نحوه ساخت تیر برق گرد

نحوه ساخت تیر برق گرد؛ اهمیت، کاربرد و چگونگی ساخت تیر

230 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

در گذشته، تیر برق‌های گرد عموما به صورت چوبی تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گرفتند اما امروزه بخشی از تیرهای بتنی به ‌صورت گرد و استوانه‌ای‌شکل تولید می‌شوند که دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. اطلاع از مزایا، معایب و نحوه ساخت تیر برق گرد می‌تواند کمک بسیار زیادی در استفاده صحیح از این تیرها نماید. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه ساخت تیر برق گرد پرداخته و مزایای و معایب این تیرها را بیان کنیم.

تیر برق گرد و ویژگی‌های آن

نمونه‌ای از تیر برق گرد
نمونه‌ای از تیر برق گرد

پیش از آنکه نحوه ساخت تیر برق گرد را مورد بررسی قرار دهیم، ابتدا بهتر است با ویژگی این تیرها و مزایا و معایب آن‌ها آشنا شده و بیش‌تر بشناسید. تیر برق را می‌توان یک نوع ستون برای انتقال برق از نقطه‌ای به نقطه دیگر به حساب آورد که علاوه بر عمل انتقال برق، برای نگهداری از خطوط انتقال هوایی مثل کابل‌ها، فیبرهای نوری، نصب تجهیزاتی نظیر ترانسفورماتور و … نیز به کار رفته و کاربرد دارد.

تیرهای برق قدیمی‌تر مانند تیر برق‌های چوبی عمدتاً (به دلیل شکل اولیه چوب و درخت) به‌صورت گرد تولید و ساخته می‌شدند اما امروزه برخی از این تیرها، با استفاده از بتن تولید شده و گرد یا استوانه‌ای‌شکل هستند که مزایایی همچون مقاومت در برابر بادهای شدید و طوفان (به دلیل شکل آیرودینامیکی تیرها)، شکستگی کم‌تر و کیفیت بالاتر (به دلیل استفاده از مصالح ساخت ریز و یکپارچه و نحوه متفاوت ساخت تیر)، حمل آسان، نصب راحت، داشتن طول عمر سه برابری نسبت به تیر برق‌های H شکل، سطح امنیت بالاتر به دلیل نداشتن پلکان، مواد اولیه کم‌تر و … دارد.

از معایب این تیرها نیز می‌توان به بالارفتن سخت و گرفتن انرژی بیش‌تر از سیمبان به دلیل نداشتن پلکان و ایمنی پایین‌تر آن نسبت به سایر تیرهای برق اشاره کرد.

نحوه ساخت تیر برق گرد

بتن‌ریزی تیر برق گرد درون قالب
بتن‌ریزی تیر برق گرد درون قالب

حال که با مزایا و معایب تیر برق‌های گرد آشنا شدید، بهتر است سراغ بررسی نحوه ساخت تیر برق گرد رفته و نکات و مراحل ساخت تیر برق گرد را بیان کنیم. مراحل ساخت تیر برق گرد عبارتند از:

  • آماده‌سازی اسکلت آرماتوری تیر: اولین مرحله از سلسله مراحل ساخت تیر برق گرد، آماده‌کردن اسکلت آرماتوری تیر است که درون تیر برق بکار رفته و پس از آماده‌کردن آن، باید این اسکلت را درون قالب تیر برق قرار داده و سپس بتن ریزی کنیم.
  • بتن ریزی: همان‌طور که گفته شد، در مرحله بعد بتن‌ریزی درون قالب انجام می‌گیرد. پس از قراردادن آرماتور درون قالب و تنظیم آن، بر اساس استانداردها و مطابق با روش‌های مرسوم، بتن‌ریزی درون قالب مورد نظر انجام پذیرفته و آماده سومین مرحله ساخت تیر برق می‌شود.
  • کشش مفتول: مرحله سوم، کشش مفتول توسط دستگاه کشش (که به آن جک هیدرولیک نیز گفته می‌شود) است. پس از بتن‌ریزی مفتول‌ها توسط دستگاه کشش کشیده شده و در همان حالت ثابت و باقی می‌مانند.
  • قالب‌گیری و چرخش آن: مرحله بعد، قالب‌گیری تیر برق گرد و چرخش قالب به وسیله دستگاه سانتریفیوژ یا همان دستگاه گریز از مرکز است. پس از اینکه مفتول‌ها درون قالب گرد یا استوانه‌ای‌شکل فیکس شدند، قالب را بر روی دستگاه سانتریفیوژ یا همان گریز از مرکز قرار داده و عملیات چرخش مداوم قالب انجام می‌گیرد تا بتن متراکم شده و یکدست شود.
  • عمل‌آوری: مرحله پنجم از سلسله مراحل ساخت تیر برق، عمل‌آوری تیر برق است. برای اینکه بتن سریع‌تر سفت و محکم شود، قالب‌ها را درون چاله بخار قرار داده و پس از گذشت مدت زمانی مشخص، قالب‌ها را خارج کرده و تیر بتنی را از قالب بیرون می‌آورند. پس از بیرون‌آمدن تیر برق از چاله و قالب گرد تیر، آن را به داخل استخر آب منتقل می‌کنند تا چند روزی در استخر آب باقی مانده و استحکامشان اقزایش پیدا کند. پس از گذشت چند روز و مستحکم‌شدن تیرها، آن‌ها را برای انتقال به محل دپو آماده می‌کنند.

پس از تکمیل مراحل ساخت تیر برق گرد، به سرغ جابه‌جایی و حمل تیر برق‌های گرد رفته و آن‌ها را به محل مورد نظر منتقل می‌کنند. برای حمل تیرها از انواع تجهیزات نظیر جرثقیل، لیفتراک و … استفاده می‌شود. پس از انتقال تیر برق‌ها به محل مورد نظر، فرایند تولید تیر برق گرد و انتقال آن به پایان رسیده و آماده نصب و بهره‌برداری از آن می‌شود.

نتیجه‌گیری

یکی از وسایل مهم برای انتقال جریان برق، تیرهای برق هستند. تیرهای برق در انواع و اشکلی مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تیر برق گرد است. این نوع تیر برق‌ها دارای مزایایی همچون مقاومت بالا در برابر بادهای شدید و طوفان، شکستگی کم و کیفیت بالا، سطح ایمنی بالا، مصرف مواد اولیه کم‌تر در مقایسه با سایر تیر برق‌ها و … دارند. نحوه ساخت

تیر برق گرد نیز شامل هفت مرحله آماده‌کردن اسکلت آرماتور، قراردادن آن درون قالب، بتن‌ریزی قالب، کشش مفتول‌ها، چرخش قالب، عمل‌آوری، جابه‌جایی و حمل می‌شود که هر کدام از این مراحل به تفصیل توضیح داده شده است.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی نحوه ساخت تیر برق گرد پرداخته و مزایای و معایب این تیرها را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

230 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط