سنسور جوش آبگرمکن

خرابی سنسور جوش آبگرمکن؛ از جمله دلایل خاموشی شمعک

2271 بازدید راهنمای خرید / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید سنسور جوش آبگرمکن چیست و چه کارایی در ساختار این تجهیزات گرمایشی دارد؟ به نظر شما خرابی سنسور جوش چگونه می‌تواند بر خاموشی شمعک آبگرمکن تأثیرگذار باشد؟ در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با سنسور جوش به تأثیر آن در خرابی شمعک نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

آشنایی با شمعک آبگرمکن و دلایل روشن نماندن آن

سنسور جوش آبگرمکن

آبگرمکن‌ها از جمله وسایل پرکاربرد و اصلی در ساختمان‌های مسکونی به حساب می‌آیند. در رابطه با این تجهیزات نکات و جنبه‌های مختلفی حائز اهمیت است؛ به عنوان مثال لوله کشی و نصب دستگاه تصفیه آب و آبگرمکن به طور کامل از هم دیگر جدا بوده و آبی که در دستگاه تصفیه مورد استفاده قرار گرفته از آبگرمکن تأمین نخواهد شد. آبگرمکن‌ها از جمله تجهیزاتی به حساب می‌آیند که تقریباً به صورت 24 ساعته در حال کارکرد هستند و این کارکردِ مداوم موجب می‌شود که آبگرمکن در معرض فرسودگی و اختلال در عملکرد قرار گیرد. از جمله اختلالات رایج روشن نماندن شمعک آبگرمکن خرابی سنسور جوش بوده که نشان‌گر وجود یک ایراد در قطعات اصلی این دستگاه پرمصرف است.

علل مختلفی برای خاموشی شمعک وجود دارد که از جمله اصلی‌ترین دلایل آن می‌توان به خرابی سنسور جوش آبگرمکن اشاره داشت. در فرآیند سرویس آبگرمکن می‌توان متوجه مشکل اصلی در ساختار دستگاه شد و آن را رفع کرد.

معرفی سنسور جوش آبگرمکن و تأثیر آن در روشن نماندن شمعک

سنسور جوش یکی از مهم‌ترین قطعات در ساختار این دستگاه به حساب می‌آید که عموماً در اکثر برندهای آبگرمکن، در سمت چپ و بالای دستگاه تعبیه می‌شود. سنسور جوش یک قطعه بسیار کوچک بوده که دو رشته سیم به آن متصل شده و تحت عنوان سنسور آبگرمکن شناخته می‌شود.

اگر سنسور جوش آبگرمکن دچار مشکل شده باشد یا این که سوخته باشد، شمعک آبگرمکن در حین کارکرد روشن نخواهد ماند. قابل ذکر است که سنسور در تمامی آبگرمکن‌های استاندارد به منظور تأمین ایمنی تعبیه می‌شود. به منظور آزمایش سلامت این قطعه می‌بایست در درجه اول رشته‌های متصل شده به آن جدا شوند. سپس باید با فشردن دکمه ولوم اقدام به روشن کردن شمعک کنید. اگر پس از انجام این کار و رها کردن دکمه ولوم شعله خاموش نشود، به این معنا بوده که سنسور جوش آبگرمکن سوخته است.

پس از انجام عیب‌یابی بلافاصله دستگاه را خاموش کرده و سنسور جوش را تعویض کنید. توجه داشته باشید که سنسور جوش آبگرمکن به منظور هشدار جوش نصب شده و به هیچ وجه نباید از ساختار دستگاه حذف گردد.

سایر دلایل روشن نماندن شمعک در آبگرمکن

سنسور جوش آبگرمکن

علاوه بر سوختن سنسور جوش آبگرمکن، دلایل دیگری نیز وجود دارند که در صورت بروز می‌توانند سبب روشن نماندن شمعک شوند. در ادامه برای تکمیل بحث با این دلایل نیز آشنا خواهیم شد:

ایراد در ترموکوپل آبگرمکن

یکی دیگر از دلایلی که موجب روشن نماندن شمعک آبگرمکن می‌شود، وجود ایراد در ترموکوپل است. به طور کل ترموکوپل قطعه‌ای بوده که در اثر حرارت شعله همواره در معرض آسیب، پارگی و یا در ایراد در نوک آن وجود دارد. به منظور تست سلامت ترموکوپل می‌بایست آن را مورد بررسی قرار دهید. وجود ایراد در ترموکوپل باعث می‌شود که پس از رها کردن دکمه ولوم، شمعک آبگرمکن به سرعت خاموش شود. برای رفع این مشکل تنها کافی است که آبگرمکن توسط متخصص مورد بررسی قرار گرفته و ترموکوپل تعویض شود. توجه داشته باشید که دست به آچار شدن بدون در اختیار داشتن دانش و تجربه قبلی تنها باعث دو چندان شدن هزینه‌های تعمیرات می‌شود!

ایراد در بوبین

بوبین یک سیم طویل، پیچ‌دار و در عین حال منظم بوده که وضعیت سلامت آن بر روشن یا عدم روشن ماندن شمعک موثر است. در حقیقت، بدون وجود یک بوبین سالم میدان مغناطیسی مورد نیاز ایجاد نشده و در پی این جریان در عملکرد ترموکوپل اختلال ایجاد می‌شود. در پی خرابی بوبین گاز قطع شده و شمعک خاموش خواهد شد. چنان‌چه این قطعه معیوب باشد، لازم است که حتماً به منظور روشن ماندن شمعک اقدام به تعویض بوبین توسط افراد متخصص شود.

عملکرد نامناسب واشر دیافراگم

مورد بعدی که می‌تواند در کنار خرابی سنسور جوش آبگرمکن موجب خاموشی ناگهانی شمعک شود، عملکرد نامناسب واشر دیافراگم است. زمانی که بار درون آبگرمکن کاهش پیدا می‌کند، شعمک قدرت کافی برای تولید شعله نداشته و به صورت ناگهانی خاموش می‌شود. در صورتی که واشر دیافراگم عملکرد نامناسبی داشته باشد، آبگرمکن روشن بوده اما شمعک آن پس از گذر مدت کوتاهی خاموش می‌شود. لازم به ذکر است که عملکرد نامناسب واشر دیافراگم می‌تواند به علت جمع شدن رسوب در سر الکترود و یا خرابی و یا فرسودگی دیافراگم رخ دهد.

سخن پایانی

سنسور جوش آبگرمکن یکی از قطعات اصلی در ساختار این تجهیز گرمایشی به حساب آمده که در صورت سوختگی می‌تواند موجب خاموش شدن شمعک آبگرمکن شود. عدم روشن ماندن شمعک آبگرمکن می‌تواند به دلایل دیگری نظیر خرابی ترموکوپل، واشر دیافراگم و یا بوبین رخ دهد. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با سنسور جوش دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون دلایل روشن نماندن شمعک آبگرمکن و سنسور جوش با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

2271 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط