قطعات کولر آبی

تمامی قطعات کولر آبی را بشناسید!

264 بازدید معرفی و آموزش تجهیزات الکترونیک

کولر آبی به‌دلیل خواص و ویژگی‌هایی که دارد، کاربرد بسیار زیادی داشته و پرمصرف است. هر وسیله‌ای از مجموعه‌ای از اجزا و وسایل و قطعات مختلفی تشکیل شده است. سیستم کولر آبی هم از این امر مستثنی نبوده و از چندین قطعه مختلف تشکیل شده است که از آن‌ها با نام قطعات کولر آبی یاد می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی قطعات کولر آبی پرداخته و کاربرد هر کدام را بیان کنیم.

کولر آبی

قطعات کولر آبی

در حالت کلی، کولرها به دو دسته کولرهای آبی و کولرهای گازی تقسیم‌بندی می‌شوند. کولرهای آبی یکی از پرکاربردترین تجهیزات سرمایشی هستند که به‌‎دلیل قیمت پایین‌تری که نسبت به نوع گازی دارند، به‌طور گسترده در مناطق گرم و خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از کولرها برای مناطقی مثل شهرهای شمالی و جنوبی که از رطوبت نسبتا زیادی برخوردار هستند چندان توصیه نمی‌شوند و بیشتر در مناطق گرم و خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همان‌طور که از نام کولرهای آبی مشخص است، این کولرها به‌وسیله گردش آب به سرمایش هوا کمک کرده و باعث خنک‌شدن هوای ساختمان می‌شوند. مبنای عملکرد این کولرها را می‌توان بر پایه آب سرد و گردش آن در داخل کانال‌ها و پوشال‌های کولر دانست. عمل سرمایش هوا به وسیله آب در گذشته خیلی دور نیز مورد توجه افراد بوده و در آن زمان نیز با استفاده از آب و بادگیر به خنک‌شدن هوای داخلی اتاق‌ها و منازل کمک می‌کردند.

به کولرهای آبی، کولر با فن آکسیال نیز گفته می‌شود زیرا عملکرد این نوع کولرها بدین صورت است که هوای گرم محیط اطراف را وارد محفظه پوشالی و یا پد سلولزی خود کرده و با استفاده از رطوبت و آب سرد و خنکی که در محفظه داخلی کولر وجود دارد گرمای هوا از بین رفته و هوای خنک و مرطوب از طریق کانال‌ها و مجاری انتقال هوا، به داخل ساختمان فرستاده می‌شود. تمامی فرآیندهای ذکر شده در قسمت بالا که منجر به خنک‌شدن هوا می‌شود، با بهره‌گیری از توان و کارایی قطعات کولر آبی امکان‌پذیر بوده و این قطعات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند.

قطعات کولر آبی

قطعات کولر آبی

 

همان‌طور که گفته شد، قطعات کولر آبی مجموعه از اجزای کولر آبی هستند که باعث خنک‌شدن هوای ورودی به کولر و درنتیجه خنک‌شدن محیط می‌شوند. برای اینکه شما با این قطعات و اجزا بیش‌تر آشنا شوید، به ذکر و بررسی هر کدام از این قطعات می‌پردازیم.

لیست اجزا و قطعات کولر آبی عبارت است از:

  • موتور: اصلی‌ترین قسمت و به نوعی قلب کولر آبی، موتور کولر آبی است. همان‌طور که مشخص است، توان حرکتی کولر آبی توسط موتور تامین شده و موتور الکتریکی باعث به جریان افتادن حرکت درون کولر می‌شود. موتور وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی و حرکتی را برعهده داشته و هر گونه خرابی و یا اشکالی در این قطعه اصلی کولر آبی می‌تواند باعث اختلال در عملکرد کولر آبی شود. در واقع، موتور کولر آبی به پولی کوچک کولر متصل بوده و با به چرخش درآمدن موتور، پولی شروع به چرخش می‌کند. پولی به تسمه متصل بوده و تسمه نیز شروع به حرکت می‌کند. تسمه از سوی دیگر به پولی بزرگ متصل بوده و حرکت پولی بزرگ باعث حرکت محور پروانه می‌شود. این انتقال حرکتی، درنهایت باعث به حرکت درآمدن پروانه اصلی کولر شده و هوا جریان می‌یابد.
  • پمپ آب: پمپ آب یا همان واتر پمپ یکی دیگر از قطعات و اجزای اصلی کولر آبی است که با انتقال آب درون کولر باعث خیس‌شدن پوشال‌ها یا پدهای سلولزی می‌شود. پمپ با انتقال جریان آب به سمت پوشال‌ها و پدهای سلولزی باعث خنک‌شدن هوا درون کولر می‌شود. پمپ آب هم یکی از قطعات مهم کولر آبی است که باید در هر بار سرویس کولر، بررسی شده و در صورت نیاز روغن‌کاری و یا تعویض شود. عموما پمپ‌های آب دارای یک سبد در زیر خود هستند که باعث فیلتر آب ورودی به پمپ شده و باید سالم‌بودن سبد در هر بار سرویس نیز بررسی شود.
  • جعبه تقسیم: سومین قسمت از قطعات کولر آبی که اهمیت زیادی هم دارد، جعبه تقسیم کولر آبی است. جعبه تقسیم وظیفه برق‌رسانی به اجزای برقی و الکتریکی کولر همچون موتور و پمپ را برعهده داشته و امکان دستوردادن به کولر را فراهم می‌آورد. در واقع این جعبه تقسیم است که به‌شکل کلید به شما امکان تنظیم سرعت باد و یا قطع و وصل جریان را می‌دهد.
  • شناور: در واقع شناور نوعی وسیله کنترل و محافظتی بوده که از ورود بیش‌از اندازه آب به مخزن کولر آبییا همان تشتک کولر، جلوگیری می‌کند. همان‌طور که از نام شناور مشخص است، این وسیله کاربردی برروی سطح آب داخل تشتک شناور بوده و همراه با ارتفاع جریان و آب درون تشتک، جابه‌جا می‌شود. از سوی دیگر، می‌توان شناور را نوعی شیر دانست که با پایین‌رفتن سطح آب، شیر را باز کرده و آب وارد مخزن یا تشتک می‌شود و در صورتی که سطح آب مخزن به قسمت‌های فوقانی تشتک برسد، جریان ورودی آب را متوقف کرده و سطح مخزن را در همان مقدار تعیین‌شده نگه می‌دارد.
  • پولی کولر آبی: پولی‌های وسایلی و قطعاتی هستند که باعث انتقال نیرو درون کولر شده و فن یا پروانه را به حرکت درمی‌آورند. درون کولر آبی دو پولی کوچک و بزرگ وجود دارند که پولی کوچک حرکت و توان خود را از موتور گرفته و با استفاده از تسمه، توان را به پولی بزرگ انتقال می‌دهد و پولی بزرگ باعث حرکت پروانه می‌شود.
  • تسمه: همان‌طور که گفته شد، تسمه کولر آبی نیز وسیله‌ای برای انتقال توان و نیرو بوده و از یک سو به فولی کوچک و از سوی دیگر به فولی بزرگ متصل است. در صورتی که تسمه بیش‌از اندازه سفت باشد، امکان پارگی آن وجود داشته و اگر بیش‌از اندازه شل باشد، ممکن است عدم انتقال صحیح نیرو اتفاق بیفتد.
  • پروانه کولر آبی: پروانه یکی از قطعات کولر آبی است که وظیفه دمیدن هوا به داخل محیط را برعهده داشته و باد را از طریق کانال کولر، وارد ساختمان می‌کند. از پروانه با نام دمنده هم یاد شده و توان مورد نیاز خود را از موتور کولر دریافت می‌کند.
  • بدنه: بدنه کولر آبی نوعی فلز مقاوم (عموما از جنس گالوانیزه) که دارای یک سقف، یک کف و چهار ستون است که شاکله اصلی کولر را تشکیل داده و از قطعات داخلی محافظت می‌کند.
  • دریچه کولر آبی: دریچه کولر آبی قسمتی از وجوه خارجی کولر است که در سه طرف کولر آبی قرار می‌گیرد و از پوشال‌ها یا پدهای سلولزی محافظت می‌کنند.
  • پوشال یا پد سلولزی: پوشال‌ها یا پدهای سلولزی قسمت داخلی دریچه کولر را تشکیل داده و باعث خنک‌شدن هوای گرم ورودی به داخل کولر می‌شود.
  • شیر تخلیه: نوعی وسیله و قطعه محافظتی است که از پرشدن بیش‌از اندازه تشتک و کولر جلوگیری کرده و در صورت عمل‌نکردن صحیح شناور، آب اضافی را تخلیه می‌کند.
  • لوله‌های آب‌رسان: لوله‌های آب رسان از یک سو به پمپ آب و از سوی دیگر به پوشال‌ها یا پدهای سلولزی و دریچه کولر آبی متصل هستند. این لوله‌های وظیفه انتقال آب را از پمپ به دریچه و پوشال‌ها یا پدهای سلولزی برعهده دارند.

نتیجه‌گیری

یکی از مهم‌ترین وسایل هر ساختمانی در فصول گرم سال، کولر است. از گذشته کولر آبی جایگاه ویژه‌ای در بین خانه‌های مناطق گرم و خشک داشته و بسیار پرکاربرد بوده است. کولر آبی از چندین قطعه مختلف تشکیل شده است که از آن‌ها با نام قطعات کولر آبی یاد می‌شود. در کنار هم قرارگرفتن این قطعات باعث کارکرد صحیح کولر و خنک‌شدن هوا می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی قطعات کولر آبی پرداخته و کاربرد هر کدام را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

264 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط