دستگاه کویلر مفتول مس

وظیفه دستگاه کویلر مفتول مس در خط تولید

351 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید دستگاه کویلر مفتول مس چه کاری انجام می‌دهد؟ مفتول مسی یا سیم مفتول نوعی سیم بوده که دارای یک رشته بوده و از جنس مس است. امروزه اکثر تولیدکنندگان از مس تنها برای انجام کارهایی که نیاز به خواص آن باشد استفاده می‌کنند؛ چرا که قیمت مس روز به روز در حال افزایش بوده و قدرت خرید آن همواره رو به کاهش است. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با مفتول‌های مسی، به وظیفه دستگاه کویلر مفتول مس نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

نگاهی تخصصی بر روند تولید مفتول مسی

دستگاه کویلر مفتول مس

مطابق استانداردهای بین‌المللی، به طور کل دو نوع مس تولید شده که بر اساس میزان اکسیژن موجود در آن طبقه‌بندی می‌شوند. نوع اول مس بدون اکسیژن بوده که دارای شاخص استاندارد و نماد (Cu-Of) بوده و دارای 95/99 درصد مس است. در فرآیند تولید این نوع مس، مسی با شاخص الکترونیکی تولید شده که دارای 5 ppm اکسیژن و 99/99 درصد مس خالص است. لازم به ذکر است که این نوع مس با نماد (Cu-OfE) نمایش داده می‌شود.

در فرآیند تولید دسته دوم، مس با نماد (Cu-ETP) نمایش داده شده و طی این پروسه مذاب مس به واسطه اتمسفر اکسیدی تحت کنترل قرار گرفته تا محصول نهایی دارای 300ppm اکسیژن باشد. به این نوع مس اصطلاحاً مس الکترولیتی گفته می‌شود. به منظور تولید مفتول مسی همواره تولیدکنندگان در تلاش هستند تا تمام اکسیژن موجود در آن از طریق بهره‌گیری از تکنیک‌های مختلف حفظ شود.

روش‌های کاهش اکسیژن در فرآیند تولید مفتول مسی

همان‌طور که گفته شد، به منظور کنترل میزان اکسیژن در فرآیند تولید مس الکترولیتی از اتمسفر اکسیدی بهره‌گیری شده و از این مورد در کنار عناصری هم‌چون فسفر، آلومینیوم یا کلسیوم استفاده می‌کنند.

افزون بر این روش دیگری به منظور کاهش میزان اکسیژن در مس وجود داشته و آن هم بهره‌گیری از کربن است. در واقع، استفاده از عناصر مذکور به منظور کاهش اکسیژن چندان روش مناسبی نیست؛ چرا که درصد کمی از عناصر مذکور بیش از سطح مورد نیاز به مس تزریق شده و برخی از خواص آن از جمله رسانا بودن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در حالی که بهره‌گیری از کربن به منظور حذف اکسیژن یا کاهش آن راه حلی بهتر و مناسب‌تر است؛ چرا که عوارضی نداشته و به سادگی قابل انجام است. در مراحل تولید مفتول مسی اکسیژن موجود در آن را حذف می‌کنند تا میزان درصد خلوص افزایش پیدا کند و پس از طی شدن این مراحل به دور هر سیم مسی، سیم لاکی می‌کشند.

در معرفی دستگاه کویلر مفتول مس لازم به ذکر بوده که سیم‌های اشاره شده در بخش قبل عایق الکتریکی هستند و سیم‌های مسی را ایمن خواهند کرد. جنس عایق‌های مذکور در فرآیند ساخت مفتول مسی به طور معمول آمیزه پلیمر پی وی سی است. ناگفته نماند که مفتول‌های مسی در دو نوع مختلف بر اساس ولتاژ در بازار دسته‌بندی می‌شوند. نوع اول سیم‌های مذکور از توانایی عبور برق از 300 ولت الی 500 ولت برخوردار بوده و در نوع دوم سیم‌های مذکور می‌توانند برق از 450 ولت الی 700 ولت در ثانیه را عبور دهند.

نقش دستگاه کویلر مفتول مس

در حالت کلی، فرآیند تولید مفتول مس و بهره‌گیری از دستگاه کویلر مفتول مس به این ترتیب بوده که کاتد مسی تولیدی به واحد ریخته‌گری پیوسته ارسال شده و در آن مفتول مسی بعد از بسته‌بندی با وزن 5 کیلوگرم به حالت کویل در می‌آید. مفتول‌های مسی در چهار سایز مختلف طراحی و تولید شده که هر کدام از آن‌ها کاربرد مخصوص به خود را دارند. این مفتول‌ها در سازهای 8، 12، 20 و 23 میلی‌متری تولید و بسته‌بندی می‌شوند.

وظیفه اصلی دستگاه کویلر مفتول مس کلاف کردن یا پیچاندن این مفتول‌ها است. در حقیقت، با کمک این دستگاه امکان جابه‌جایی مفتول‌های مسی فراهم می‌شود. به این صورت که یک دسته مفتول کویل شده به وسیله دو تا چهار تسمه فولادی به صورت عرضی بسته و به حالت کلاف منتقل و نگه‌داری می‌شود. لازم به ذکر بوده که پیش از اتصال این تسمه، مفتول می‌بایست به اندازه استاندارد فشرده شود.

سخن پایانی

مفتول مسی یکی از پرکاربردترین و اصلی‌ترین تجهیزات در صنایع مختلف بوده که به وسیله دستگاه کویلر مفتول مس به صورت کلاف قابل انتقال است. شما چه اطلاعات دیگری در مورد دستگاه کویلر مفتول مس دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران گرامی تکه کابل در میان بگذارید.

351 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط