمله تجهیزاتی محسوب می‌شوند که ماهیت اصلی آن‌ها بر عبور دادن جریان مختلف تأکید دارد؛ به این معنا که به واسطه سیم و کابل می‌توان انرژي یا داده را از یک نقطه به یک نقطه دیگر در شرایط جوی و دمایی مختلف به انتقال داد. کابل‌ها یک یا چند سیم یا طناب به صورت به هم پیچیده یا به هم بافته هستند که از آن‌ها به منظور شکل دادن به یک مجموعه یگانه بهره‌گیری می‌شود. افزون بر این، کابل‌ها در مکانیک به منظور بالا بردن و کشیدن اجسام نیز کاربرد دارند.

قابل ذکر بوده که کابل‌های مکانیکی تحت عنوان طناب فولادی یا سیم بکسل نیز شناخته می‌شوند.

همان‌طور که گفته شد، کابل‌ها برای عبور دادن جریان کاربرد دارند که می‌توان از آن‌ها در صنعت برق به منظور هدایت جریان الکتریکی بهره‌گیری کرد. کابل‌ها از دیدگاه فنی دو طناب هستند که به یک دیگر تابیده شده‌اند و در صنایع مختلف کاربردهای متفاوتی دارند؛ به عنوان مثال از کابل‌ها در صنعت کشتی‌رانی به منظور نگه داشتن کشتی، در مکانیک به منظور جابه‌جایی اجسام سنگین و در صنعت برق برای انتقال انرژی الکتریکی استفاده می‌شود.

عمده عایقی که در ساختار کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد از جنس پلی وینیل کلراید بوده که تحت عنوان پرتو دور یا پلاستیکی نیز شناخته می‌شود. پلی وینیل کلراید یا پی وی سی نوعی عایق غیر قابل اشتعال با انعطاف‌پذیری بالا بوده که در ساختار بیش از 90 درصد کابل‌های فشار ضعیف به کار گرفته می‌شود.

نوع دیگری از عایق‌ها تحت عنوان پلی اتیلن یا PET نیز برای پوشش کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که آتش‌گیر هستند و در اماکن اختصاصی کاربرد دارند. هادی این محصولات به طور معمول از جنس مس، آلومینیوم و یا ترکیبی از آن دو بوده و اگر بخواهیم از کابل‌های آلومینیومی به منظور کابل‌کشی هوایی استفاده نمائیم، لازم است که یک رشته از کابل از نوع فولادی باشد.

تاریخچه صنعت سیم و کابل در ایران

صنعت سیم و کابل در ایران

بر اساس اسناد و مدارکی که از گذشته تا به امروز در دست داریم، در سال 1282، زمانی که نیروگاه برق به بازار ایران راه پیدا کرد سیم و کابل‌ها نیز وارد ایران شدند که این امر با همت پدر برق ایران به نام «محمدحسین امین الضرب» صورت گرفت. جالب است بدانید که محمدحسین امین الضرب نخستین شخصی بود که برای اولین بار کابل فرانسوی C.EEM را وارد بازار ایران کرد.

در سال‌های اول رشد صنعت سیم و کابل در ایران از سیم‌هایی با سرپوش مستطیلی کوچک و سرسفید برای نصب روی دیوارها، سقف اتاق‌ها و سالن‌ها بهره‌گیری می‌شد. به مرور زمان برای راه‌اندازی موتورهای الکتریکی در کارخانجات و کارگاه‌های کوچک‌تر، کابل‌های پیشرفته‌تری روی کار آمدند و به تدریج با افزایش تعداد کارخانجات و رشد صنعت در ایران، ورود کابل به بازار ایران بیش از پیش حائز اهمیت شد.

از سوی دیگر در آن دوران در شهرهای بزرگ هم‌چون تهران و اصفهان شبکه‌های هوایی جمع‌آوری و به جای آن شبکه‌های زمینی نصب شد که در پی این اتفاق نیاز به کابل‌های فشار ضعیف و متوسط افزایش پیدا کرد.

در این شرایط شرکت‌های وقت به منظور برآورده کردن نیازهای مختلف تنها به بازارهای فروش سیم و کابل خارجی متکی بودند و انبار خود را از انواع کابل‌های بسته‌بندی پر می‌کردند. اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و ساخت پایگاه‌های تخصصی تحقیقاتی، کارخانجات ساخت سیم و کابل در ایران شروع به کار کردند.

روند فعلی صنعت سیم و کابل در ایران

صنعت سیم و کابل در ایران

به طور کل ساخت اولین کارخانه‌های تولید سیم و کابل به حدود 40 سال پیش برمی‌گردد. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژي و فعالیت کارآفرینان و صنعت‌گران، بیش از 250 شرکت در حوزه تولید سیم و کابل در ایران در حال فعالیت هستند. جالب است بدانید که در سال 1372 با ظرفیت اسمی 800 هزار تن، فقط 300 هزار تن سیم و کابل در ایران طراحی و تولید شد که در آن دوره میانگین ارزش هر تن سیم و کابل 6600 دلار با نرخ دلار 3400 بود.

بنابراین ارزش تولید سیم و کابل در آن سال حدوداً 6700 میلیارد دلار محاسبه شد. به مرور زمان در دهه 90 هجری شمسی این مقدار به بیش‌ترین حد خود در تاریخچه صنعت سیم و کابل در ایران رسید.

از جمله نخسین کارخانه‌هایی که در زمینه تولید سیم و کابل مشغول به فعالیت شدند می‌توان به دیاموند یا هادی برقی، الکتریکی خراسان، کابل ساوه، ایر کابل، آلومتک و سیمکو اشاره داشت. امروزه از محصولات تولید داخلی می‌توان در زمینه‌های مختلفی هم‌چون ساختمان‌های مسکونی، خطوط انتقال  توزیع برق، سیم‌کشی داخلی هواپیما و… بهره‌گیری کرد.

در بازار ایران می‌توان به انواع مختلف سیم و کابل‎های افشان، نیمه افشان، مفتولی، کواکسیال، کابل‌های فشار ضعیف، متوسط و قوی، کابل‌های خودنگهدار و… به راحتی دسترسی داشت و با قیمت مناسب و کیفیت عالی آن‌ها را خریداری کرد.

سخن پایانی

سیم و کابل از جمله اصلی‌ترین و مهم‌ترین تجهیزاتی هستند که امروزه می‌توان از آن‌ها در صنعت‌های گوناگون در شرایط مختلف بهره‌گیری کرد. این محصولات دارای درجه کیفی مختلفی بوده و در انواع متنوع در بازار ایران قابل خرید هستند. از سیم‌کشی ساختمان‌های مسکونی گرفته تا سیم‌کشی داخلی هواپیماها، این محصولات کاربرد دارند.

امروزه با توجه به رشد چشم‌گیر تکنولوژی و روی کار آمدن ابزار و فناوری‌های جدید، صنعت سیم و کابل در ایران نیز دستخوش تغییرات مثبتی شده و می‌توان بهترین محصولات را در ایران پیدا و خریداری کرد. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون صنعت سیم و کابل در ایران دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با این موضوع با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

303 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط