استخراج طلا از لامپ

استخراج طلا از لامپ؛ آشنایی با مراحل استخراج

366 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید استخراج طلا از لامپ به چه صورت انجام می‌شود؟ به نظر شما استخراج طلا از این منابع نوری امکان‌پذیر است؟ لامپ ال ای دی یکی از لامپ‌های پرطرفدار بوده که به دلیل طول عمر بالا و مصرف انرژی مقرون به صرفه یک جایگزین بسیار عالی برای لامپ‌های رشته‌ای و فلورسنت به حساب می‌آید. در این راهنما قصد داریم مراحل استخراج طلا از این محصول را به شما بیاموزیم؛ با ما همراه باشید.

نگاهی بر نحوة استخراج طلا از لامپ

استخراج طلا از لامپ

همان‌طور که گفته شد، لامپ ال ای دی یکی از لامپ‌های کم مصرف با طول عمر بالا بوده که زمانی که به آن جریان الکتریکی اعمال شود، می‌تواند نور ساطع کند. در بین تمامی لامپ‌هایی که تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند، تنها لامپ ال ای دی بوده که در ساختار خود حاوی مقدار مشخصی از فلز طلا است. جالب است بدانید که این لامپ‌ها مطابق با تحقیقات انجام شده دارای 14 درصد وزنی از مواد معدنی، 36 درصد پلیمر و 50 درصد فلز هستند.

50 درصد فلز مذکور شامل فلزاتی نظیر نقره، طلا، آنتیموان، مس و آلومینیوم می‌شود. دلیل استفاده از فلز طلا در ساختار لامپ‌های مذکور، مقاومت بالای این فلز در برابر خوردگی و همچنین هدایت عالی جریان الکتریکی است. شایان ذکر بوده که می‌توان طلای موجود در این محصولات را استخراج کرده و به صورت مجدد از آن‌ها در چرخه تولید محصولات جدید بهره برد!

فلزات ارزشمند موجود در لامپ ال ای دی

پیرامون بحث استخراج طلا از لامپ خوب است که نگاهی بر فلزات ارزشمند موجود در این محصول داشته باشیم. ممکن است شنیده باشید که امکان استخراج طلا از تلویزیون وجود دارد. علاوه بر تلویزیون، تجهیزات الکترونیکی دیگری نظیر تلفن همراه و لامپ‌های ال ای دی نیز در ساختار خود دارای این فلز هستند. با این وجود، طلا تنها فلز اصلی تشکیل‌دهندة این تجهیزات الکترونیکی نبوده و در ادامه قصد داریم به بررسی طلا و مابقی این فلزات بپردازیم:

طلا

در رابطه با بحث استخراج طلا از لامپ بایستی در نظر داشت که طلا دو ویژگی اصلی داشته که با تکیه بر این دو مشخصه به یک فلز عالی برای استفاده در تجهیزات الکترونیکی تبدیل می‌شود. ویژگی اول مقاومت آن در برابر خوردگی و عدم اکسید شدن آن در گذر زمان است؛ از این جهت می‌توان از آن به راحتی در فرایند تولید لوازم الکترونیکی بهره برد. افزون بر این، فلز مذکور هدایت عالی جریان الکتریکی را داراست. ویژگی‌های مذکور سبب شده که استخراج طلا از لامپ و کامپیوتر و سایر تجهیزات الکترونیکی مورد توجه زیادی قرار گیرد.

نقره

به طور معمول در ساختار لامپ‌های ال ای دی از نانوذرات نقره استفاده می‌شود. نقره نیز رسانای خوبی برای برق بوده و علاوه بر آن، در حفظ عملکرد و همچنین طول عمر باتری نیز موثر است.

آلومینیوم

فلز آلومینیوم یکی از فلزات مقرون به صرفه بوده که به منظور افزایش انعکاس نور در لامپ‌های ال ای دی به کار گرفته می‌شود. از دیگر مصارفی که این فلز در لامپ‌های ال ای دی داشته می‌توان به کنترل حرارت اشاره داشت. لامپ‌های ال ای دی به صورت دائمی در حال تولید و انتشار گرما هستند؛ از این جهت کنترل حرارت آن‌ها بسیار حائز اهمیت بوده و آلومینیوم می‌تواند از ایجاد گرمای بیش از اندازه جلوگیری به عمل آورد.

مس

فلز بعدی که در ساختار لامپ‌های ال ای دی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مس است. مس یک رسانای عالی برای جریان برق بوده و در قالب سیم‌های مسی به منظور انتقال برق از منبع تغذیه به سایر اجزای لامپ ال ای دی به کار گرفته می‌شود. از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد مس می‌توانیم به دوام و مقاومت عالی آن در برابر خوردگی اشاره داشته باشیم.

مراحل استخراج طلا از لامپ

استخراج طلا از لامپ

به طور معمول فلز طلا در این لامپ‌ها در مقدار بسیار کمی وجود دارد؛ در نتیجه بایستی در زمان استخراج طلا از لامپ دقت زیادی داشته و مراحل زیر را طی کنید:

قدم اول: جمع‌آوری

در اولین قدم بایستی که لامپ‌های ال ای دی که دور انداخته شده‌اند را جمع‌آوری نمایید. سپس، اجزای مختلف لامپ نظیر سیم‌های اتصال و کانکتورها را جدا کنید.

قدم دوم: لیچینگ

در قدم دوم از استخراج طلا از لامپ بایستی از روش لیچینگ استفاده کنید. در روش لیچینگ پیوندی که مابین طلا و مابقی فلزات موجود در ساختار لامپ وجود داشته شکسته خواهد شد. می‌توانید به منظور حل کردن فلزات از اسید نیتریک یا ترکیبی از این اسید و اسید کلریدریک بهره ببرید. بعد از مدت زمان مشخصی یون‌های طلا در محلول اسیدی حل خواهند شد. می‌توانید برای سرعت بخشیدن به فرایند انحلال، ترکیب را هم بزنید.

قدم سوم: اضافه کردن عامل رسوب‌دهنده

در این گام از استخراج طلا از لامپ بایستی مقداری متابی سولفیت یا یک عامل کاهنده دیگر به محلول حاوی اسیدها و یون‌های طلا اضافه کنید تا طلا در اسید رسوب دهد.

قدم چهارم: فیلتر کردن

در قدم آخر از استخراج طلا بایستی که بعد از رسوب دادن طلا آن را با صافی جدا کنید. توجه داشته باشید که طلا در این مرحله مقداری ناخالصی داشته و به همین دلیل به تصفیه نیاز پیدا خواهد کرد. بعد از تصفیه، طلا را ذوب نموده و در نهایت طلای ذوب شده را به شکل دلخواه در خواهند آورد.

مزایای استخراج طلا تجهیزات الکترونیکی

طلا از جمله منابع ارزشمند به حساب آمده که بازیافت و بهره‌گیری مجدد از آن می‌تواند منجر به کاهش مصرف منابع و نیاز به استخراج طلای جدید شود. از سوی دیگر، انجام این کار موجب عدم ورود لامپ‌های کم مصرف به محل دفن زباله و محافظت از محیط زیست خواهد شد. علاوه بر این، ایجاد مراکز بازیافت موجب افزایش اشتغال و کسب درآمد برای افراد نیز خواهد شد.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با فلزات ارزشمندی که در ساختار لامپ‌های ال ای دی وجود داشته، به بررسی استخراج طلا از لامپ و مراحل انجام این کار نیز پرداختیم و دانستیم که شما تنها با طی کردن چهار قدم اصلی می‌توانید از لامپ ال ای دی طلا استخراج نمایید. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون نحوه استخراج طلا از تجهیزات الکترونیکی مختلف در قسمت ارسال دیدگاه برای ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل بنویسید.

366 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط