کابل مقاوم در برابر حرارت

کابل مقاوم در برابر حرارت؛ ویژگی‌ها، مزایا و کاربرد آن

191 بازدید آموزش در صنعت برق

در مواردی که امکان تولید و یا مجاورت کابل با حرارت وجود دارد، از کابل مقاوم در برابر حرارت استفاده می‌شود. کابل مقاوم در برابر حرارت، نوعی کابل الکتریکی و برقی است که مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته و معمولاً برای انتقال برق در شرایط دما و یا فشار بالا و شرایط محیطی نامناسب مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی کابل مقاوم در برابر حرارت پرداخته و کاربرد آن را در صنایع مختلف بیان کنیم.

کابل مقاوم در برابر حرارت و کاربرد آن

کابل مقاوم در برابر حرارت

یکی از تجهیزات پرکاربرد و مهم برقی که وظیفه انتقال جریان از منبع به مصرف‌کننده را برعهده دارد، کابل برق است. کابل برق یکی از تجهیزات اصلی سیستم‌های الکتریکی و برقی است که وظیفه انتقال جریان از نقطه‌ای به نقطه دیگر را برعهده دارد. از کابل برق در موارد بسیار زیادی بهره برده و استفاده می‌شود اما در این بین نکته و مشکلی وجود دارد. در برخی مواقع، کابل حامل جریان به دلیل مقاومت هادی کابل و یا مجاورت کابل با جسم داغ یا گرم، گرم‌شده و دمای آن بالا می‌رود. این افزایش دما باعث می‌شود تا مقاومت الکتریکی کابل بالا رفته و حتی گاها آسیب‌دیده و اصطلاحا آب شود.

در واقع، کابل مقاوم در برابر حرارت نوعی کابل الکتریکی است که از مقاومت بالایی در برابر حرارت برخوردار بوده و معمولاً از آن برای انتقال برق در شرایط دمایی بالا و فشار زیاد بهره برده می‌شود. این کابل‌ها مقاومت بالایی در برابر حرارت و دماهای بالا داشته و از آن‌ها با نام کابل مقاومتی و یا کابل نسوز نیز یاد می‌شود.

کابل مقاوم در برابر حرارت به دلیل ویژگی‌های خاص و ویژه‌ای که دارند، از آن‌ها برای انتقال انواع سیگنال‌ها در شرایطی که در محیطی با دمای بالا قرار گرفته‌اند، به کار می‌روند. برای مثال، از این کابل‌ها در آب‌گرمکن‌ها، سیستم‌های خنک‌کننده، پخش‌کننده‌های دیجیتال، دستگاه‌های پزشکی و … بهره برده شده و استفاده می‌شود. در حالت کلی، از این کابل‌ها در صنایعی همچون نفت و گاز، معادن، صنایع خودروسازی، صنایع فضایی، صنایع الکترونیکی و … استفاده می‌شود.

کابل های مقاوم در برابر حرارت به لحاظ جنس کابل تولیدی به 6 دسته فیبر شیشه‌ای، فیبر کربن، فیبر سیلیکاتی، فیبر آرامید، فیبر پلی آمید و فیبر بورنیت تقسیم‌بندی می‌شوند. این کابل‌ها می‌توانند با پوشش‌های مختلفی نظیر پوشش سیلیکونی، پوشش پلی اورتان و پوشش PVC از اجزا و قسمت‌های داخلی کابل محافظت کرده و عملکرد کابل را بالاتر ببرند. کابل‌های فیبر کربن، فیبر سیلیکاتی و فیبر پلی آمید علاوه‌بر مقاومت بالایی که در برابر حرارت و دماهای بالا دارند، در برابر خوردگی، اشعه UV، مواد شیمیایی و اکسیداسیون مقاوم بوده و عمر کاری بالایی دارند.

یکی از کاربردهای اصلی کابل‌های مقاوم در برابر حرارت، بهره‌وری از این کابل‌ها در سیستم‌های خنک‌کننده است. در این سیستم‌ها، کابل‌هایی که برای انتقال نیرو و سیگنال استفاده می‌شوند، باید به شدت در برابر حرارت مقاوم و به زودی خراب نشده و آسیب نبینند زیرا دمای این سیستم‌ها معمولاً بیش از 100 درجه سانتی‌گراد بوده و هر سیم یا کابلی در این شرایط دوام نیاورده و عملکرده خود را از دست می‌دهد اما با استفاده از کابل‌های مقاوم در برابر حرارت، می‌توان به راحتی نیرو و سیگنال‌ها را به دستگاه‌های داخل سیستم انتقال داده و بهره‌وری دستگاه را بالا برد.

در صنایع نفت و گاز نیز کابل های مقاوم در برابر حرارت کاربرد بسیار زیادی داشته و از آن‌ها برای اتصال تجهیزاتی که در محیط‌هایی با دمای بالا قرار دارند، استفاده می‌شود. این کابل‌ها به عنوان اتصالاتی برای پمپ‌های گرمایی، کوره‌ها، بخاری‌ها و تجهیزات دیگر فعال در دماهای بالا کاربرد داشته و استفاده می‌شوند. از سوی دیگر، کابل‌های مقاوم در برابر حرارت در صنایع خودروسازی نیز مورد استفاده قرار گرفته و در بخش‌هایی از خودروها که با دماهای بالا روبرو هستند، از این نوع کابل‌ها بهره برده می‌شود.

ویژگی‌ها و مزایا کابل مقاوم در برابر حرارت

کابل های مقاوم در برابر حرارت

همان‌طور که گفته شد، کابل مقاوم در برابر حرارت نسبت به سایر انواع کابل‌ها، به دلیل مقاومت گرمایی بالایی که دارند، متمایز بوده و در دماهای متوسط و حتی دماهای بالا (دماهای بالاتر از 100 درجه سانتیگراد) کاربرد خود را از دست نداده و به درستی عمل می‌کنند. در واقع باید گفت که علت تمایز این کابل‌ها با سایر سیم‌ها و کابل‌ها در ویژگی‌ها و مزایا آن‌ها بوده و همین امر باعث شده است تا این کابل‌ها کاربرد زیادی پیدا کنند. از جمله ویژگی‌ها و مزایا کابل‌های مقاوم در برابر حرارت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحمل دمای بالا: این کابل‌ها می‌توانند در دماهای بالا به خوبی کار کرده و از این جهت برای صنایعی که در شرایط دمایی بالا کار می‌کنند (مانند صنایع فضایی و خودروسازی)، بسیار مناسب و کاربردی هستند.
  • مقاومت در برابر خوردگی: این کابل‌ها می‌توانند در برابر خوردگی، اکسیداسیون و مواد شیمایی پایدار و مقاوم بوده و از این جهت می‌توان از کابل‌های مقاوم در برابر حرارت در شرایطی که با احتمال بروز خوردگی و یا اکسیداسیون و یا مجاورت با هر ماده شیمایی روبرو است (مانند صنایع نفت و گاز)، بهره برد.
  • مقاومت در برابر اشعه UV: این کابل‌ها در برابر اشعه UV و فرابنفش خورشید مقاوم بوده و آسیب نمی‌بینند. این ویژگی این کابل‌ها باعث شده است تا عمر کابل‌های مقاومتی نسبت به سایر انواع کابل‌ها بیش‌تر بوده و باعث تمایز این کابل‌ها نسبت به سایر کابل‌ها شود.

در نهایت، باید گفت که استفاده از کابل مقاوم در برابر حرارت، سبب کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری سیستم‌های الکتریکی و برقی که در دماهای بالا کار می‌کنند، شده و هزینه‌های جاری دستگاه‌ها و سیستم‌های حاوی این کابل‌ها را کاهش می‌دهد. با استفاده از کابل‌های مقاوم در برابر حرارت، می‌توان از حوادثی نظیر خشک‌شدن کابل‌ها، آتش‌سوزی و تخریب تجهیزات و … جلوگیری کرده و ایمنی و عمر کاری سیستم را افزایش داد. به همین دلیل، استفاده از کابل‌های مقاوم در برابر حرارت در صنایع مختلف به عنوان یکی از راه حل‌های اساسی برای بهبود عملکرد سیستم‌ها فعال در دماهای بالا در نظر گرفته شده و کاربرد زیادی دارند.

نتیجه‌گیری

یکی از تجهیزات پرکاربرد و مهم برقی که وظیفه انتقال جریان از منبع به مصرف‌کننده را برعهده دارد، کابل برق و کابل الکتریکی است. کابل انواع و اشکال مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، کابل مقاوم در برابر حرارت است. این نوع کابل مقاومت بسیار زیادی در برابر حرارت، دماهای بالا، خوردگی، اکسیداسیون، اشعه یووی و فرابنفش و … داشته و به زودی کاربرد خود را از دست نمی‌دهد. کابل‌های مقاوم در برابر حرارت از ظرفیت گرمایی بالایی برخوردار بوده و تا دماهای بالاتر از 100 درجه سانتیگراد پایداری و کاربرد دارند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کابل مقاوم در برابر حرارت پرداخته و کاربرد آن را در صنایع مختلف بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما درباره کابل مقاوم در برابر حرارت در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

191 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط