تشخیص سیم و کابل خوب از بد؛ نکات و ویژگی‌ها

تشخیص سیم و کابل خوب از بد؛ نکات و ویژگی‌ها

225 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / راهنمای تکه کابل / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

سیم و کابل، دو واژه‌ای که به‌محض شنیدن، مفهوم برق‌رسانی را برای ما تداعی می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید سیم‌ها و کابل‌ها به طور گسترده در شبکه توزیع برق و منازل و ساختمان‌ها مورداستفاده قرار گرفته و ازآنجا که امنیت و ایمنی در این مکان‌ها بسیار مهم بوده و رعایت‌نکردن استانداردها می‌تواند خسارات جانی و مالی زیادی به همراه داشته باشد، کیفیت سیم و کابل از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم به بررسی نکاتی تحت عنوان نکات تشخیص سیم و کابل خوب از بد و یا سیم و کابل باکیفیت پرداخته و ان نکات را برای شما بیان می‌کنیم.

تشخیص سیم و کابل خوب از بد

تشخیص سیم و کابل خوب از بد

 به همین منظور شما باید بتوانید در هنگام خرید سیم و کابل، از تشخیص سیم و کابل خوب از بد استفاده کرده و سیم و کابل باکیفیتی خریداری نمایید. کنترل کیفیت و درنظرگرفتن نکاتی که در تشخیص سیم و کابل خوب از بد در هنگام خرید سیم و کابل به ما کمک خواهند کرد،

از اهمیت بالایی برخوردار است و سیم‌های بد و بی‌کیفیت علاوه‌بر نداشتن کارایی‌های لازم، حتی می‌توانند باعث حوادثی همچون آتش‌سوزی و خسارات جانی و مالی نیز شوند. پس تشخیص سیم و کابل‌های باکیفیت و مرغوب از سیم و کابل خراب و بی‌کیفیت یکی از اصلی‌ترین مسائل در زمینه خرید صحیح سیم و کابل به شمار می‌رود.

۱. درج مشخصات محصول

یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های سیم و کابل خوب و مرغوب، نشانه‌ها و مشخصات درج شده برروی آن است. همه تولیدکنندگان طبق استاندار باید مشخصات و کد محصول را بر روی سیم و کابل هک نموده و اطلاعات نسبتا جامعی از محصول خود ارائه کنند. یکی از راه‌های تست اصل‌بودن سیم و کابل این است که کد ده‌رقمی درج شده برروی محصول را به سامانه پیامکی سازمان ملی استاندارد ارسال نمایید (اطمینان از اصالت و اعتبار کالا با سامانه پیامکی 10001517) و با توجه به جواب پیامک و درخواست بررسی شما، اقدام به خرید و یا عدم خرید سیم و کابل مورد نظر نمایید.

۲. نشان استاندارد

درج و وجود نشان استاندارد برروی سیم‌ها و کابل‌ها اهمیت زیادی داشته و می‌تواند باعث تمایز سیم‌ها و کابل‌های باکیفیت از بی‌کیفیت شود. سعی کنید در هنگام خرید کابل و سیم مورد نظرتان حتما به علامت استاندارد توجه نمایید.

۳. ظاهر و ساختار سیم و کابل

ساختار سیم و کابل باکیفیت و مرغوب

یکی دیگر از راه‌های تشخیص سیم و کابل خوب از بد، توجه به ساختار و ظاهر سیم و کابل است. با بررسی ساختار و ظاهر سیم و کابل می‌توان عوامل متعددی نظیر ضخامت روکش و هادی، مرکزیت هادی، یکدست و باکیفیت بودن روکش سیم و کابل و … را چک نمود. اگر عایق و روکش ضخامتی زیاد و نامتعارف نسبت به هادی سیم و کابل داشته باشند، نشانه‌ای از بد و بی‌کیفیت بودن سیم و کابل است زیرا برخی از تولیدکنندگان با کم‌کردن قطر هادی و جایگزین‌کردن روکش با آن، هزینه تولید را پایین آورده و سیم و کابلی ارزان‌قیمت ولی بی‌کیفیت وارد بازار می‌کنند.

با برش‌دادن سیم و کابل علاوه بر بررسی ضخامت هادی و روکش می‌توان مرکزیت هادی را نیز چک نمود. اگر هادی مرکزیت نداشته باشد ممکن از در طول سیم و کابل رشته‌ها از عایق بیرون‌زده و باعث ایجاد پارگی در عایق، گرم‌شدن هادی و حتی آتش‌سوزی و یا برق‌گرفتگی شود. همچنین کیفیت عایق و روکش از اهمیت بالایی برخوردار است. روکش باید سطحی صاف و بدون فرورفتگی و یا بیرون‌زدگی داشته باشد. همین‌طور عدم خراش و پوسته‌پوسته شدن عایق یکی از نشانه‌های باکیفیت بودن آن است.

۴. کار در دمای بالا

یکی دیگر از نشان‌های سیم و کابل خوب، کار در دمای بالا و عدم ذوب‌شدن و یا صدمه‌دیدن سیم یا کابل است. اگر دمای سیم و کابل شما بالا رود و یا حالتی شبیه به ذوب‌شدگی داشته باشد، نشان از وجود اتصالات پیوندی در سیم و کابل خریداری شده است که یکی از نشانه‌های بد و بی‌کیفیت بودن محصول می‌باشد.

۵. بررسی هادی سیم یا کابل

جنس هادی استفاده‌شده در سیم و کابل از اهمیت بالایی برخوردار است. رایج‌ترین فلز مورداستفاده در ساختار هادی‌ها، مس است اما بعضی از تولیدکنندگان برای پایین‌آوردن هزینه تولید خود، مس را با فلزاتی همچون آلومینیوم مخلوط کرده و درصد خلوص مس را پایین می‌آورند و یا از فلزی به نام CCA که آلومینیوم و یا آهن با روکش مس است؛ استفاده می‌کنند.

تشخیص سیم و کابل خوب از بد در این زمینه با برش سیم و کابل و توجه به رنگ هادی امکان‌پذیر بوده و به‌طور چشمی و ظاهر نمی‌توان از مرغوبیت و جنس هادی محصول اطلاع پیدا کرد. در حالت کلی، اگر هادی سفید رنگ باشد، نشانه استفاده از CCA است اما اگر رنگ هادی رنگ نارنجی مایل به قهوه‌ای یا همان رنگ مسی بوده و یا ایجاد خراش‌های کوچک رنگ مسی خود را از دست ندهد، هادی سیم یا کابل از جنس مس است.

از دیگر موارد در بررسی کیفیت هادی می‌توان به یکسان بودن قطر آن در تمام طول محصول اشاره کرد. همچنین وجود برجستگی و چسبندگی میان عایق و روکش از نشانه‌های سیم و کابل بد و نامرغوب است.

نتیجه گیری

سیم و کابل دو مورد از مهم‌ترین وسایل زندگی امرزوه بشر بوده که باعث انتقال اطلاعات می‌شوند. از آنجا که اهمیت و کارایی این محصولات بسیار بالا است، برای خرید سیم و کابل باید به نکاتی تحت عنوان نکات تشخیص سیم و کابل خوب از بد را دانسته و به آن‌ها عمل کرد. موارد زیادی در کیفیت و سلامت سیم و کابل باکیفیت و تفاوت سیم و کابل خوب از بد نقش دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نشانه‌ها و مشخصات درج شده بر روی محصول، ظاهر و ساختار متعارف، جنس و ضخامت عایق و روکش، مرکزیت و جنس هادی و … اشاره کرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی نکاتی تحت عنوان نکات تشخیص سیم و کابل خوب از بد و یا سیم و کابل باکیفیت پرداخته و ان نکات را برای شما بیان می‌کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

225 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط