استاندارد سیم کشی محوطه

استاندارد سیم کشی محوطه؛ هر آنچه که باید بدانید!

145 بازدید آموزش در صنعت برق / ایمنی و بهداشت حرفه ای در صنعت برق ومخابرات(HSE)

آیا می‌دانید استاندارد سیم کشی محوطه چه مواردی را شامل می‌شود؟ به نظر شما برای اجرای سیم کشی برق حیاط و فضای بیرونی ساختمان بایستی چه مواردی را رعایت کرد؟ در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با ضرورت سیم کشی برق، به مواردی که می‌بایست در طی انجام این فرآیند در محوطه دقت شود، خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

اصول و استاندارد سیم کشی محوطه

استاندارد سیم کشی محوطه

سیم کشی برق حیاط ساختمان‌های مختلف از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین مواردی بوده که می‌بایست مورد توجه قرار گیرد. امروزه اکثر منازل دارای حیاط هستند و به همین دلیل توجه به نقشه سیم کشی محوطه و لوله کشی برق کف حیاط بیش از پیش حائز اهمیت خواهد بود.

عدم رعایت اصول و استانداردهای مورد نیاز برای سیم کشی محوطه می‌تواند موجب اتصالات و سایر مشکلات در برق ساختمان گردد؛ به همین دلیل ضروریست که در اجرای این امر کلیه قوانین و قواعد به درستی رعایت شوند. کوچک‌ترین سهل‌انگاری یا بی‌احتیاطی در طی فرآیند اجرای سیم کشی محوطه می‌تواند موجب قطعی کامل برق ساختمان یا مشکلات حادتری هم‌چون آتش‌سوزی شود.

توجه به نقشه سیم کشی محوطه

از جمله اصلی‌ترین و مهم‌ترین مواردی که انتظار می‌رود در طی استاندارد سیم کشی محوطه  قرار گیرد، توجه به نقشه سیم کشی محوطه است. حیاط منازل هم‌چون سایر قسمت‌های خانه به نقشه سیم کشی مخصوص به خود نیاز دارد تا مجری سیم کشی بتواند تمامی مراحل این فرآیند را به درستی بر حسب نقشه به انجام رساند. تنها با وجود نقشه سیم کشی محوطه می‌توان پروژه را با موفقیت به اتمام رساند؛ چرا که در این نقشه محل‌های تعبیه لوله‌های برق، سیم کشی مربوط به جعبه‌های کلید و پریز و مواردی از این قبیل به درستی نمایش داده شده است.

مجری طرح بر مبنای نقشه سیم کشی برق محوطه می‌تواند میزان سیم برق مورد نیاز، لوله‌های برق مورد نیاز  و همچنین تعداد کلید و پریزهای برق مورد نیاز را شناسایی کند.

لوله کشی برق کف محوطه

استاندارد سیم کشی محوطه

از آن جایی که سیم کشی برق قرار است در یک محیط سرباز انجام شود، بایستی کلیه تجهیزات و قطعات مصرفی در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاومت بالایی از خود نشان دهند تا از بروز اتصالی و ایراد در برق‌دهی آتی جلوگیری به عمل آید. مواردی هم‌چون بارش برف و باران، تابش مستقیم نور خورشید، وزش باد و مواردی از این قبیل می‌تواند خطوط برق را در معرض آسیب قرار داده و سبب مشکلاتی نظیر آتش‌سوزی و یا برق‌گرفتگی در افراد شود.

بنابراین کلیه تجهیزات مصرفی می‌بایست به صورت اصولی و قابل اطمینان در محل مناسب تعبیه و نصب شده و کلیه جوانب کار مورد بررسی دقیق قرار گیرد. بهترین روش برای اجرای سیم کشی کف محوطه به صورت «توکار» است؛ چرا که با استفاده از این روش از بروز هرگونه آسیب و خسارات جانی و مالی به طرز چشم‌گیری جلوگیری به عمل خواهد آمد.

مهم‌ترین موارد استاندارد سیم کشی محوطه: کف حیاط

۱. برای اجرای سیم کشی کف حیاط می‌بایست مسیرهای مناسب به منظور قرارگیری لوله‌های برق مورد استفاده قرار گیرند؛ به عنوان مثال مسیرهایی که میزان تردد در آن‌ها کم‌تر بوده و یا این که اعمال فشار یا ضربه در آن‌ها وجود ندارد می‌توانند بهترین مسیر برای عبور لوله‌های برق باشند.

۲. علاوه بر این، لازم است از تجهیزاتی با کیفیت مرغوب استفاده شود؛ به طوری که کاملاً مطابق با استانداردهای جهانی ساخته شده باشند تا از هرگونه آتش‌سوزی یا برق‌گرفتگی ممانعت شود.

۳. کلیه اتصالات لوله‌کشی برق کف حیاط می‌بایست به صورت اصولی انجام شده و تا حد امکان سعی شود که از داکت‌های زمینی با درجه کیفی عالی بهره‌گیری شود.

۴. به مواردی نظیر بهره‌گیری از چند شاخه، استفاده از کلیدهای مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، توجه به مواد اشتعال‌زا، بهره‌گیری از روکش‌های مناسب برای مکان‌های سقف‌دار و بهره‌گیری از لامپ‌های مخصوص برای فضاهای باز نیز بسیار حائز اهمیت هستند.

استاندارد سیم کشی محوطه و تنظیمات و اتصالات موقت

استاندارد سیم کشی محوطه

همان‌طور که در بخش قبل گفته شد، مواردی نظیر استفاده از روکش‌ها و لامپ‌های مخصوص در سیم کشی فضای بیرونی ساختمان در نظر هستند که باید به صورت اصولی نصب شوند. بسیاری از افراد بر این باورند که این تنظیمات تنها اتصالات موقت بوده و چندان اهمیت ندارند، در صورتی که این یک باور اشتباه بوده و همین تنظیمات به اصطلاح موقت می‌توانند موجب آتش‌سوزی‌های خطرناک و اتفاقات ناگوار شوند. در ادامه با هر یک از اصول اتصالات موقت در چهارچوب استاندارد سیم کشی محوطه آشنا خواهیم شد:

نصب اتصالات خارجی

اگر قصد دارید در فضای بیرونی ساختمان اتصالات و چراغ نصب کنید، لازم است سراغ چراغ‌هایی بروید که مناسب محوطه هستند؛ به عنوان مثال در فضاهای بارانی و مرطوب لازم است از لامپ‌هایی استفاده کنید که در برابر رطوبت و نفوذ آب مقاوم باشند.

استفاده از لامپ‌های مخصوص فضای باز

متأسفانه بسیاری از افراد معتقد هستند که می‌توان از لامپ‌هایی که در خانه استفاده می‌شود برای فضای باز هم استفاده کرد! توجه داشته باشید که این نوع از لامپ‌ها متناسب با فضای داخلی و شرایط درون خانه طراحی شده‌اند؛ بنابراین اگر قصد دارید از آن‌ها برای فضای بیرونی استفاده نمائید، لامپ را در فریزر یا فر تست کنید. چنان‌چه لامپ آسیب نبیند، می‌توانید آن را در فضای باز نیز نصب نمائید.

بهره‌گیری از چند شاخه مطابق با استاندارد سیم کشی محوطه

چند شاخه‌ها دارای سیم بلندی هستند و معمولاً در محیط داخلی خانه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آن جایی که چند شاخه مجهز به سیم بلندی بوده، می‌توان از آن هم در فضای داخلی و هم در فضای خارجی استفاده کرد. با این حال پیشنهاد می‌شود برای استفاده از چند شاخه در فضای باز به سراغ مدلی بروید که دارای طراحی متناسب با شرایط فضای بیرونی باشد.

توجه به مواد اشتعال‌زا

توصیه می‌شود به منظور جلوگیری از بروز هرگونه خطری نظیر آتش‌سوزی، لامپ‌های برق را از مواد اشتعال‌زا دور نگه دارید. بهره‌گیری از یک چراغ تکی در گوشه‌ای از مکان مورد نظر می‌تواند میزان نوری که می‌خواهید را تأمین کند، با این حال اگر تصمیم دارید که از چراغ‌های بیش‌تری بهره ببرید، استاندارد سیم کشی محوطه را رعایت کرده و مراقب باشید.

نصب کلید محافط جان مطابق با استاندارد سیم کشی محوطه

از جمله مهم‌ترین یافته‌های امنیتی طی 40 سال اخیر، کلیدهای محافظ جان هستند که می‌توان از آن‌ها در محیط‌هایی نظیر آشپرخانه‌، گاراژ، حمام، شیروانی و همچنین انباری استفاده کرد. به طور کل در هر محلی که باید پریز وصل شود می‌توان از کلید محافظ جان نیز بهره برد.

سخن پایانی

رعایت استاندارد سیم کشی محوطه شامل مواردی نظیر بهره‌گیری از تکنیک توکار برای اجرای لوله‌های برق در کف حیاط، استفاده از اتصالات خارجی متناسب با فضای بیرونی، بهره‌گیری از کلیدهای محافظ جان، توجه به مواد آتش‌زا و مواردی از این قبیل می‌شود. شما چه استانداردهای دیگری را می‌شناسید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون اصول سیم کشی محوطه با ما و کاربران وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

145 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط