سیم و کابل فشار قوی

سیم و کابل فشار قوی فراهم کننده انرژی برق تأسیسات با ولتاژ بالا

350 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید سیم و کابل فشار قوی چیست و چه مصارفی در صنعت برق دارد؟ با ویژگی‌ها و مشخصات این محصولات آشنایی دارید؟ سیم و کابل‌ها به عنوان تجهیزاتی پرکاربرد در صنعت برق به منظور انتقال جریان الکتریکی از یک نقطه مشخص به نقطه مشخص دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرند و در انواع مختلفی به بازار ارائه می‌شوند. کابل‌های فشار قوی نمونه‌ای از انواع این محصولات به شمار می‌روند که در ادامه این راهنما به شرح جزئیات و ویژگی‌های محصول مذکور خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در مورد سیم و کابل فشار قوی بدانید!

سیم و کابل فشار قوی

 

آشنایی با چیستی و ساختار کابل‌های فشار قوی

سیم و کابل‌‌های فشار قوی از جمله محصولاتی هستند که می‌توان به واسطه آن‌ها انرژی الکتریکی برای تأسیسات با ولتاژ بالا را در ایمن‌ترین حالت ممکن فراهم کرد. این محصولات دارای ساختاری منحصربه‌فرد بوده و بین آن‌ها و سایر کابل‌های برق از نظر قدرت انتقال جریان برق تمایز وجود دارد. همان‌طور که می‌توان از عنوان این کابل حدس زد، این محصول از قدرت بسیار بالایی برخوردار بوده و می‌توان از آن به منظور انتقال جریان الکتریکی در ولتاژ بسیار بالا بهره‌گیری نمود. از آن‌جایی که توان این کابل‌ها بسیار بالا است، نمی‌توان از آن‌ها در هر مصارفی استفاده کرد و تنها مناسب برای اماکن و شرایطی هستند که نیاز به ولتاژ بسیار بالا باشد.

کابل‌های فشار قوی دارای یک هسته فولادی بوده که به واسطه یک روکش آلومینیومی پوشیده می‌شوند. وجود هسته فولادی و ترکیب آن با روکش آلومینیومی سبب شده که انواع سیم و کابل فشار قوی انعطاف‌پذیری خوبی داشته باشد و از قابلیت فرم‌دهی و شکل‌پذیری نیز برخوردار شود. در حقیقت، انعطاف‌پذیری مناسب این کابل جزو مهم‌ترین و بارزترین ویژگی‌های آن بوده که سبب شده کابل مذکور در صورت قرارگیری در معرض فشار و ضربه مقاومت خود را از دست ندهد و آسیب نبیند.

به طور معمول برای این نوع از کابل‌های برق از عایق XLPE و یا PVC استفاده شده و در نمونه‌های مفتول یا نیمه افشان در بازار قابل خرید هستند. قابل ذکر است که اطراف هادی این کابل‌ها یک لایه نیمه هادی تعبیه شده که به واسطه این لایه، میدان اطراف هسته فولادی کابل یکنواخت خواهد شد. افزون بر این، ضخامت این کابل وابسته به نوع عایقی که برای آن در نظر گرفته می‌شود متغیر خواهد بود.

معرفی انواع کابل فشار قوی

کابل‌های فشار قوی به عنوان نمونه‌ای از کابل‌های پر قدرت به همراه خاصیت انتقال جریان بالا تنها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که نیاز به ولتاژ بسیار بالا باشد و به غیر از چنین شرایطی کاربرد ندارند. این محصول را می‌توان از لحاظ ساختار و قدرت به انواع مختلفی دسته‌بندی کرد:

سیم و کابل فشار قوی  XLPE

سیم و کابل فشار قوی

از جمله عایق‌های مصرفی در ساختار کابل‌ها، عایق XLPE بوده که از کیفیت و قدرت بسیار خوبی برخوردار است. در واقع، کابل‌های فشار قوی که دارای این عایق هستند از مقاومت بیش‌تری برخوردار بوده و می‌توان از آن‌ها در سیستم‌های مختلف تا مرز ۵۰۰ kv بهره‌گیری کرد. ناگفته نماند که میزان انعطاف‌پذیری کابل‌های مذکور نیز بسیار بالا بوده و در عین حال در برابر شرایط آب و هوایی مختلف استحکام خیلی خوبی از خود نشان می‌دهند.

البته قابل ذکر بوده که برای این نوع از کابل‌های برق می‌توان از عایق پی وی سی نیز بهره‌گیری کرد که در مقایسه با عایق XLPE قیمت پایین‌تری دارند.

کابل‌های فشار قوی زره‌دار

کابل‌های فشار قوی زره‌دار از جمله کابل‌های فشار قوی بوده که قدرت مقاومت و جابه‌جایی بسیار بالایی دارند. از این نوع کابل‌ها می‌توان به منظور جابه‌جایی انرژی الکتریکی در سیستم‌هایی که ولتاژ نامی بیش از 30 کیلو ولت بوده استفاده نمود.

کابل‌های فشار قوی سرب‌دار و زره‌دار

نوع دیگری از این کابل‌ها در بازار موجود بوده که هم‌چون کابل‌های فشار قوی زره‌دار در سیستم‌هایی با ولتاژ نامی بیش از 30 کیلو ولت مورد استفاده قرار می‌گیرند اما به واسطه برخورداری از سرب در ساختار خود می‌توانند در کلیه محیط‌هایی که حاوی هیدروکربن و سایر مواد حلال باشد، مقاومت خود را به خوبی حفظ کنند. در حالت کلی می‌توان گفت که این نمونه از سیم و کابل فشار قوی در برابر مواد شیمیایی و عوامل خورنده مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد.

ناگفته نماند که این محصولات در انواع دیگری نظیر کابل قدرت گازی از نوع SF6، کابل قدرت با فشار داخلی و لوله آلومینیومی، کابل با فشار خارجی و لوله فولادی، سیم قدرت با فشار داخلی و لوله فولادی، کابل گازی کپسولی پر شده با گاز SF6، کابل روغنی با فشار کم و… نیز در بازار موجود بوده که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و مصارف مخصوص به خود را دارند.

مصارف سیم و کابل فشار قوی

توان بالایی که کابل‌های فشار قوی دارند باعث شده است که این محصولات در عرصه‌های مختلفی مورد استفاده قرار گیرند؛ به همین خاطر نمی‌توان گفت که این کابل‌ها تنها برای انتقال ولتاژ بالا به صورت زیرزمینی، کاربری‌های صنعتی و اتصالات فیبر نوری کاربرد دارند. از این محصول می‌توان به طور گسترده بر روی دکل‌های بزرگ بین شهری برای انتقال نیرو، در دستگاه‌های صنعتی و توزیع برق شهری و کارخانجات صنعتی نیز استفاده کرد. سیم و کابل‌های فشار قوی در انتقال برق از نیروگاه‌ها به شبکه‌های توزیع و کابل‌کشی در پست‌های هوایی نیز مورد استفاده قرار می‌‌گیرند.

سخن پایانی

سیم و کابل فشار قوی از جمله تجهیزات کاربردی و پر قدرت در انتقال ولتاژ بالا بوده که در انواع مختلف با عایق‌های پی وی سی و XLPE طراحی و عرضه می‌شود. این محصولات به دلیل این که متناسب با ولتاژ بالا طراحی شده‌اند، طیف گسترده‌ای از کاربردها را در بر می‌گیرند. لازم به ذکر است که از این نوع کابل‌های برق نمی‌توان برای مصارفی که نیاز به ولتاژ صعیف بوده بهره‌گیری نمود. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون سیم و کابل فشار قوی در ذهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با محصولات مذکور با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

350 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط