یراق لوستر کریستالی

همه چیز درباره یراق لوستر

1031 بازدید آموزش در صنعت برق

لوستر یا همان نورافشان، یکی از زیباترین تزئینی‌ها برای جلوه دادن به خانه‌ها و سایر محیط‌ها حتی کاری می‌باشد. در گذشته بشر برای روشن نگه داشتن محیط زندگی خود از چوب شعله ور یا شمع استفاده می‌کرد. حتی برای همان چوب و شمع هم جای تزئینی و یراق می‌ساخت که زیبایی بیشتری به محیط زندگی ببخشد. امروزه لامپ‌ها در لوسترها جای آن شمع‌ها را گرفته‌اند و یراق لوستر را هم برای زیباتر کردن ظاهر آن به کار می‌برند. اما اینکه یراق لوستر چیست؟ اصلاً یراق چیست؟ چه تاریخچه‌ای در پس ساخت لوسترهای امروزی وجود دارد؟ انواع یراق لوستر کدامند؟ چطور بهترین یراق را انتخاب کنیم و چطور آن را نصب کنیم؟ پاسخ همه این سؤالات را در ادامه می‌یابیم. با ما همراه باشید.

همه چیز درباره یراق لوستر

تاریخچه لوستر

قبل از اینکه به یراق لوستر بپردازیم، کمی با تاریخچه لوستر آشنا شویم.

لوسترها نماد ظرافت و زیبایی هستند و از دیرباز مورد استقبال قرار گرفته‌اند. در گذشته لامپ نبود اما شمع بود و برای آن لوستر چوبی می‌ساختند، دو تکه چوب را به شکل صلیب به هم متصل می‌کردند. این لوسترها تطابقی با سیستم روشنایی امروزی نداشتند اما برای آن زمان‌ها مناسب بودند. شمع‌ها گران قیمت بودند و در خانه مردم عادی به راحتی یافت نمی‌شدند. وجود آن در خانه اشراف و ثروتمندان نشانه فخر و مباهات بود دقیقاً مانند لوسترهای زیبا در کلیساهای قدیم.

یراق لوستر چیست؟

در لغت نامه دهخدا معنی کلمه یراق این است «سلاح، اسلحه سپاه مثل شمشیر و سپر و کمان و…». همچنین اصطلاح حاضر یراق هم داریم که به معنای سلاح پوشیده، مسلح، آراسته و آماده است. در واقع در زمان‌های دور و قدیم، یراق یک نوع سلاح فلزی بوده که در جنگ‌ها استفاده می‌کردند مانند کمان و شمشیر که از جنس فلز بودند. به این ابزارهای جنگی و فلزی، یراق می‌گفتند.

امروز نیز از فلز برای اجناس مختلف استفاده می‌شود اما ابتدا به آن شکل و طرح می‌دهند و به اقسام مختلف تنوع می‌دهند و به عنوان یراق آلات نامگذاری می‌کنند. یراق لوستر نیز از این قاعده مستثنی نیست.

یراق لوستر چیست

انواع یراق آلات لوستر

با توجه به اینکه جنس لوستر از چه نوع باشد، نوع یراق آن هم متفاوت است. برای لوستر جنس‌های مختلفی وجود دارد. مثلاً: چوبی، فلزی، شیشه‌ای، کریستال و… .

یراق لوستر فلزی

تا قبل از قرن 15 میلادی، لوسترها فلزی بودند و در کلیساها و مکان‌های اشرافی جایگاه و کاربرد خاص داشتند. این لوسترها هرچند قدیمی هستند اما مزیت‌های زیادی دارند مانند اینکه سطح آن‌ها به صورت دائمی صاف است به همین دلیل نور و روشنایی را خوب بازتاب می‌دهند.

لوسترهای قرون وسطایی از این دست هستند و برای بوفه، کنار مبل انتخاب عالی به نظر می‌آیند.

لوسترهای روستایی هم اغلب از جنس فلز ساخته می‌شوند البته اغلب در یراق لوسترهای روستایی، انواع طبیعی مانند شاخ گوزن یا سایر حیوانات نیز دیده می‌شود. این لوسترها زیبایی خاصی دارند و برای فضاهایی که یادآور طبیعت هستند، مناسب به نظر می‌رسند.

یراق لوستری فلزی

یراق لوستر کریستالی

جنس لوسترهای کریستالی معمولاً از جنس سنگ است و ریشه این ایده به قرن 18 در کشور فرانسه برمی‌گردد که با هدف جایگزینی لوسترهای شیشه‌ای ساخته شد. قبل از لوسترهای کریستالی، لوسترهای شیشه‌ای رایج بودند اما چون به راحتی می‌شکستند، با نوع سنگی یا همان کریستالی جایگزین شدند.

وجود لوستر کریستالی در آن زمان‌ها بسیار نادر بود و نشان از ثروت داشت، به همین دلیل معمولاً در خانه ثروتمندان یافت میشد. فلزکاران یراق این کریستال‌ها را با سنگ و شیشه تزئین می‌کنند. در واقع لوسترهای کریستالی بهترین نوع لوستر به حساب می‌آیند.

یراق لوستر کریستالی

یراق لوستر شیشه‌ای

استفاده از یراق آلات شیشه‌ای در ساخت لوستر‌ها، یک ایده جالب بود که از کشور انگلستان آغاز شد. در آن کشور در آن زمان بهترین نوع شیشه را تولید می‌کردند طوری که به راحتی می‌توانستند شیشه را بُرش دهند.

لوسترهای شیشه‌ای دارای رنگ‌های متنوع و گوناگون هستند و پیشنهاد می‌شود برای اتاق خواب و آشپزخانه از آن‌ها استفاده شود.

یراق لوستر شیشه‌ای

یراق لوستر چوبی

یراق چوبی برای لوسترهای چوبی هم کاربرد دارد. در کل ایرانی‌ها به جنس چوب علاقه خاصی دارند و از لوسترهای چوبی به خوبی استقبال می‌کنند. این لوسترها برای اتاق خواب بسیار مناسب هستند. البته برای تزئین راهرو هم می‌تواند یک ایده خوب باشد. همچنین برای سالن پذیرایی نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

یراق لوستر چوبی

برای خرید یراق لوستر به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

با توجه به نوع لوستر و نوع کاربردی که دارد، باید لوستر مناسب را انتخاب کنید. حتی اگر بهترین و زیباترین لوستر را در محیطی که با آن هیچ تناسبی ندارد، قرار دهید، جلوه و زیبایی نخواهد داشت. بنابراین فضای نصب مورد نظر خود را مشخص کنید و با توجه به آن لوستر مناسب تهیه کنید.

نوع یراق لوستر به نوع لوستر و کاربردی که مد نظر شماست بستگی دارد. برای یک مکان خانگی و گرم، لوسترهای روستایی که یراق‌های چوبی دارد، زیباتر است. البته لوسترهای قرون وسطایی که یراق‌های سنگی و چوبی در آن به کار رفته است نیز می‌تواند ایده مناسبی باشد.

تشخیص یراق لوستر برنز اصل

همانطور که گفتیم ممکن است لوستری از جنس چوب، سنگ، برنز و… باشد. حال چطور تشخیص دهیم که برنز اصل است یا نه. برای این کار از آهنربا استفاده کنید. اگر یراق لوستر برنزی به آهنربا جذب شد یعنی اصل نیست اما اگر جذب نشد احتمال زیاد اصل است. این مورد را حتماً هنگام خرید لوستر یا یراق لوستر چک کنید.

سخن پایانی

لوستر به معنای نور افشان است که امروزه به عنوان یکی از جلوه‌های زیبایی و ظرافت در تزئینات به کار می‌رود. با استفاده از لوستر هم روشنایی بیشتری برای مکان مورد نظر به ارمغان می‌آوریم و هم زیبایی آن نور را افزایش می‌دهیم.

مهم‌ترین چیزی که باعث زیبایی لوستر می‌شود، یراق لوستر است که در طرح‌ها و شکل‌های مختلف ساخته می‌شوند. برای لوسترهای کریستالی معمولاً از جنس شیشه و سرامیک است. برای لوسترهای روستایی از نوع طبیعی مثلا چوب یا شاخ حیوانات و… . برای لوسترهای فلزی هم می‌تواند از جنس فلز باشد یا از جنس چوب مانند لوسترهای قرون وسطایی.

یراق لوستر به نوع، جنس و مدل لوستر بستگی دارد. اگر لوستر دارید و می‌خواهید یراق لوستر مناسب تهیه کنید، حتما به مدل آن توجه داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به یراق لوستر کلیک کنید.

1031 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط