شرکت سیم و کابل ثمین سیم سپاهان

سیم و کابل ثمین سیم سپاهان

956 بازدید تولیدکنندگان سیم و کابل ایران

از زمانی که مفتول اختراع شد و استفاده از آن در تجهیزات برقی رونق گرفت، شرکت‌هایی در داخل کشور خودمان شروع به فعالیت در این زمینه کردند و خوشبختانه در این زمینه خودکفا هستیم. شرکت سیم و کابل ثمین سپاهان یکی از تولید کنندگان برتر انواع مفتول‌ها است که بیش از دو دهه قدمت دارد. در این مقاله از تکه کابل با این شرکت معتبر و محصولات آن آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

تاریخچه شرکت سیم و کابل ثمین سیم سپاهان

شرکت سیم و کابل ثمین سیم سپاهان در سال 1380 در اصفهان تاسیس شد. این شرکت به عنوان یکی از تولیدکنندگان برتر در امر تولید انواع مفتول‌های صنعتی اعم از مفتول های گالوانیزه، فنر و مسوار در ایران می‌باشد. اکنون ثمین سیم سپاهان جزو پیشگامان صنعت مفتولی کشور می‌باشد و مجهز به تمام تجهزات و دستگاه‌های مدرن تولیدی و کادر فنی مجرب است.

آزمایشگاه صنایع مفتولی ثمین سیم سپاهان

شرکت ثمین سیم سپاهان در جهت بهبود و بالا بردن کیفیت محصولات خود همیشه در تلاش بوده و در این راستا آزمایشگاه اختصاصی خود را تاسیس نموده است. آزمایشگاه اختصاصی ثمین سیم سپاهان شامل سه بخش است:

  • مکانیک
  • شیمی
  • متالوژی

تیم آزمایشگاه تشکیل شده از کادری مجرب و تجهیزاتی به روز مدرن است که امکان انجام انواع تست‌ها و آزمون‌ها برای تمام چهارچوب‌های استانداردهای داخلی و خارجی را فراهم نموده است. هدف از انجام آزمون‌ها، اندازه گیری‌ها و پایش نتایج بر اساس برنامه‌های داخلی از پیش تعیین شده است تا از انطباق محصولات با الزامات و استانداردهای داخلی و خارجی، اطمینان حاصل شود.

بعد از آنکه نمونه‌ها وارد آزمایشگاه شدند، قبل از انجام هر گونه آزمون، طبق استانداردهای مربوطه آماده می‌شوند و سپس برای تست به بخش مربوطه ارسال می‌گردند.

کارکنان مجرب شرکت سیم و کابل ثمین سیم سپاهان

آزمون‌های انجام شده در آزمایشگاه شرکت ثمین سیم سپاهان:

  • آزمون کشش
  • آزمون پیچش
  • آزمون جرم پوشش
  • آزمون چسبندگی پوشش
  • اندازه‌گیری ابعادی
  • آزمون یکنواختی پوشش
  • آزمون رپینگ
  • آزمون‌های متالوگرافی
  • منگانومتری
  • تیتراسیون
  • یدومتری

محصولات شرکت سیم و کابل ثمین سیم سپاهان

شرکت سیم و کابل ثمین سیم سپاهان، در سه دسته محصول، تولید انجام می‌دهد:

مفتول فولادی فنری کشیده شده به روش سرد

فولاد فنر یا Spring Steel شامل طیف گسترده‌ای انواع فولادها می‌شود که از آن‌ها در جهت ساخت محصولات متنوع مانند شمشیر، تیغه اره، فنر و… به کار برده می‌شود.

این فولادها شامل مقادیر از مواد مختلف مانند منگنز، مقدار کربن متوسط یا بالا با استحکام تسلیم (Yield Strength) بسیار بالا هستند.

مهم‌ترین مزیت استحکام بالا این است که باعث می‌شود فولاد در برابر خم شدن یا پیچش تحمل کافی داشته باشد و بتواند به شکل اولیه خود برگردد البته در صورتی که تغییر شکل ندهد.

محصولات ساخته شده از این نوع فولاد، می‌توانند مقدار بسیار زیادی از فشار و خمش را تحمل کنند بدون آنکه شکل ابتدایی خود را از دست بدهند. دلیل این ویژگی هم چیزی نیست جز ترکیب عناصری ست که در ساخت فولاد فنری استفاده شده است.

از کاربردهای آن می‌توان در صنعت، صنعت خودروسازی، فنرهای مکانیکی نام برد.

مفتول فولاد فنری

مفتول مسوار

مفتول مسوار یا (pewter wire) یک نوع سیم مفتول است که با فلز مس ساخته می‌شود به همین دلیل نام مسوار را به آن داده‌اند. در واقع آلیاژ مسوار جزء اصلی این مفتول است و این آلیاژ از ترکیب دو فلز مس و قلع به دست می‌آید.

یکی از خاصیت‌های آلیاژ مسوار این است که چکش خوار و انعطاف پذیر است و ترکیب مواد اولیه آن به این صورت است: حدود 85 درصد قلع، 5 تا 10 درصد آنتیموان، 2 درصد مس، بیسموت و یا نقره. البته گاهی اوقات مفتول مسوار می‌تواند شاکل 75 درصد مس باشد.

سطح مقطع سیم مفتول به اندازه 0.4 تا 4 میلی متر متغیر می‌باشد.

لازم به ذکر است که سیم مفتول از فرآیند کشش و نورد گرم تولید می‌گردد و برای اینکه خاصیت فرم پذیری، انعطاف پذیری و چکش خواری بالا داشته باشد، باید از کربن ساخته شود.

نقطه ذوب آن پایین است از 170 تا 230 درجه سانتیگراد متغیر می‌باشد و به همین دلیل در مصارف جوشکاری کاربردهای زیاد دارد.

هنگام آبکاری هر نوع محصول و هنگام شروع، باید مفتول را از طریق کشش سرد به اندازه‌ها و سایزهای مختلف قالب داد. سپس مفول را شست و شو دهیم و برای روکش کردن آن نیز از سولفات مس استفاده کرد تا به نتیجه دلخواه یعنی سیم مفتول مسوار تبدیل شود. در انتها نیز به وسیله دستگاه‌های پر سرعت تابگیری و بسته بندی شود.

مفتول فولادی گالوانیزه ACSR

یکی دیگر از محصولات شرکت سیم و کابل ثمین سیم سپاهان، مفتول فولادی گالوانیزه ACSR است. این مفتول فولادی پرکربن یک پوشش بالایی دارد. این محصول به دلیل ظرفیت و مقاومت بالای خود، در مغزی فولادی در کابل‌های  ACSRدر قالب نگهدارنده هادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به درخواست و سفارش مشتری، می‌توان آن را به صورت‌های تک رشته, هفت رشته و 19 رشته استرند می‌گردد.

این محصول در اندازه و سایزهای مختلف از 57.1 تا 5.20 میلی متر در داخل قرقر و کلاف‌های 1000 تا 12000 متری تولید می‌شود و مشتری می‌تواند سایز مورد نظر خود را سفارش دهد.

این مفتول فولادی پرکربن با پوشش بالا را می‌توان به شکل‌های تک رشته و بافته شده (Stranded) به کار برد. بنابراین مشخصات ثابت ندارد و بستگی به نوع کاربرد آن دارد.

از جمله کاربردهای عمده این مفتول می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • در خطوط انتقال فشار قوی
  • کابل‌های مخابرات
  • در صنایع کشاورزی

مفتول فولادی گالوانیزه ACSR

افتخارات شرکت سیم و کابل ثمین سیم سپاهان

  • دارای گواهینامه‌ی 89/106/EEC
  • دارای گواهینامه‌ی پایش و اندازه‌گیری رضایت مشتری(ISO 10004:2018 )
  • گواهینامه استاندارد کیفی ISO-9001

آدرس و شماره تلفن 

آدرس1: اصفهان، شهرک صنعتی مورچه خورت، خیابان شیخ بهایی، خیابان بوعلی دوم، پلاک

آدرس2: اصفهان، رباط سوم، میدان نگین، ساختمان عادل، طبقه‌ی چهار

تلفن های تماس:

دفتر مرکزی اصفهان: 03134025000

واحد گالوانیزه: 09136019054

واحد مسوار:

03134025111

09196719020

واحد فنر-CHQ:

03134025222

09136006538

ایمیل: info@saminsimsepahan.com

سخن آخر

در این مقاله با شرکت سیم و کابل ثمین سیم سپاهان آشنا شدیم. این شرکت به عنوان یکی از تولیدکنندگان برتر در امر تولید انواع مفتول‌ها فعالیت دارد. اگر سوال یا نظری دارید در قسمت نظرات با تکه کابل به اشتراک بگذارید. اگر این مقاله برای شما مفید بود، با دوستان و افرادی که به آن نیاز دارند، به اشتراک بگذارید.

علاوه بر این موضوع، شما می‌توانید برای دسترسی به لیست کامل کارخانجات سیم و کابل ایران و اطلاعات مربوط به آن‌ها، به لینک زیر مراجعه کنید تا از بین ده‌ها شرکت سیم و کابل، مجموعه مورد نظر خود را پیدا کنید.

کارخانجات سیم و کابل ایران از گذشته تا کنون

956 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط