کولن

کولن و قانون معروف آن

328 بازدید مفاخر و دانشمندان صنعت برق

شارل آگوستن دو کولن (Charles-Augustin de Coulomb) یکی از مشهورترین و مهم‌ترین فیزیک‌دان‌های اهل فرانسه بود که نام او در بین ۷۲ نام بر روی برج ایفل قرار دارد. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با این فیزیک‌دان بزرگ، به معرفی قانون آن نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

زندگی شارل آگوستن دو کولن

کولن

Coulomb یکی از افسران اهل فرانسه بود که در رشته مهندسی به تحصیل می‌پرداخت. این فیزیک‌دان بزرگ پیش از این که تبدیل به یک دانشمند تمام وقت شود، استحکامات بوربون را در جنگ در مارتنیکا ساخت.

افزون بر این، وی اکتشافاتی در حوزه مقاومت سقف‌ها و طناب‌های کشتی نیز به دست آورد. Coulomb هم‌چون سایر بزرگان در حوزه فیزیک در زمینه تحصیلات عالی و مطالعات و تحقیق علاقه زیادی نشان می‌داد. او در دوران دانشگاه در زمینه مباحثی نظیر فلسفه، نجوم، شیمی و ریاضیات به صورت تخصصی آموزش دید و در طی ۱۲ سال شغل‌های مختلفی را امتحان کرد. ناگفته نماند که این دانشمند بزرگ فرانسوی در خارج از کشور خود نیز به تحصیل پرداخت.

پس از بازگشت به فرانسه در سال ۱۷۸۵، وی همزمان با بنجامین فرانکلین در مورد نیروی بین دو بار ذره‌ای با مربع فاصله بین آن‌ها با نسبت وارون آزمایش‌هایی را انجام داد که نتیجه این تست‌ها به قانون Coulomb ختم شد. وی معتقد بود که رابطه برای قطب‌های مغناطیسی نیز برقرار است اما نتوانست این نظریه را با یک رابطه علمی ثابت کند.

نقش فنر پیچشی در آزمایش کاوندیش

جالب است بدانید که Coulomb مخترع فنر پیچشی نیز است. فنر پیچشی نوعی فنر بوده که عملکرد آن با پیچش یا دوران همراه است و با بهره‌گیری از نیروی کشسانی عمل می‌کند. این وسیله نقش به سزایی در آزمایش کاوندیش دارد.

آزمایش کاوندیش آزمایشی بوده که توسط هنری کاوندیش، دانشمند بزرگ بریتانیایی انجام شد. این آزمایش اولین تستی بوده که در آن نیروی گرانش بین اجسام در آزمایشگاه مورد اندازه‌گیری قرار گرفت. افزون بر این، این آزمایش اولین آزمایشی بود که در آن مقدار دقیقی برای ثابت گرانش و جرم زمین نیز محاسبه شد. کاوندیش در این آزمایش از ترازوی فنر یا پیچشی که توسط شارل آگوستن دو کولن ساخته شده بود، استفاده کرد.

زمینه تحقیقات کولن

این دانشمند بزرگ در زمینه الکتریسیته تخقیقات گسترده‌ای انجام داد. اکثر افراد علاقمند به فیزیک و فعال در این زمینه این دانشمند را بیش‌تر به دلیل پدید آوردن قانون Coulomb که در مورد نیروی الکترواستاتیکی در رابطه با کشش و دافعه بوده می‌شناسند، اما این فیزیک‌دان در زمینه اصطکاک نیز تحقیقات و مطالعات زیادی به انجام رساند. در پی این تحقیقات، یکای بار الکتریکی در اس آی، کولن نام‌گذاری شده است.

معرفی قانون کولن

Coulomb Law یک قانون در علم فیزیک بوده که واکنش‌های الکترواستاتیکی بین بارهای نقطه‌ای را بیان می‌کند. این قانون در گسترش نظریه الکترومغناطیس تأثیر به سزایی داشت. از این قانون می‌توان به منظور استخراج قانون گاوس نیز استفاده کرد. Coulomb Law از دیدگاه عددی (اسکالر) به صورت زیر بیان می‌شود:

«بزرگ بودن نیروی مابین دو بار نقطه‌ای به صورت مستقیم به بزرگی هر کدام از بارها وابسته بوده و رابطه عکس با مجذور فاصله دو بار دارد.»

لازم به ذکر است که شکل پایه‌ای این قانون توصیف می‌کند که بارهای هم‌نام یک دیگر را دفع کرده و بارهای نا هم نام هم‌دیگر را جذب خواهند کرد.

سخن پایانی

کولن یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین فیزیک‌دان‌ها و دانشمندان فرانسوی بوده که در حوزه نیروی الکترواستاتیک و انرژي الکتریکی مطالعات و تحقیقات گسترده‌ای انجام داده است. شما چه اطلاعات دیگری در مورد این دانشمند بزرگ دارید؟ لطفاً نظرات خود در مورد این فیزیک‌دان بزرگ فرانسوی را با ما و کاربران عزیز تکه کابل در میان بگذارید.

328 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط