میله ارت روکش مس

میله ارت روکش مس؛ چیستی و کاربرد آن

186 بازدید آموزش در صنعت برق

یکی از سیستم‌های ایمنی ملزومات خانه‌ها و ساختمان‌هایی که در مناطقی با ارتفاع زیاد و نزدیک به کوه یا تپه ساخته می‌شوند، سیستم ارتینگ است. یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های سیستم ارتینگ، چاه ارت است اما برخی اوقات، به هر دلیلی، امکان حفر و احداث چاه ارت وجود ندارد. در این‌گونه مواد از میله‌ای به نام میله ارت به جای چاه ارت استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین میله‌های ارت، میله ارت روکش مس است. در این مقاله قصد داریم به بررسی میله ارت روکش مس پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

میله ارت و انواع آن

قبل از اینکه به بحث و بررسی در مورد میله ارت روکش مس بپردازیم بهتر است نگاهی مختصر به ماهیت میله ارت و انواع آن داشته و سپس به بررسی این نوع میله ارت پرکاربرد بپردازیم. میله ارت یکی از لوازم جانبی اما مهم سیستم ارت است که بیشتر در مواقعی به‌کار می‌رود که امکان حفر چاه در آن محیط به هر دلیلی اعم کمبود فضا، سست بودن خاک و لایه‌های زیرین و …، وجود نداشته باشد. در این شرایط چاه ارت باید به صورت سطحی اجرا شده و محیط زیادی را اشغال نکند. زمانی که چاه ارت را به صورت سطحی اجرا شود، میله ارت جایگزین چاه ارت شده و سیم مسی منتقل‌کننده جریان به آن متصل می‌شود.

در واقع، میله ارت نقشی واسط‌گونه داشته که باعث می‌شود تا جریان به زمین وارد شود. از میله ارت بیشتر در مکان‌هایی استفاده می‌شود که سطح زیر خاک فاقد هرگونه سنگ‌ریزه و یا سنگ‌های بزرگ و سخت بوده و امکان استفاده از صفحه مسی ارت و یا صفحه اتمایز ارت نباشد. میله ارت در انواع مختلفی نظیر میله ارت فولاد ضدزنگ، میله ارت فولاد گالوانیزه، میله ارت روکش مس (میله ارت اتومایز) و میله ارت مسی در بازار موجود بوده و امکان خرید هر کدام از این میله‌ها وجود دارد(برای خرید انواع میله ارت می‌توانید به سایت تکه‌کابل مراجعه کرده و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایید).

هر کدام از انواع میله‌های ارت دارای ویژگی‌ها و مزایای مختلفی هستند که با توجه به شرایط محیطی و نوع کاربری مدنظر انتخاب می‌شوند. میله ارت ضدزنگ بیشتر در مناطقی که رطوبت زیادی وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد و از قیمت قابل توجهی نسبت به سایر میله‌های ارت بهره‌مند است. میله ارت مسی از قیمت بیشتری نسبت به سایرمیله‌های ارت برخوردار بوده اما جریان را به‌خوبی به زمین منتقل می‌کند. از میله ارت گالوانیزه نیز در مواقعی استفاده می‌شود که ارتینگ معمولی یا موقت و کوتاه مدت مدنظر بوده و پروژه بلندمدت نمی‌باشد. در ادامه قصد داریم به بررسی میله ارت اتومایز یا همان روکش مس بپردازیم.

انواع میله ارت
انواع میله ارت

میله ارت روکش مس

این میله یکی از انواع میله‌های ارت است که از قیمت و کارایی مناسبی برخوردار بوده و می‌تواند جریان را به‌خوبی انتقال داده و وارد زمین کند. این میله با نام میله ارت اتمایز هم شناخته می‌شود زیرا این میله از دو قسمت هسته و روکش تشکیل شده است. هسته اصلی این نوع میله از جنس فولاد بوده و با یک روکش مسی حداقل 200 میکرونی پوشیده شده است. این لایه مسی سطح خارجی فولاد را کاملا پوشش داده و به‌سادگی قابل جداسازی نیست.

میله اتمایز ارت یا همان روکش مس، به حاظ ساختاری، شباهت بسیار زیادی با صفحه اتمایز ارت دارد. صفحه اتمایز ارت که به آن صفحه ارت روکش مس هم گفته می‌شود، از دو قسمت هسته قولادی و روکش مسی تشکیل شده است که این روکش باعث انتقال جریان به درون چاه ارت و زمین می‌شود.

برای تولید و ساخت یک میله ارت روکش مس باکیفیت ابتدا باید فولاد هسته را به طور کامل اسیدشویی کرده و تمامی سطح خارجی میله و تمامی منافذ فولاد را اسیدشویی می‌کنیم. سپس میله فولادی را اکسیدزدایی کرده و پس از آن میله را با استفاده از سیستم‌های چرب‌گیر صنعتی، چرب‌گیری می‌کنیم. در این حالت می‌توان گفت میله فولادی آماده نصب به عنوان هسته فولادی است. حال با استفاده از روش بمباران اتم به اتم اقدام به افزایش ضخامت مس می‌کنیم (به صورت لایه‌ای)،

بدین صورت که مس را با استفاده از روش گفته شده به هسته فولادی چسبانده و این کار را تا حداقل ضخامت 200 میکرونی از مس ادامه می‌دهیم (ضخامت مس با توجه به نیاز مشتری می‌تواند تغییر کرده و مشتری این ضخامت را تعیین می‌کند). در پایان هم می‌توان کمی مواد آلی به سطح مس میله ارت اتمایز اضافه کرد تا باعث مقاومت بیشتر و رسانایی بالاتر میله ارت اتمایز در زمین‌های مرطوب و نمکی شود اما چندان اجباری نداشته و انجام آن به کارایی بهتری میله در طولانی‌مدت کمک می‌کند.

دقت کنید که در پایان کار و پس از طی تمامی مراحل بالا (قبل از اضافه کردن ماده آلی)، باید یک روکش مس با خلوص 99 درصد روی تمامی سطح خارج میله ارت روکش مس اضافه گردد تا انتقال جریان به بهترین شکل ممکن انجام شده و جریان به زمین منتقل شود.

میله ارت اتمایز با توجه به کاربردی و کاربری که از هر میله انتظار داریم به 4 نوع تقسیم‌بندی می‌شود. انواع میله ارت روکش مس عبارتند از:

  • میله ارت اتمایز کلمپ انگشتی (از آن با نام میله ارت اتمایز ساده هم یاد می‌شود)
  • میله ارت اتمایز کلمپ سرخود
  • میله ارت اتمایز گوشواره‌ای
  • میله ارت اتمایز قابل مونتاژ

میله ارت اتمایز از مزایا و کاربرد بسیار زیادی برخوردار بوده و بسیار در دسترس است. از جمله مزایا میله ارت روکش مس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عمر مناسب و زیاد: به دلیل یکپارچه‌بودن میله و عدم رسیدن آب و رطوبت به هسته فولادی، این هسته مقاوم بوده و به‌سادگی تخریب نمی‌شوند. در ضمن لایه حداقل 200 میکرونی مس می‌تواند از این میله بیش از 20 سال محافظت کرده و کارایی خود را از دست ندهد.
  • رسانایی بالا: به دلیل اکسیدزدایی و چربی‌زدایی کامل هسته فولادی و اتصال کامل فولاد و مس به یکدیگر، انتقال جریان به بهترین شکل ممکن صورت می‌پذیرد.
  • قیمت پایین: قیمت میله ارت روکش مس در مقایسه با میله ارت مسی بسیار کم‌تر و پایین‌تر بوده و برای پیمانکارانی که با کمبود بودجه مواجه هستند، انتخاب بسیار مناسبی است.
  • مقاومت بالا: این میله به دلیل عدم قرارگرفتن در معرض حرارت، به‌زودی خراب نشده و از آن می‌توان در زمین‌های سخت بهره برد.
  • استفاده و نصب آسان
  • خلوص بالای روکش مس

تمامی موارد بالا از جمله مزایا و قابلیت‌های میله ارت اتمایز یا روکش مس بود که باعث شده است این نوع میله ارت بسیار کاربردی بوده و در بین پیمانکاران و طراحان سیستم ارتینگ از محبوبیت مناسبی بهره‌مند باشد. توجه کنید که طول و ضخامت روکش مس میله ارت اتمایز مورد نظرتان باید با توجه به کار و کاربردی که شما از میله ارت اتمایز انتظار دارید، انتخاب شود. برای خرید انواع میله ارت روکش مس یا انواع میله ارت اتمایز می‌توانید به سایت تکه‌کابل مراجعه کرده و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایید.

خرید میله ارت روکش مس (میله ارت اتمایز)
خرید میله ارت روکش مس (میله ارت اتمایز)

نتیجه‌گیری

یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های سیستم ارتینگ، چاه ارت است. گاهی اوقات، به هر دلیلی، امکان حفر چاه ارت نبوده و نمی‌توان از چاه ارت استفاده کرد. در این‌گونه موارد باید از نوعی میله که قابلیت انتقال جریان به زمین را داشته باشد استفاده کرد. این میله، میله ارت نام دارد. یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین میله‌های ارت، میله ارت روکش مس یا همان میله ارت اتمایز است که فرآیند تولید جالب توجهی داشته و مزایای بسیار زیادی دارد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی میله ارت روکش مس پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

186 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط