مقره سیلیکونی؛ چیستی، ویژگی و اجزای تشکیل‌دهنده

164 بازدید راهنمای خرید / تولید کنندگان یراق آلات شبکه های توزیع برق / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید مقره سیلیکونی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ به نظر شما این مقره‌ها متشکل از چه اجزایی هستند؟ مقره‌های سیلیکونی از جمله مهم‌ترین تجهیزات در شبکه توزیع برق به حساب می‌آیند. از آن جایی که این مدل از مقره‌ها ویژگی‌های جذاب و منحصربه‌فردی دارند، تقاضا برای استفاده از آن‌ها روز به روز در حال افزایش است. در ادامه، با مقره‌های سیلیکونی و خصوصیاتی که دارند بیش‌تر آشنا خواهیم شد.

هر آنچه که باید درباره مقره سیلیکونی بدانید!

مقره سیلیکونی

مقره چیست؟

پیش از این که بخواهیم به بررسی مقره سیلیکونی بپردازیم، در درجه اول باید بدانیم که «مقره» چیست. در سیستم‌های قدرت، از مقره‌های الکتریکی به منظور جلوگیری از گذر جریان‌های ناگهانی به زمین بهره‌گیری می‌شود. در واقع، مقره نقش بسیار مهمی را در سیستم‌های الکتریکی ایفا می‌کند. مقره یک مسیر مقاومتی بوده که هیچ‌گونه جریانی از آن عبور نخواهد کرد.

در شبکه‌های انتقال و توزیع، هادی‌های هوایی به طور معمول بر روی دکل‌ها و تیرها نصب شده و این دکل‌ها و تیرها نیز به صورت استاندارد زمین خواهند شد. مقره، مابین دکل و تیر و هادی‌های حامل جریان قرار گرفته تا از عبور جریان هادی‌ها به زمین جلوگیری به عمل آید. به بیان دیگر، مقره‌ها به منظور نگه داشتن هادی‌های الکتریکی فشار قوی که دارای ولتاژهای بسیار بزرگی بوده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معرفی مقره سیلیکونی

همان‌طور که گفته شد، مقره‌های سیلیکونی یکی از مهم‌ترینِ انواع مقره‌ها و تجهیزات کاربردی در شبکه‌های توزیع برق به حساب می‌آیند. برای این که بتوانیم چیستی این مقره را بهتر درک کنیم، بایستی به ماهیت پایه عایقی آن توجه داشته باشیم. این دسته از مقره‌ها عمدتاً در محل اتصال کابل‌های برق در دکل‌های برق مورد استفاده قرار می‌گیرند. قابل ذکر بوده که به منظور پیش‌گیری از تخلیه الکتریکی و به دلیل برخورداری این مقره‌ها از پوشش سیلیکونی، استفاده از آن‌ها در پست‌های توزیع برق و مراکز صنعتی بسیار رایج است.

دلیل استفاده از مقره سیلیکونی

ممکن است برایتان سوال باشد که ضرورت استفاده از این مقره‌ها در سیستم توزیع برق چیست؛ در پاسخ به این سوال باید گفت عواملی نظیر رطوبت هوا و آلودگی‌های ناشی از عملکرد مراکز صنعتی، اصلی‌ترین عوامل تخلیه الکتریکی پست‌ها به حساب می‌آیند و در چنین شرایطی، احتمال خاموشی و قطعی‌های ناگهانی و بروز خطاهای گوناگون افزایش پیدا خواهد کرد. از این جهت، استفاده از مقره‌های سیلیکونی به منظور پیش‌گیری از مشکلات نامبرده، می‌تواند یک راهکار مفید باشد و به همین خاطر، مقره‌های سیلیکونی در میان انواع مختلف مقره‌ها جایگاه مخصوصی دارند.

ویژگی‌های مقره سیلیکونی

ایجاد تکیه‌گاه مکانیکی برای نگهداری سیم‌های برق از جمله اصلی‌ترین و پُراهمیت‌ترین ویژگی‌های مقره‌های سیلیکونی به حساب می‌آید. علاوه بر این، بایستی در نظر داشته باشید که مقره‌ها با استفاده از متریال و مواد گوناگونی هم‌چون پلاستیک، چینی و شیشه قابل تولید هستند که مقره‌های سیلیکونی در این میان از جمله مقره‌های مقرون به صرفه به حساب می‌آیند.

بهره‌گیری از مقره‌های سیلیکونی می‌تواند موجب افزایش ایمنی و امنیت شبکه‌های توزیع و انتقال برق به میزان قابل توجه‌ای شود. درست و بدون مشکل کار کردن سیستم برق در دکل‌های برق و مراکز صنعتی بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که تخلیه الکتریکی ناگهانی در پست‌های برق ضمن این که می‌تواند موجب ایجاد اختلال در روند انجام امور شود، مشکلات و معضلات دیگری را نیز در پی خواهد داشت.

به منظور جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی و به حداقل رساندن میزان قطعی و خاموشی‌ها می‌توان از مقره سیلیکونی بهره برد. ناگفته نماند که پوشش سیلیکونی این دسته از مقره‌ها خاصیت ضد آب و ضد رطوبت بودن نیز داشته و به همین علت یک محافظ عالی برای سیم‌ها و پست‌های توزیع برق محسوب می‌شود.

اجزای تشکیل‌دهنده مقره‌های سیلیکونی

مقره سیلیکونی

در حالت کلی، مقره‌های سیلیکونی متشکل از سه بخش اصلی هستند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

جسم

جسم مقره، اصلی‎ترین بخش در مقره‌های سیلیکونی بوده که به عنوان عایق و رزین عمل می‌کند. از آن جایی که خواص مکانیکی، الکتریکی و دی الکتریکی در برابر شرایط آب و هوایی مختلف و شرایط شیمیایی و حرارتی این مقره‌ها بسیار بالا بوده، به همین خاطر می‌توان از آن به عنوان یک عایق الکتریکی نیز بهره برد.

داربست

به طور معمول داربست در این مقره‌ها با استفاده از فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم تولید شده که درون جسم مقره قرار گرفته و به منظور تثبیت مقره در فرایند ساخت تجهیزات برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پوشش محافظ

منظور از پوشش محافظ در واقع پوشش خارجی جسم مقره و داربست بوده که می‌تواند از مقره در مقابل عوامل محیطی و مکانیکی مختلفی نظیر باران، برف، نور خورشید، شرایط شیمیایی و حرارتی و همچنین آلودگی‌های هوا محافظت به عمل آورد. به طور معمول این پوشش از جنس سیلیکون یا پلمیرهای مقاوم تولید خواهد شد.

انواع مقره سیلیکونی

  • چرخشی: این مدل از مقره‌های سیلیکونی به صورت چرخشی عمل کرده و در دوربین‌ها، موتورها و سایر دستگاه‌هایی که به چرخش مستقیم نیاز داشته باشند مورد استفاده قرار می‌گیرد؛
  • سوزنی: مقره سیلیکونی سوزی دارای یک سوزن بوده که با فشردن آن به طرف محصول قرار گرفته و در نهایت مقره را به درون محصول می‌فشارد. این مقره معمولاً در اتصالات الکتریکی و لوله‌ای به کار گرفته می‌شود؛
  • پخشی: مجهز به یک محفظه با فشار بالا بوده که با کمک یک پمپ پر شده و با کمک یک شلنگ در محل مورد نظر پخش می‌شود. این مقره برای پوشش دادن سطوح و صنایع پتروشیمی و گاز گزینه مناسبی خواهد بود؛
  • اسپری: کارکرد این مقره مثل نوع پخشی بوده، با این تفاوت که به صورت اسپری در محل مورد نظر پخش شده و در پوشش‌دهی سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد؛
  • بوشینگ:‌ این مدل از مقره‌ها هم‌چون یک جفت بوشینگ عمل کرده که برای پشتیبانی قطعات دوار هم‌چون شفت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مقره بسته به نیاز می‌تواند از جنس فلز یا پلیمر باشد.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن این که با چیستی مقره‌ها آشنا شدیم، به بررسی مقره سیلیکونی، اجزا، ویژگی‌ها و انواع مختلف این مقره نیز پرداختیم و دانستیم که مقره‌های سیلیکونی در بین مدل‌های مختلفی که از مقره‌ها وجود داشته، یک گزینه اقتصادی و کاربردی محسوب می‌شود. شما چه اطلاعات دیگری در مورد مقره‌های سیلیکونی دارید؟ لطفاً نظرات خود را در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

164 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط