کلید پرده لمسی

کلید پرده لمسی؛ کلیدی برای هوشمندسازی خانه شما

117 بازدید راهنمای خرید / معرفی و آموزش تجهیزات الکترونیک / تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

پرده بخش مهمی از دکوراسیون منزل یوده و هوشمندسازی آن از جهت راحتی، صرفه‌جویی در زمان، انرژی و زیبایی بسیار مهم است. از همین رو، با پیشرفت تکنولوژی کلید پرده لمسی وارد بازار شده است. از پرده‌های هوشمند و کلید لمسی پرده علاوه‌بر استفاده در منازل می‌توان در آمفی‌تئاترها، سینماها، نمایشگاه‌ها ، سالن‌های کنفرانس و … استفاده کرد. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی کلید پرده لمسی پرداخته و انواع آن را بیان کنیم.

کلید پرده لمسی

یکی از مهم‌ترین ابزارها برای هوشمندسازی پرده‌ها، کلیدهای پرده لمسی هستند. اولین نکته در هوشمندسازی پرده‌ها، استفاده از رله برقی به جای استفاده از میله‌های قدیمی پرده است. پس از جایگذاری رله‌ها، نوبت به کلید پرده لمسی می‌رسد.در حالت کلی، تجهیزاتی که برای هوشمندسازی پرده‌ها نیاز هستند، عبارت‌اند از: رله، ماژول الکتریکی، موتور الکتریکی و کلید لمسی.

کلیدهای پرده لمسی بسته به نوع آن‌ها، ممکن است دارای دو، سه و یا چهار بخش یا بیش‌تر در صفحه (کلیدهای روی نمایشگر) باشند. یک بخش عموما برای بازکردن پرده، یک بخش برای توقف و یک بخش برای بستن پرده است. در حالت کلی این کلیدها به دو دسته کلیدهای لمسی ساده و کلیدهای لمسی هوشمند هستند.

در مدل لمسی ساده تنها می‌توان با لمس کلیدها پرده را باز و یا بسته کرد اما در کلیدهای هوشمند می‌توان از طریق اپلیکیشن موبایل و یا یک ریموت این کار را انجام داده و در وقت و انرژی صرفه‌جویی کرد. همچنین در کلیدهای پرده لمسی هوشمند برای باز و بسته‌شدن پرده می‌‌توان زمان‌بندی تعریف کرده و مطابق با آن زمان، پرده باز و یا بسته شود. علاوه‌بر آن، می‌توان میزان ‌باز و بسته‌شدن پرده را نیز تعیین نموده و یا این میزان را بر اساس تابش نور نیز تنظیم کرد.

کلیدهای پرده لمسی بسته به نوع سیستم هوشمندسازی منزل متفاوت بوده و فرق دارند. در برخی از آن‌ها به‌صورت سنتی و سیمی بوده و برخی دیگر به‌صورت بی‌سیم (به‌صورت اتصال به وای‌فای) هستند.

نصب کلید پرده لمسی

‌کلید لمسی هوشمند پرده
‌کلید لمسی هوشمند پرده

برای نصب کلید پرده لمسی  باید مراحلی را قدم به قدم رعایت کرده و انجام داد. انجام صحیح این مراحل اهمیت زیادی دارد زیرا نصب اشتباه این نوع کلید لمسی می‌تواند باعث هدررفتن زحمت و زمان شده و در پایان هم به درستی عمل نکند.

مراحل نصب کلیدهای پرده لمسی عبارتند از:

  • برای نصب صحیح کلید پرده لمسی در ابتدا باید ریل‌های پرده را نصب کرده و سپس موتورهای متحرک را روی ریل‌های پرده قرار داد.
  • برای نصب پرده هوشمند، به یک ماژول و یک موتور نیاز است. موتور برای تامین انرژی مورد نیاز برای جابه‌جایی پرده بوده و ماژول وظیفه دریافت فرمان‌ها را از مرکز کنترل که همان کلید لمسی است، برعهده دارد. این ماژول به موتور تامین‌کننده برق و موتورهای متحرک روی ریل و کلید لمسی وصل شده و فرمان را ارسال می‌کند.
  • بنا به نوع کلید لمسی پرده این کلیدها به سه یا چهار پایه از ماژول متصل می‌شوند. یک پایه به عنوان ورودی انتخاب شده و سه پایه دیگر برای دریافت فرمان‌ها از کلیدهای باز، بسته و توقف به کار می‌روند.
  • برای نصب صفحه‌کلید می‌توان از همان سیم‌کشی قدیمی خانه نیز استفاده کرد. این کلیدها عموما دارای صفحه‌های لمسی از جنس کریستال با خازن‌های هوشمند و حساس بوده و بر روی آن‌ها از نشان‌های ال‌ای‌دی‌دار برای باز و بسته‌شدن پرده استفاده شده است.

انواع کلیدهای پرده لمسی

نصب کلید پرده لمسی
نصب کلید پرده لمسی

کلیدهای پرده لمسی هم مانند سایر وسایل دارای انواع مختلف و متفاوتی هستند. کلیدهای پرده لمسی مانند سایر کلیدهای لمسی از لحاظ مدار الکتریکی دارای انواع مختلفی هستند. انواع کلیدهای پرده لمسی بر اساس مدار الکتریکی آن‌ها، عبارت‌اند از:

  • کلیدهای لمسی خازنی: یکی از انواع کلیدهای پرده لمسی، کلید لمسی خازنی است. این کلیدها برای شروع عملکرد فقط به یک الکترود نیاز دارند. این الکترود باید پشت یک صفحه غیرهادی از جنس چوب، شیشه، پلاستیک و … قرار بگیرد. کلیدهای خازنی با استفاده از شارژ و دشارژ الکتریکی به قطع و وصل جریان پرداخته و به وسیله لمس صفحه توسط انسان کار می‌کنند. با لمس صفحه و شارژ و دشارژ خازن، ظرفیت خازن افزایش و کاهش پیدا می‌کند. بنابراین با لمس صفحه خازن شارژ شده و ظرفیت خازن افزایش پیدا می‌کند. با توجه به نوع کلید، با لمس هر یک از کلیدهای مربوط به باز و یا بسته‌شدن و توقف، خازن مورد نظر شارژ شده و دستور را به ماژول انتقال می‌دهد و پرده باز و یا بسته می‌شود.
  • کلیدهای لمسی مقاومتی: کلیدهای لمسی مقاومتی نوع دیگری از کلیدهای لمسی هستند. این کلیدها بر خلاف کلیدهای لمسی خازنی، به واسطه شارژ و دشارژ الکتریکی کار نمی‌کنند بلکه عملکردشان بر اساس دو الکترودی است که این دو الکترود با یکدیگر در تماس بوده و باعث عملکرد کیلید و پرده هوشمند می‌شوند. این دو الکترود میزان مقاومت بین دو قطعه فلز را کاهش می‌دهند. بنابراین در هنگام لمس کلید توسط کاربر، میزان مقاومت بین دو قطعه فلز کاهش ‌یافته و موجب عملکرد کلید می‌شود.
  • کلیدهای لمسی پیزوالکتریک: نوع سوم کلیدهای لمسی، کلیدهای لمسی پیزوالکتریک هستند. این‌گونه از کلیدها بر مبنای خاصیت پیزوالکتریک طراحی و تولید شده‌اند که معمولاً پشت یک سطح صاف قرار داشته و ساخته می‌شوند. با لمس صفحه توسط انسان، با توجه به میزان تغییرات مقاومتی سطح کلید، خروجی فعال یا غیرفعال شده و تغییر می‌کند.

نتیجه‌گیری

امروزه استفاده از پرده‌های هوشمند در منازل و سالن‌های عمومی پیشرفت بسیار زیادی داشته است. استفاده از این تکنولوژی نیازمند استفاده از کلیدهای پرده لمسی است. این کلیدها هم به صورت لمسی هوشمند و هم به صورت کلیدهای لمسی ساده در بازار موجود بوده و در دسترس هستند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کلید پرده لمسی پرداخته و انواع آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را پیرامون کلید پرده لمسی با ما در سایت تکه کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

117 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط