واتر جت چیست

واتر جت چیست و چه کاربردی دارد؟

143 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

آیا می‌دانید واتر جت چیست و چه مصارفی دارد؟ با اجزای این دستگاه آشنایی دارید؟ دستگاه واتر جت یکی از پرکاربردترین دستگاه‌ها در نظافت و شست‌وشوی سطوح بوده که تحت عنوان دستگاه کارواش نیز شناخته می‌شود. در ادامه این راهنما با این دستگاه و کاربردها و اجزای آن آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در مورد دستگاه واتر جت بدانید!

واتر جت چیست؟

منظور از واتر جت (Water Jet) خروج جریان پرفشار آب از درون یک نازل است. دستگاه‌های واتر جت طیف کاربری گسترده‌ای دارند؛ به عنوان مثال می‌توان از آن‌ها به منظور نظافت خودروها در کارواش استفاده کرد. دستگاه مذکور مصارف دیگری نیز داشته که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

کاربردهای واتر جت چیست؟

اگر بخواهیم مصارف این دستگاه را خیلی خلاصه بیان کنیم، باید بگوئیم که واتر جت‌ها برای تمیزکاری، آماده‌سازی سطح و همچنین برش کاربرد دارند:

تمیزکاری با استفاده از واتر جت

از جمله کاربردهای اصلی واتر جت در صنایع گوناگون، تمیز کردن قطعات، محوطه و همچنین تجهیزات مختلف است. قابل ذکر بوده که بسیاری از مجتمع‌های پتروشیمی، نیروگاه‌ها، کارخانجات صنعتی و… با استفاده از دستگاه واتر جت اقدام به تمیز کاری و نظافت سطح داخلی بویلر یا همان دیگ بخار، مخزن، راکتور، کوره، سیستم پایپینگ و… خواهند کرد.

واتر جت چیست

آماده‌سازی سطوح با کمک واتر جت

کارایی بعدی این دستگاه آماده‌سازی سطوح است؛ چرا که واتر جت دارای خاصیت سایندگی و لایه‌برداری بوده و به همین خاطر گزینه‌ای ایده‌آل برای آماده‌سازی سطوح محسوب می‌شود. به طور معمول عملیات بعد از آماده‌سازی، پوشش‌دهی بوده و قبل از شروع پوشش‌دهی بایستی انواع رنگ، زنگ‌زدگی و سایر مواد اضافی از روی سطوح با استفاده از یک روش کارآمد هم‌چون بهره‌گیری از واتر جت برداشته و حذف شود.

انجام عملیات برش به واسطه دستگاه واتر جت

از جمله مهم‌ترین مصارف این دستگاه می‌توان به برش در صنایع مختلف اشاره داشت؛ در حقیقت با استفاده از این دستگاه می‌توان برش انواع مواد نرم تا سخت را به جهت تکمیل فرآیند تولید آن‌ها به انجام رساند. از آن‌جایی که دستگاه واتر جت از قابلیت‌های منحصربه‌فردی برخوردار است، برای برش‌کاری و ماشین‌کاری به گزینه‌ای ایده‌آل تبدیل می‌شود.

برش واتر جت چیست؟

واتر جت چیست

همان‌طور که گفته شد، یکی از کاربردهای واتر جت در امر برش‌کاری است. برش واتر جت یا در حقیقت برش‌کاری به واسطه جت آبی از جمله تکنیک‌های نوین ماشین‌کاری به حساب آمده که در این روش نیروی ایجاد شده حاصل از برخورد جریان پرفشار و سریع آب و یا ترکیب آب و مواد ساینده به سطوح، عمل برش انجام می‌شود. لازم به ذکر بوده که واتر جت از جمله ماشین‌افزارهای پرکاربرد برای برش‌کاری انواع مختلف مواد به شمار می‌رود.

کاربرد برش واتر جت چیست؟

برش واتر جت تکنیکی بوده که می‌توان از آن در صنایع مختلفی نظیر اتومبیل‌سازی، پزشکی، معدن‌کاری، الکترونیک، غذاسازی، هوافضا و… بهره برد. همان‌طور که گفته شد، با استفاده از این روش می‌توان مواد نرم و سخت را با بهترین کیفیت و دقت برش داد؛ به همین خاطر واتر جت در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه با مصارف برش واتر جت در صنایعی که ذکر شد بیش‌تر آشنا خواهیم شد:

  • صنعت هوافضا: تولید قطعات بدنه، قطعات موتور، بدنه تیتانیومی هواپیماهای نظامی، عضوهای سازه‌ای هواپیماهای سفارشی، پنل‌های داخلی، برش تیغه‌های توربین و سایر قطعات بزرگ و کوچک داخلی
  • صنعت الکترونیک: اجزای ژنراتورها، مدار، آماده‌سازی سطح کابل به منظور پوشش‌دهی و…
  • معدن: استخراج هیدرولیکی کانسارهای معدنی
  • صنعت غذاسازی: تولید قطعات فرآوری مواد غذایی، استفاده به عنوان قسمتی از عملیات فرآوری مواد غذایی به علت برخورداری از ماهیت بهداشتی و عدم تولید حرارت
  • صنعت پزشکی: نظافت تجهیزات پزشکی، تولید تجهیزات ارتوپدی، برش اعضای مصنوعی بدن و….
  • معماری: ساخت آثار هنری فلزی، برش المان‌های معماری، طراحی بر روی دیوار، حکاکی روی سنگ و…
  • اتومبیل‌سازی: تولید اجزای داخلی نظیر چراغ‌های سقف، صندوق عقب، کفپوش، فلنج اگزوز، درزبندها، عایق، سپر، فوم و…

اجزای واتر جت چیست؟

به نظر شما اجزای تشکیل‌دهنده واتر جت چیست؟ این دستگاه از 7 بخش مختلف شامل پمپ فشار قوی، نازل، ابزار برش چند محوره، محفظه مواد ساینده، مخزن جذب انرژی، سیستم حرکت دو بعدی و همچنین واحد کنترل کامپیوتری ساخته شده است. در ادامه با هر یک از اجزای تشکیل‌دهنده این دستگاه بیش‌تر آشنا خواهیم شد:

پمپ فشار قوی در واتر جت چیست

اصلی‌ترین جزء در این دستگاه پمپ فشار بوده که وظیفه آن تولید جریان پرفشار آب در فرایند برش‌کاری است. از جمله پمپ‌های فشار قوی مصرفی در سیستم برش‌کاری با استفاده از واتر جت می‌توان به پمپ تشدیدکننده هیدرولیکی و پمپ جابه‌جایی مثبت اشاره داشت. پمپ‌های فشار با جابه‌جایی مثبت انرژی مصرفی و هزینه کم‌تری داشته اما نیاز به نگه‌داری در آن‌ها بیش‌تر است؛ به همین دلیل عموماً از پمپ‌های مذکور در کارگاه‌هایی با حجم برش‌کاری پایین استفاده می‌شود. در مقابل، پمپ‌های تشدیدکننده هیدرولیکی عموماً در تولید انبوه و برش‌کاری قطعاتی که ضخیم‌تر هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نازل در واتر جت

این بخش از واتر جت موظف است جت آب را روی قطعه مورد نظر اعمال کرده و عملیات برش را انجام دهد. قابل ذکر بوده که نازل دستگاه واتر جت متشکل از بخش‌های مختلفی بوده که از جمله مهم‌ترین بخش‌های آن می‌توان به مجرای ورود آب پرفشار، مجرای ورود مواد ساینده، محافظ خروجی نازل و… اشاره داشت.

ابزار برش چند محوره

ابزار برش چند محوره در این دستگاه از جمله تجهیزات جانبی به حساب آمده که معمولاً بالاتر از ناحیه خروج آب از نازل تعبیه می‌شود. ابزار برش چند محوره امکان برش‌کاری با زاویه‌های مختلف و به حداقل رسانیدن مخروطی شدن شکل لبه‌های برش خورده قطعه را فراهم خواهد کرد.

محفظه مواد ساینده

بخشی که ذرات ساینده را در خود جای داده تحت عنوان محفظه مواد ساینده شناخته می‌شود. محفظه مواد ساینده با اتصال به سیستم کنترل جریان، میزان ذرات مورد نیاز به منظور ترکیب با جت آب را فراهم خواهد کرد.

مخزن جذب انرژی

مخزنی پر آب بوده که تشکیل‌دهنده قسمت تحتانی دستگاه واتر جت است. وظیفه اصلی این بخش خنثی نمودن انرژی جت آب بعد از برش کامل قطعه خواهد بود.

سیستم حرکت دو بعدی

سیستمی بسیار دقیق که برای مشخص کردن محل دقیق نازل و مسیر حرکت آن برای برش‌کاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

واحد کنترل کامپیوتری

سیستمی بوده که برای طراحی برش، تعیین میزان مواد ساینده، کنترل فرآیند برش‌کاری، ترسیم طرح‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخن پایانی

در این راهنما دانستیم که دستگاه واتر جت چیست، چه انواعی داشته و از چه اجزایی تشکیل شده است. عموماً از واتر جت برای نظافت، آماده‌سازی و لایه‌برداری از سطوح و همچنین برش استفاده می‌شود. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون واتر جت دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

143 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط