وبر

ویلهلم ادوارد وبر و شار مغناطیسی

457 بازدید مفاخر و دانشمندان صنعت برق

ویلهلم ادوارد وبر را می‌شناسید؟ با مهم‌ترین دستاورد او آشنایی دارید؟ یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دانشمندان اهل آلمان Wilhelm Eduard Weber زاده ۲۴ اکتبر سال ۱۸۰۴ بوده که بیش‌ترین شهرت وی به دلیل فعالیت در زمینه میدان مغناطیسی و همچنین همکاری با افراد سرشناسی هم‌چون کارل فردریک گاوس است. در ادامه این راهنما با Wilhelm Eduard Weber بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

نگاهی بر سرگذشت وبر؛ دانشمند بزرگ آلمانی

وبر

فیزیک‌دان و دانشمند معروف آلمانی مورد بحث ما در این راهنما در حوزه الکتریسیته و مغناطیس به صورت تخصصی فعالیت و مطالعه می‌کرد. وی در دانشگاه گوتینگن همکار ریاضی‌دان آلمانی، کارل گاوس بزرگ بود. از جمله دستاوردهای این دانشمند بزرگ می‌توان به ساخت مغناطیس‌سنج‌های حساس به منظور اندازه‌گیری میدان‌های مغناطیسی و همچنین اسباب‌هایی به منظور اندازه‌گیری جریان‌های مستقیم و متناوب اشاره داشت.

افزون بر این، Wilhelm Eduard Weber در زمینه تلگراف برقی نیز کوشش‌های زیادی کرد و در پی آن موفق به ساخت نسخه‌ اولیه تلگراف برقی شد. Wilhelm Eduard Weber به دلیل فعالیت‌های گسترده‌ای که در زمینه برق انجام داد، به یاد او واحد شار مغناطیسی در سیستم جهانی اوزان و مقادیر اِس آی را وبر نامیدند. از دیگر امور علمی و ارزشمند انجام شده توسط این فیزیک‌دان بزرگ می‌توان به تعریف واحدی الکترومغناطیسی برای جریان الکتریکی اشاره داشت. این واحد برای اندازه‌گیری جریان بر مبنای انحراف عقربه مغناطیسی گالوانومتر به کار گرفته می‌شود.

دینامومتر برقی و کاربرد آن

به طور کل هر وسیله‌ مکانیکی که قادر باشد کمیت‌هایی نظیر دور، گشتاور، توان ترمزی و… موتور را محاسبه و اندازه‌گیری نماید، تحت عنوان دینامومتر شناخته می‌شود. از دینامومتر به منظور بررسی صحت عملکرد انواع مختلف موتورها، ژنراتورها، گیربکس‌ها و… بهره‌گیری می‌شود. البته در زبان پارسی به اشتباه واژه Dynamometer به معنای نیروسنج ترجمه می‌شود. اصلی‌ترین وظیفه هر دینامومتر اعمال بار کنترل شده بر تجهیز مورد آزمایش از جمله موتورها است. افزون بر این، دینامومتر با اندازه‌گیری گشتاور و دور موتور می‌تواند توان آن را نیز محاسبه نماید.

گشتاور و توان تولیدی موتور از جمله مهم‌ترین مشخصه‌ها در بررسی یک موتور هستند. علاوه بر این، از دینامومتر به منظور تست موتور محرک از نظر قدرت، گشتاور و راندمان، کنترل تست طول عمر قطعات و همچنین مصرف انرژی نیز بهره‌گیری می‌شود.

به منظور بارگذاری موتور، می‌توان بار را با استفاده از انواع دینامومتر شامل هیدرولیک، ادی کارنت، AC و… بر موتور وارد نمود. در سیستم مذکور، دینامومتر به وسیله کوپلینگ به موتور وصل شده و موتور دینامومتر را به چرخش در می‌آورد. گشتاور ترمزی که معتدل گشتاور تولیدی موتور بوده به واسطه گشتاورسنج محاسبه خواهد شد. دیناموتر برقی به عنوان یکی از مهم‌ترین اختراعات وبر، جریان الکتریکی پیچک آویزانی را در داخل پیچکی دیگر و در زمان عبور جریان از هر دو طرف وادار به چرخش می‌کند.

تعریف واحد مطلق مقاومت الکتریکی توسط وبر

از دیگر اقدامات این دانشمند بزرگ در سال ۱۸۵۲ می‌توان به تعریف واحد مطلق مقاومت الکتریکی اشاره داشت. ناگفته نماند که او در ویتنبرگ زاده شد و برادر ارنست وبر است. وی در هاله تحصیل کرد و توانست در سال ۱۸۳۱ در دانشگاه گوتینگن به تدریس مشغول شود، اما متأسفانه در پی اعتراضاتی با موضوعات سیاسی در آن زمان مقام خود به عنوان استاد در این دانشگاه را از دست داد و مجدداً در سال ۱۸۴۹ مقام قبلی خود را به دست آورد. این فیزیک‌دان معروف آلمانی با خدماتی که در حوزه برق و انرژی الکتریکی عرضه کرده است به عنوان یکی از مهم‌ترین اشخاص در این زمینه شناخته می‌شود.

سخن پایانی

وبر یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دانشمندان و فیزیک‌دان‌های اهل آلمان بود که واحد شار مغناطیسی از روی نام او برگرفته شده است. شما چه اطلاعات دیگری در مورد این فیزیک‌دان دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران علاقمند به حوزه صنعت برق در میان بگذارید.

457 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط